hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > «سوسک سیاه گندم» میهمان ناخوانده شهرهای استان قزوین

«سوسک سیاه گندم» میهمان ناخوانده شهرهای استان قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: بعد از بارندگی‌ها تعداد حشرات در مراتع افزایش پیدا می‌کند و از جمله این حشرات می‌توان به «سوسک سیاه گندم» اشاره کرد؛ حضور این حشره در مراتع نه تنها مضر نیست بلکه این حشرات از تخم حشرات آفت‌زا مانند ملخ تغذیه می‌کنند و مقابله با آن نیازمند اقدام خاصی نیست.


قدرت‌الله مهدیخانی مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از روز گذشته شنبه بیستم اردیبهشت ماه حشراتی به نام «سوسک سیاه گندم» در برخی از شهرهای استان مانند تاکستان، اسفرورین، شال، دانسفهان و بوئین‌زهرا مشاهده شده است.
وی ادامه داد: بعد از بارندگی‌ها تعداد حشرات در مراتع افزایش پیدا می‌کند و از جمله این حشرات می‌توان به «سوسک سیاه گندم» اشاره کرد؛ حضور این حشره در مراتع نه تنها مضر نیست بلکه این حشرات از تخم حشرات آفت‌زا مانند ملخ تغذیه می‌کنند و مقابله با آن نیازمند اقدام خاصی نیست.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: امروز جلسه‌ای در فرمانداری شهرستان تاکستان برگزار شده که مصوباتی در پی داشته است؛ از جمله این مصوبات می‌توان به ضدعفونی و سمپاشی شهر اشاره کرد که امشب محل‌هایی که جمعیت این سوسک زیاد است سمپاشی می‌شود و با توجه به اینکه این حشرات به نور علاقه دارند در مناطقی که جمعیت زیادی دارد چراغ برق معابر خاموش خواهد شد.
وی گفت: این حشره هیچ عوارضی برای افراد و محصولات کشاورزی ندارد و خسارتی وارد نمی‌کنند؛ عمر مفید این  حشره ۴۰ روز است و بر اساس گفته‌های کارشناسان جهادکشاورزی این حشرات بعد از سه روز به زیستگاه‌های خود که مراتع هستند بازمی‌گردند.
روستای «خوبکوه» جابجا می‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استان در خصوص رانش زمین در الموت هشدار داد و عنوان کرد: امسال میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۸.۵ درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۴۵ درصد افزایش داشته است که در پی بارندگی‌ها شاهد رانش در منطقه الموت هستیم.
وی افزود: با توجه به توپوگرافی الموت رانش بیشتر در مناطقی که ساخت و ساز در دامنه کوه و در شیب بیش از ۳۰ درجه انجام شده پیش می‌آید.
مهدیخانی بیان کرد: رانش دلایل مختلفی از جمله عدم رعایت استانداردهای آبیاری دارد، کشاورزان الموت اغلب به روش غرقابی آبیاری می‌کنند پیشنهادشده کشاورزان منطقه را به سمت آبیاری نوین هدایت کنیم.
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به رانش روستای «خوبکوه» تصریح کرد: کارشناسان سازمان زمین شناسی از این روستا بازدید داشتند و جابه‌جایی این روستا در دستور کار قرار دارد ولی با توجه به اینکه این امر مستلزم اعتبار است به دنبال اسکان موقت ۱۶ خانوار ساکن در این روستا هستیم. برای تعیین و تکلیف این روستا نیز پایان هفته جلسه‌ای برگزار خواهد شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد