hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان هستند

بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان هستند

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت با بیان اینکه همه استان‌ها به صورت بالقوه در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند، عوامل خطر بروز این بیماری را تشریح کرد.

 دکتر علی مطلق - رییس اداره کنترل و پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت در خصوص اینکه چرا دلایل سرطان هنوز شناخته شده نیست، عنوان کرد: سرطان مثل بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بخواهیم این بیماری را با بیماری‌های دیگر مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که بیماری‌ها در نظام خلقت دو نوع واگیر و غیرواگیر هستند.
وی افزود: بیماری‌های واگیر در اثر یک عامل مشخص مثل میکروب یا ویروس ایجاد می‌شوند. در مورد بیماری‌های غیر واگیر موضوع پیچیده‌تر است. این مسئله فقط در مورد سرطان صادق نیست، بلکه سایر بیماری‌های واگیر نیز همین مشی را دارند و توسط عوامل متعدد محیطی ایجاد می‌شوند که می‌توانند به شیوه زندگی و یا زمینه ژنتیکی فرد بستگی داشته باشند؛ به همین دلیل مقابله با این بیماری‌ها پیچیده‌تر و دشوارتر است.
مطلق درباره راه‌کارهایی برای جلوگیری از بیماری‌های غیر واگیر بیان کرد: در مورد سرطان درست است که می‌گوییم خیلی از عوامل آن ناشناخته هستند، اما در عین حال خوشبختانه در طی پنج دهه گذشته در جهان بسیاری از عواملی که باعث ایجاد سرطان می‌شوند چه در سطح کلان و چه در سطح سلولی شناخته شده هستند. به همین دلیل است که راه‌کارهای مشخصی برای پیشگیری از سرطان، تشخیص زود هنگام و درمان آن داریم.
وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: اکنون برخلاف گذشته اینگونه نیست که سرطان به عنوان یک بیماری غیرقابل پیشگیری شناخته شود. ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. همچنین سرطان بیماری‌ای نیست که غیرقابل درمان تلقی شود، چون بیش از ۵۰ درصد از سرطان‌ها قابل درمان هستند، به خصوص اگر در مراحل اولیه شناخته شوند.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث سرطان می‌شوند، تشریح کرد: عوامل مرتبط با شیوه زندگی فردی در این زمینه بسیار پر رنگ و پر اهمیت هستند. چاقی و افزایش وزن، کم تحرکی، مصرف سیگار، الکل و برخی عوامل عفونی از علل افزایش بروز سرطان هستند.
مطلق همچنین گفت: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در پنج دهه گذشته روند مرگ‌ومیر ناشی از سرطان رو به کاهش است، البته در ایران نیز همینطور است یعنی به نسبت افرادی که مبتلا می‌شوند، افراد بیشتری بهبود پیدا می‌کنند و این بسیار نویدبخش است.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت اظهار داشت: هر بیماری از جمله سرطان حاصل تعامل عوامل خطر شیوه زندگی و عوامل محیطی با محیط بدن هستند و به همان اندازه که ما در گونه‌های مختلف زیستی در انسان تنوع داریم، بنابراین میزان تعامل و جمع‌ بُردارهای این مواجهه بین محیط سلولی بدن با محیط خطر است که تعیین‌کننده بروز یا عدم بروز سرطان است. برای اینکه سرطان ایجاد شود به طور متوسط باید شش جهش ژنتیکی در بدن اتفاق بیفتد و ترمیم نیز نشود.
وی در پایان تاکید کرد: همه انسان‌ها بالقوه در معرض بروز سرطان هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد