hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > استفاده از داروهای ضد انعقادی در درمان بیماران کرونایی

استفاده از داروهای ضد انعقادی در درمان بیماران کرونایی

شواهد زیادی وجود دارد که ابتلا به بیماری کووید-19 موجب ایجاد لخته در رگ‌های خونی بیماران می‌شود به همین دلیل محققان استفاده از داروهای ضد انعقادی در بیماران مبتلا به کووید-19 را توصیه می‌کنند.


به گزارش هلث نیوز، محقق این تحقیق، دکتر والنتین فاستر، پزشک بیمارستان مونت سینای Mount Sinai نیویورک گفت: "باید از داروهای ضد انعقادی در بیماران مبتلا به کووید-19 بخش اورژانس استفاده کرد تا موجب بهبودی آنان شود."
گروه وی دریافتند، خطر استفاده از رقیق‌کننده‌ها در بیماران تحت درمان با این روش بسیار پایین است، بااین‌وجود هر فرد باید ازنظر خطر استفاده از داروی ضدانعقادی موردبررسی قرار گیرد.
طی هفته‌های گذشته پزشکان از ایجاد لخته‌های خطرناک و خطر سکته مغزی در بیماران مبتلا به کووید-19 خبر دادند. تحقیقات اخیر دانشکده پزشکی آیکان (Icahn) در مونت سینای نیز نشان داد که تعداد زیادی از بیماران مبتلا به کووید-19بستری‌شده دارای میزان بالایی لخته‌های خونی هستند که به‌طور بالقوه زندگی آنان را تهدید می‌کند.
پزشکان سیستم بهداشت و درمان مونت سینای در شهر نیویورک نیز در 28 آوریل در مجله پزشکی نیو انگلند از پنج بیمار با چنین موردی خبر دادند. این بیماران 33 تا 49 ساله بودند که دچار سکته مغزی شدند.
به گزارش واشنگتن‌پست، دو سیستم بزرگ پزشکی دیگر یعنی بیمارستان‌های دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا و مرکز پزشکی NYU Langone  نیویورک نیز سکته‌ مرتبط با کووید-19 در مبتلایان را اعلام کردند.
دکتر کارلوس دل ریو استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه اموری آتلانتا گفت: لخته شدن مرتبط با کووید-19به حدی واضح است که برای افراد مراجعه‌کننده به بیمارستان به‌عنوان بخشی از درمان کووید-19 باید تجویز شود.
گروه فاستر نتایج 2800فرد بیمار مبتلا به کووید-19 را که در پنج بیمارستان مونت سینای نیویورک بستری بودند را موردمطالعه قراردادند.
از بین این بیماران  28 درصد دوز کامل رقیق‌کننده خون دریافت کردند، مقداری که معمولا برای افرادی که لخته خون‌دارند یا مشکوک به لخته شدن خون هستند، تجویز می‌شود.
محققان اظهار کردند: درمان با رقیق‌کننده‌های خون با بهبود بیماران مبتلا به کووید-19 در داخل و خارج از بخش مراقبت‌های ویژه همراه بود.
محققان گزارش کردند: تقریبا 63 درصد از بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کردند و داروی ضد انعقادی دریافت نکردند، جان باختند، این رقم در مورد بیماران با درمان رقیق‌کننده خون 29 درصد بود. همچنین بیماران متصل به دستگاه تنفس مصنوعی که داروی رقیق‌کننده خون دریافت نکرده بودند، بعد از 9 روز و بیمارانی که رقیق‌کننده استفاده کرده بودند، بعد از 21 روز جان باختند.
از بین تمام بیمارانی که فوت کردند، افرادی که  داروی ضد انعقاد خون دریافت کردند به‌طور متوسط بعد از 21 روز در بیمارستان درگذشتند، درحالی‌که کسانی که ضد انعقاد خون دریافت نکردند، بعد از میانگین 14 روز در بیمارستان جان باختند.
بر اساس نتایج منتشرشده در نشریه آمریکایی Cardiology تفاوت معناداری بین بیمارانی که رقیق‌کننده خون دریافت یا دریافت نکردند، مشاهده‌شده بود.
فاستر گفت: "نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، ضد انعقاد کننده‌های خوراکی، زیرپوستی یا داخل وریدی نقش مهمی در مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19دارند و ممکن است از وقایع کشنده احتمالی مرتبط با کرونا ازجمله حمله قلبی، سکته مغزی و آمبولی ریوی (لخته در ریه‌ها) جلوگیری کنند."
دکتر واریندر سینگ، مدیر بخش قلب و عروق در لنوکس هیل که در این تحقیق شرکت نکرده بود، گفت: "در حال حاضر، بیمارستان لنوکس هیل نیویورک از ضد انعقاد خون در بیماران بستری‌شده در معرض خطر بالای ترومبوز استفاده می‌کند." 
سینگ گفت: "این مطالعه اولین تحقیقی است که فواید داروهای ضد انعقادی را در بیماران حاد تایید می‌کند و هنوز به آزمایش‌های بزرگتری برای تایید نتیجه‌گیری در این مورد و بهترین راهکار ضد انعقادی نیاز داریم."
دکتر میچل وینبرگ کاردیولوژی بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند گفت: با توجه به شواهد ثابت‌شده مبنی بر اینکه کووید-19باعث لخته شدن خون می‌شود، این نگرانی وجود دارد که در این بیماران چه زمانی و به چه میزان از رقیق‌کننده‌های خون استفاده شود.
وینبرگ تاکید کرد: استفاده روزانه از رقیق‌کننده خون در این بیماران هنوز بحث‌برانگیز است.
وی در ادامه افزود: هنوز باید موارد زیادی در رابطه با ترومبوز در بیماران مبتلا به کووید-19 فراگیریم و در حال حاضر فقط موارد سطحی را موردبررسی قراردادیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد