hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کُشنده‌ترین بیماری قلبی چیست؟

کُشنده‌ترین بیماری قلبی چیست؟

یک متخصص روانشناختی تربیتی گفت: کُشنده‌ترین بیماری قلبی، درد عروق کرونری ‌است.

حسنعلی ویسکرمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیماری‌های  قلبی-عروقی  عمده‌ترین  علل  مرگ‌ومیر  در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه شناخته شده است.
 وی ادامه داد: از این  میان، بیماری  عروق  کرونری  کُشنده‌ترین  بیماری  قلبی عروقی است و بیش از ۶۶ درصد مرگ‌های قلبی را به خود اختصاص داده  است.
 ویسکرمی اضافه کرد: بیماری  کرونر  قلبی  از  رسوب  چربی در  جداره سرخرگ‌های  کرونر (سرخرگ‌هایی  که به قلب  خون‌رسانی می‌کنند) ایجاد می‌شود.
 این متخصص روانشناختی تربیتی‌ افزود: این بیماری یکی از سه علت اصلی مرگ‌ومیر در کنار سرطان و سکته مغزی در کشورهای صنعتی به شمار می‌رود.
 وی یادآور شد: بیشتر حملات قلبی زمانی اتفاق می افتد که لخته شدن خون به طور ناگهانی صورت گیرد و موجب آسیب دائمی قلب شود.
 ویسکرمی خاطرنشان کرد: ‌با گذشت زمان، بیماری عروق کرونر قلبی می تواند عضله قلب را تضعیف کند و به نارسایی قلبی و آریتمی‌ها تبدیل شود. ‌
 این  عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه برخی از عوامل روانشناختی تاثیر بسیار زیادی بر ابتلا به این بیماری دارند که باید نسبت به آنها آگاهی پیدا کرد، اضافه کرد: شیوه و سبک زندگی نامناسب و بی‌توجهی به رفتارهای بهداشتی ازجمله عوامل زمینه‌ساز بروز بیماری‌های قلبی عروقی به ویژه کرونر قلبی هستند.
وی یادآور شد:  سبک زندگی از طریق اعمال عوامل خطرزا در بروز و شدت بخشیدن به این بیماری، به عنوان عامل مهم و مؤثر، به همراه عوامل دیگر در بیماری کرونر قلبی نقش دارد.
ویسکرمی اضافه کرد: پژوهشهای پیشین در سبب شناسی بیماری‌های قلبی عروقی بر طیفی از عوامل خطرساز ایجادکننده، مانند عادات غذایی نامناسب، فقدان فعالیت جسمانی و ورزش، استرس‌های جسمی و روانی، وزن، استراحت و خواب، سیگار، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و... تأکید کرده‌اند اما در سال‌های اخیر محققان متوجه شدند که علاوه بر متغیرهای پزشکی و بالینی، متغیرهای روانی نیز در بروز و شیوع اختلالهای قلبی نقش دارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد