hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت بوی بد دهان روزه داران چیست؟

علت بوی بد دهان روزه داران چیست؟

متخصص طب سنتی گفت: اجسام کتونی موجود در جریان خون و گذر از عروق خونی تغذیه‌کننده‌ سلول‌های بافت ریه‌، سبب بوی بد دهان می‌شوند، افراد باید دو تا سه بار، بعد از وعده‌های سحر، افطار و پیش از خواب، مسواک بزنند و پس از آن از نخ دندان و دهان‌شویه استفاده کنند.

بهنام یوسفیان با بیان اینکه یکی از مشکلات روزه‌داران در ماه رمضان، تلخ کامی و بوی بد دهان است، اظهار کرد: این عارضه‌ها دلایل مختلفی دارد، عفونت دندان و لثه‌ها، دخانیات، مصرف برخی داروها مانند داروهای ضدافسردگی، ویتامین‌های تجویزی در دوران بارداری و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها، رفلاکس معده، تغییرات هورمونی (استروژن) در دوران قاعدگی و بارداری، دیابت، کارکرد نادرست کلیه‌ها و کبد و درست مراقبت‌نکردن از دهان و دندان که باعث تجمع جرم و باکتری‌ها می‌شود، می‌تواند از دلایل تلخ کامی و بوی بد دهان باشد.
وی ادامه داد: به روزه‌داران توصیه می‌شود در وعده افطار، مصرف مرکبات و نوشیدن آب پرتقال یا آب لیمو را که منجر به تولید بیشتر بزاق و شسته شدن طعم تلخ دهان در طول روز می‌شود را فراموش نکنند.
این متخصص طب سنتی با توضیح اینکه تلخ کامی در دوران روزه‌داری، با بوی بد دهان همراه است، تصریح کرد: البته این مسئله موقتی است و مشکل جدی به شمار نمی‌رود، دلیل آن هم این است که فرد برای ساعت‌های طولانی غذا نمی‌خورد، به همین خاطر بدن به شکل طبیعی در هنگام مصرف نکردن کربوهیدرات یا با مصرف رژیم کم کربوهیدرات وارد حالت کتوزیس می‌شود، یعنی بدن مکانیسم تأمین انرژی سلول‌ها را از طریق متابولیسم چربی‌های ذخیره‌ای انجام می‌دهد که در نتیجه آن اجسام کتونی (Keton Bodies) تشکیل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اجسام کتونی موجود در جریان خون و گذر از عروق خونی تغذیه‌کننده سلول‌های بافت ریه‌، منجر به بوی بد دهان می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود، روزه‌داران در روز حداقل دو تا سه بار، بعد از وعده‌های سحر، افطار و پیش از خواب، مسواک بزنند و پس از آن از نخ دندان و دهان‌شویه برای جلوگیری از تجمع جرم و باکتری‌ها استفاده کنند.
یوسفیان اضافه کرد: همچنین استفاده از نمک نیز در جلوگیری از تجمع باکتری‌های دهان و کاهش بوی بد دهان در ماه رمضان کمک‌کننده است.‌

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد