hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| عبور از جاده وحشت

آذربایجان شرقی| عبور از جاده وحشت

کلنگ عملیات تبدیل جاده اهر - تبریز به بزرگراه 20 سال پیش با مصوبه وزارت راه و شهرسازی، زده شد اما مشکلات ریز و درشت مانع تحقق این طرح شد تا اینکه در سفر اردیبهشت سال 94 رئیس دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی، بر سرعت بخشی در اجرای آن تأکید کرد. اگرچه تاکنون نیمی از این بزرگراه تکمیل‌شده اما بهره‌برداری از آن مشروط به تأمین بودجه و حل مشکلات است. 

بزرگراه چهار بانده تبریز ـ اهر در سه قطعه در امتداد هم شامل قطعه نخست به طول 20 کیلومتر از تبریز تا خواجه، قطعه دوم به طول 48 کیلومتر از خواجه تا گویجه بل و قطعه سوم به طول 23 کیلومتر از گویجه بل تا اهر ساخته می‌شود. این بزرگراه، راه ارتباطی تبریز به استان اردبیل و 6 شهرستان مشگین‌شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین و از محورهای ارتباطی پرتردد منطقه شمال غرب است. همه‌ساله تصادفات رانندگی زیادی به علت عرض کم جاده تبریز- اهر رخ می‌دهد که براثر آن خسارات جانی و مالی فراوانی به مردم وارد می‌شود پروژه بزرگراه تبریز- اهر که هم‌اکنون به نیمه راه رسیده و نیمه دیگر آن با سرعت نه‌چندان تند و نه‌چندان کند پیش می‌رود، حاضر به از دست دادن عنوان « جاده مرگ» آن‌هم به این راحتی‌ها نیست. شاید در میان تمامی پروژه‌های عمرانی آذربایجان شرقی، از هیچ‌کدام به‌اندازه بزرگراه تبریز- اهر در مطبوعات و رسانه‌های استان نوشته و گفته نشده و هیچ‌کدام از جاده‌های استان‌هم به‌اندازه این جاده، روی تصادفات رانندگی، کشته و مجروح به خود ندیده و از طرفی هم شاید هیچ‌کدام از پروژه‌های استان به‌اندازه این طرح عمرانی، گرفتار وعده‌و وعیدهای مسئولان مختلف از روسای جمهور، وزرا، استانداران و نمایندگان مجلس گرفته تا مدیران شرکت راه و شهرسازی و دیگر مدیران کشوری و استانی نشده و احتمالا هیچ پروژه‌ای هم خبرنگاران را تا به این حد مأیوس از نوشتن‌های پی‌درپی در طول سالیان گذشته نکرده باشد. این روزها باوجوداینکه این پروژه با سرعتی نه‌چندان کند و نه‌چندان تند پیش می‌رود اما حاضر به از دست دادن لقب « جاده مرگ»و «جاده وحشت» خود به همین راحتی‌ها هم نیست، طوری که حتی در چند ماه و چند روز گذشته، این جاده بازهم دست از سر عابرانش برنداشته و قربانی گرفته است، مسئله‌ای که سبب می‌شود تا استاندار تصمیم بگیرد برای چهار هفته پی‌درپی و به‌منظور تسریع در اجرای این پروژه، هر هفته از این جاده و روند اجرایی شدن آن بازدید کند.

مردم بیش از 10 سال است که منتظرند

استاندار آذربایجان شرقی  می‌گوید: این جاده یکی از پروژه‌های بسیار مهم استان است که مردم بیش از ۱۰ سالی می‌شود که منتظر اجرایی شدن آن هستند. مجید خدابخش مسافت کلی پروژه را ۹۰ کیلومتر دانسته و می‌گوید: نصف این مساحت یعنی ۴۵ کیلومتر آن آسفالت و تحویل بهره‌بردار شده و هم‌اکنون زیر بار ترافیک رفته است و از ۴۵ کیلومتر باقی‌مانده آن امیدواریم که تا پایان سال، ۳۱ کیلومترش هم زیر بار ترافیک برود. وی در خصوص تکلیف ۱۴ کیلومتر باقی‌مانده راه نیز می‌گوید: درمجموع، بهره‌برداری ۱۴ کیلومتر از راه می‌ماند برای سال بعد که تمامی تلاش خود را برای تکمیل هر چه سریع‌تر کل پروژه به کار می‌بندیم، هرچند با بهره‌برداری از ۳۱ کیلومتر از ۴۵ کیلومتر تا پایان سال مشکلی اصلی این بزرگراه حل می‌شود.

ضرورت پیگیری از وزارتخانه

خدابخش از نمایندگان مجلس استان‌هم برای تکمیل پروژه طلب کمک کرده و ادامه می‌دهد: برخی کارهای مربوط به پروژه نیاز به پیگیری از وزارت خانه و تهران دارد که اگر نمایندگان هم کمک کنند می‌توانیم تا قبل از بارش برف و پایان فصل کاری این ۳۱ کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم. خدابخش از تعداد کشته‌های بالای این جاده در طول سالیان گذشته تا امروز، اظهار تأسف کرده و می‌گوید: هر کشته و مجروح در تصادفات یعنی آواره شدن یک خانواده و گرفتاری فرد مجروح تا آخرعمر و اضافه شدن به آمار افراد تحت پوشش بهزیستی؛ به همین دلیل اصلاح و احداث جاده‌ها را در اولویت کارهای عمرانی استان قرار داده‌ایم و معتقدیم این نوع پروژه‌ها باید در ردیف اول قرار گیرند. استاندار آذربایجان شرقی، خودش هم چندان از سرعت کار به‌خصوص در بخش‌های اول راه راضی به نظر نمی‌رسد و از دستور خود مبنی بر بالا رفتن تعداد ماشین‌آلات به‌خصوص در همین بخش‌های ابتدایی راه خبر می‌دهد ولی درعین‌حال امید به پایان ۳۰ کیلومتر اصلی راه تا قبل از فصل سرما دارد و آن را ضرورتی برای پاسخ به انتظارات چندین ساله مردم می‌داند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد