hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرونا 300 میلیارد به گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خسارت زد

کرونا 300 میلیارد به گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه خسارت زد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از خسارت نزدیک به 300 میلیارد ریالی کرونا به حوزه صنایع دستی و گردشگری استان خبر داد.


امید قادری در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی را یکی از دو بخش مهم آسیب دیده از شیوع بیماری کرونا در کنار حوزه حمل و نقل دانست و گفت: در حوزه صنعت گردشگری پیک سفرها که در ایام اسفند و فروردین بود را از دست دادیم، زیرا معمولا در این دو ماه به اندازه هفت ماه عادی سال در حوزه گردشگری درآمد داریم.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، با وجود این مشکلات مجموع حضور گردشگران در کرمانشاه در سال 1398 در بعد گردشگران خارجی 20 درصد و در بعد گردشگران داخلی 1.5 درصد نسبت به سال قبل از آن بیشتر بود.
قادری درباره برآورد خسارت وارده به حوزه گردشگری نیز افزود: اگرچه به دلیل اینکه صنوف متعددی به حوزه گردشگری وابسته است و بسیاری هم بدون شناسنامه رسمی فعالیت می‌کنند نمی‌توان میزان دقیق خسارت وارد شده به بخش گردشگری را برآورد کرد، اما بررسی ما نشان می‌دهد در این بخش بیش از 178 میلیارد ریال خسارت دیدیم که 99 میلیارد ریال آن مربوط به فروردین و 79 میلیارد ریال آن مربوط به اسفندماه سال گذشته بوده است.
وی همچنین از خطر بیکاری 1130 نفر در حوزه گردشگری استان خبر داد که البته هنوز تعدیل و بیکاری آنها رخ نداده و یادآور شد: از این تداد 300 نفر مربوط به دفاتر خدمات مسافرتی، 434 نفر مربوط به مراکز اقامتی، 296 مربوط به مراکز تفریحی و پذیرایی، 15 نفر مربوط به آموزشگاه‌های گردشگری و 85 نفر نیز مربوط به راهنمایان گردشگری است.
قادری جلوگیری از بیکار شدن این عده را نیازمند برنامه‌های حمایتی دانست و افزود: در کنار برنامه‌هایی که دولت در نظر گرفته پیشنهاد داریم تعطیلات چند روزه‌ای برای دوران پساکرونا در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند سفر کنند و بخشی از خسارت‌های حوزه گردشکری جبران شود.
وی با بیان اینکه این پیشنهاد باید از سوی مسئولین استان به دولت ارائه شود، گفت: امیدواریم این دوران پساکرونا در پایان خرداد تا اواسط تیرماه باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه درباره تاثیر کرونا بر صنایع دستی استان نیز گفت: در این بخش نیز نزدیک به 126 میلیارد ریال خسارت دیدیم که از این میزان 114 میلیارد ریال مربوط به واحدهای تولیدی صنایع ستی با تعداد 445 مورد و 12 میلیارد ریال مربوط به مشاغل خرد و کارگاه‌های خانگی بوده است.
به گفته این مسئول، نزدیک به 7500 نفر از فعالین صنایع دستی در این ایام تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا قرار گرفتند.
وی در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی برای این گروه را نیز ضروری دانست و افزود: اجاره بها مراکز دولتی که در اختیار فعالین صنایع دستی است را بخشیدیم.
قادری درباره تاثیر کرونا در حوزه میراث فرهنگی نیز یادآور شد: این موضوع بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی را به شدت کاهش داد.
وی گفت: البته مرمت بناهای تاریخی متوقف نشده و هم اکنون نزدیک به 300 نفر نیرو در پروژه‌های مرمتی مشغول به کار هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد