hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کردستان| جای خالی متولی

کردستان| جای خالی متولی

کمربندی بهشت محمدی سنندج یکی از نقاط حادثه‌خیز موجود در این شهر همچنان نگهداری و رسیدگی به آن در زمین اداره کل راهداری کردستان و شهرداری سنندج پاس‌کاری می‌شود.

اختلافات مربوط به اداره و نگهداری کمربندی بهشت محمدی سنندج و درمجموع اینکه کدام دستگاه و نهاد متولی این مسیرهستند، سال‌ها است بین اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان و شهرداری سنندج به قوت خود باقی است.

هرکدام از این نهادها بر اساس دلایلی که دارند از پذیرش مسئولیت خود در قبال این کمربندی شانه خالی می‌کنند و علیرغم برگزاری نشست‌های متعدد تاکنون متولی اصلی این مسیر مشخص نشده است.

ازآنجاکه این کمربندی هم به‌عنوان یکی از نقاط حادثه‌خیز موجود در شهر سنندج شناسایی‌شده است، مسئولان دغدغه وقوع حادثه‌ای جبران‌ناپذیری هم چون تصادفی که در تیرماه امسال در بلوار دکتر حسینی اتفاق افتاد را دارند.

از ابتدای سال جاری تاکنون مسئله مربوط به کمربندی بهشت محمدی سنندج از سوی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان دو مرتبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان مطرح و از مسئولان مربوطه درخواست شد در این رابطه توضیحات خود را ارائه دهند.

شهرداری متولی نیست

شهردار سنندج در خصوص این موضوع گفت: با توجه به اینکه کمربندی بهشت محمدی کارکرد برون‌شهری دارد شهرداری متولی آن نیست. حشمت اله صیدی بابیان اینکه وضعیت متولی این کمربندی چندین سال است که نهایی شده است، بیان کرد: مسئولان کشوری تصمیم‌گیری در ارتباط با متولی این کمربندی را به استان واگذار کردند و در شورای ترافیک استان مسئولیت آن به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای واگذارشده است.

او با اشاره به اینکه اجرای مصوبات شورای ترافیک الزام قانونی دارد، ادامه داد: اگر مصوبات شورای ترافیک قابلیت اجرایی شدن ندارد ازاین‌پس نباید در شورای استان تصمیمی گرفته شود.

او عنوان کرد: نباید به دلیل نبود یا کمبود اعتبارات لازم در راستای مسئولیتی که بر عهده ما گذاشته شده کار نکنیم و در این راستا انتظار می‌رود که اجرایی کردن قانون در اولویت همه ما مسئولان و مدیران باشد.

بر اساس وظیفه اخلاقی کار کردیم

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستآن‌هم در این زمینه گفت: در ارتباط با نگهداری کمربندی بهشت محمدی از سال‌های گذشته مباحثی مطرح شده است و در این خصوص مباحث حقوقی وجود دارد که می‌طلبد در کمیته ویژه‌ای به آن پرداخته تا نتیجه‌ای مورد رضایت طرفین حاصل شود. صلاح‌الدین محمدی خواستار حل مسئله حقوقی این کمربندی شد و بیان کرد: بر اساس آمارگیری که بر مبنای تردد خودروهای با پلاک درون و برون‌شهری در این مسیر انجام دادیم ۷۰ درصد ترددها مربوط به خودروهای درون‌شهری بوده است.

او با اشاره به اینکه برای این کمربندی مشاور گرفته شده است، ادامه داد: مشاور گزینه‌های مختلفی برای بهبود و اصلاح این مسیر پیشنهاد داده که ساده‌ترین گزینه نیازمند ۱۰ میلیارد تومان و استانداردترین آن‌هم به ۳۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

او بابیان اینکه زهکشی آب‌های سطحی در مسیر کمربندی بهشت محمدی مشکل دارد، افزود: قرارداد ۵ میلیارد تومانی را برای روکش این کمربندی منعقد کرده و اکنون در حال اجرا است. معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: اگر تاکنون هم در این کمربندی کار و اقدامی انجام داده‌ایم تنها بر اساس وظیفه اخلاقی بوده و شهرداری موظف به انجام کار در این مسیر است. محمدی ادامه داد: در محوطه کمربندی بهشت محمدی صنوف زیادی هم چون نانوایی و آهن‌فروشی و غیره فعالیت می‌کنند که هرسال به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنند لذا باید شهرداری به مبحث این کمربندی ورود پیدا کند.

او اظهار داشت: از ۶۲ نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده استان کردستان سال گذشته ۱۱ نقطه اولویت‌بندی شد و برای رفع آن مناقصه برگزار کردیم. محمدی بیان کرد: برای رسیدگی به دیگر نقاط باقی‌مانده هم در سه روز گذشته هیئتی از تهران به استان سفر کردند و طی جلساتی رفع نقاط پرحادثه در سال جاری اولویت‌بندی شد.

او با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها اعتبارات رفع نقاط حادثه‌خیز باید از محل اعتبارات استانی و ملی تأمین شود، اضافه کرد: سال گذشته یک میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این مسئله در استان اختصاص پیدا کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد