hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس| ساخت موزه هنرهای معاصر شیراز در ابهام

فارس| ساخت موزه هنرهای معاصر شیراز در ابهام

بیش از ۴۰ سال از اعلام ساخت موزه هنرهای مدرن شیراز در جوار سایت دانشگاه شیراز و روبروی صداوسیمای مرکز فارس و دعوت معمار فنلاندی آلوار آلتو از چهار معمار برتر و پدران معماری مردن جهان برای طراحی این موزه می‌گذرد اما ساخت آن هنوز در پیچ‌وخم تأمین زمین است. این پروژه سال ۱۹۶۹ میلادی آغاز شد و پس از سه سال تلاش بی‌وقفه تیم طراحی سه ماکت و یک ماکت اتود، بالغ بر ۱۵۰ اسکچ و طراحی و ۳۰۰ نقشه معماری و جزییات اجرایی را برای پروژه مذکور فراهم کردند اما با مرگ آلتو پروژه مذکور مسکوت ماند و سایت پروژه به منازل مسکونی اختصاص یافت.

این پروژه که بر اساس بافت تاریخی شیراز طراحی‌شده به‌منظور تبدیل شیراز به شهری با توسعه پایدار فرهنگی در ایران و برای رشد پیوند ایران با جهان تعریف‌شده است. وقتی از این معمار درباره دیدگاه و نظرگاه او در این طرح جویا می‌شوند او عنوان می‌کند که «این موزه را برای باغات و آسمان شیراز طراحی کرده است». برخی از صاحب‌نظران بر این باورند که این موزه به‌تنهایی می‌تواند به نماد شیراز امروز تبدیل شود. در حال حاضر ماکت این موزه در موزه و بنیاد آلوار آلتو در هلسینکی فنلاند قرار دارد که متشکل از ۴ ماکت است که اگر عملیات آن آغاز شود این ماکت‌ها به ایران بازگردانده می‌شوند. پروژه موزه هنرهای مدرن شیراز به لحاظ جنس ساختمان ارزان تمام می‌شود؛ اما نسبت به سال ۱۹۶۹ تاکنون با تغییر تجهیزات، امکانات، محیط و ... آنچه تخمین زده می‌شود مبلغی افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان است. یک عضو شورای شهر شیراز نیز در خصوص راه‌اندازی این موزه گفت: در خصوص موزه دو بحث مطرح است که شامل یکی موزه هنرهای معاصر و دیگری موزه هنر می‌شود. لیلا دودمان بیان کرد: در خصوص موزه هنرهای معاصر این پروژه از سوی دانشگاه شیراز در دست اقدام است و تفاهم‌نامه آن‌هم با یک شرکت ایرانی بسته‌شده و این شرکت به دنبال جذب یک سرمایه‌گذار خارجی برای تحقق موزه طراحی‌شده التو، طراح مشهور است. وی ادامه داد: موضوع ساخت این موزه در شورای سرمایه‌گذاری استان‌ هم تایید و هم همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با دانشگاه شده‌اند. این عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: در زمان حضور هنرمند معاصر پرویز تناولی تفاهم‌نامه‌ای بین شهردار و ایشان منعقد شد که این موزه در شیراز احداث شود و ایشان نیز همه اشیاء با ارزش خود را در اختیار این مجموعه قرار دهند.

او اظهار کرد: زمینی که برای این امر در نظر گرفته شد به مساحت ۱۶ هکتار در میان باغات چمران بود که البته در دوره قبل بنا به دلایل مختلف کلا درختان آن قطع‌شده بود و الآن‌ هم تقریبا درختی آنجا وجود ندارد. کارهای مقدماتی آن انجام‌شده و به دلیل اینکه مساحت زمین زیاد است می‌توان مجموعه فرهنگی_تاریخی را در آن پیش‌بینی کرد. دودمان با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه‌گذار برای ساخت این مجموعه اعلام بیان کرد: در حال حاضر طراحی آن در دست اقدام است و بنده نیز طی مکاتبه‌ای با شهردار پیشنهاد دادم که در این مجموعه در کنار این موزه جهت احیاء باغ‌های از بین رفته طرح باغ ایرانی پیش‌بینی شود.

او تأکید کرد: در این راستا به نظر می‌رسد اقدام شهرداری برای ایجاد باغ‌موزه هنرهای معاصر محتمل‌تر و سریع‌الوصول‌تر نسبت به دانشگاه باشد که البته اگر در این دو مکان با بافت فرهنگی اتفاق بیافتد اتفاق مبارکی است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد