hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ویژگی‌های زولبیا و بامیه سالم چیست؟/ زولبیا و بامیه رنگی نخورید

ویژگی‌های زولبیا و بامیه سالم چیست؟/ زولبیا و بامیه رنگی نخورید

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه رنگ زولبیا و بامیه سالم به صورت زرد و طلایی روشن است، گفت: از مصرف زولبیا و بامیه‌های رنگی خودداری کنید.

دکتر محمد کاظم زاده در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: زولبیا و بامیه از شیرینیهای سنتی و پرمصرف در ماه مبارک است که سلامت آن نقش مهمی در حفظ سلامتی افراد دارد.

وی با بیان اینکه مهم ترین ترکیبات زولبیا و بامیه شامل آرد، شکر، تخم مرغ و ماست است، ابراز کرد: برخی برای خوش عطر و رنگ شدن آن از گلاب و زعفران هم استفاده می‌کنند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه  در برخی موارد شاهد فروش زولبیا و بامیه های رنگی هستیم، تصریح کرد: اضافه کردن هرگونه رنگ های غیرخوراکی و ناسالم در تهیه شیرینی و مواد غذایی ممنوع است.

کاظم زاده با بیان اینکه امسال موردی از تهیه و توزیع زولبیا و بامیه رنگی گزارش نشده است، عنوان کرد: این رنگ های غیرخوراکی و غیرمجاز تاثیربسیار بدی بر روی بدن میگذارد و حتی خطرابتلا به سرطان را نیز افزایش ‌میدهد.

وی با تاکید بر اینکه حتما شیرینی‌های مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنید، اظهار داشت: در مجموع میتوان گفت هر نوع شیرینی که دارای رنگ های تند و تیز باشد مشکوک به نظر میرسد باید از نظر سلامت مورد بررسی قرار گیرد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: بازسان و کارشناسان بهداشتی موارد مشکوک مواد غذایی را نمونه برداری و به آزمایشگاه غذا و دارو ارسال می‌کنند. بدون شک تولیدکنندگانی که در امر تولید مواد غذایی ناسالم استفاده کنند مورد پیگیری قضایی قرار میگیرند.

ویژگی‌های زولبیا و بامیه سالم چیست؟

کاظم زاده درباره ویژگی های یک زولبیا و بامیه سالم، اظهار داشت: رنگ  زولبیا و بامیه طبیعی و سالم باید زرد و طلایی روشن باشد، بافت آن نیز سالم و ترد و وزن آن هم سبک باشد.

وی افزود: زولبیا و بامیه های با رنگ تیره و متمایل به قهوه ای سوخته و دارای ذرات ریز سیاه رنگ جزء مواد غذایی ناسالمی است که از روغن غیرقابل مصرف تهیه شده است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره ارزش غذایی این نوع شیرینی نیز تصریح کرد: زولبیا و بامیه در دسته نشاسته و قندها قرار دارد، کالری و انرژی آن بالاست و به همین دلیل باید در مصرف آن احتیاط کنید.

کاظم زاده با تاکید بر اینکه از این نوع شیرینی باید در مقدار بسیار کم و برای تنوع استفاده شود، گفت: مصرف این شیرینی برای افراد دیابتی، سالمندان و میانسالان توصیه نمی‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد