hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آیا گرم شدن هوا میزان انتشار کرونا را کاهش می‌دهد؟

آیا گرم شدن هوا میزان انتشار کرونا را کاهش می‌دهد؟

از نخستین روزهای شیوع کرونا، فرضیه‌ای مطرح شد که این ویروس با گرم شدن هوا کم‌کم ضعیف شده و از بین می‌رود. زمانی که کرونا در چین شیوع پیدا کرد، زمستان بود و این امیدواری که با گرم شدن هوا شیوع گسترده آن متوقف شود، بسیار قوت گرفت، اما گزارش مبتلایان در کشورهایی از نیمکره جنوبی که فصل تابستان را پشت سر می‌گذاشتند، نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرد که کرونا در هوای گرم نیز زنده است و شیوع می‌یابد.


با انتشار گسترده کرونا این سؤال بارها و بارها مطرح شد که آیا ویروس در هوای گرم تابستان از بین می‌رود؟ دانشمندان بسیاری به این موضوع پرداختند. محققان اخیراً به بررسی چند مطالعه کوچک درباره این موضوع پرداختند و دریافتند که هنوز شواهد کافی برای تائید صحت این موضوع وجود ندارد.
از یک‌سو، چند روز پیش یک مسئول آمریکایی اعلام کرد به نظر می‌رسد ویروس کرونا هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما و رطوبت به شکل سریع‌تری از نفس افتاده و ضعیف ‌شود که نشانه‌ای احتمالی است که پاندمیک کرونا ممکن است در ماه‌های تابستان، توان گسترش کمتری داشته باشد.
بنابر اعلام ویلیام برایان، معاون علمی و فناوری وزارت امنیت داخلی آمریکا، پژوهشگران وابسته به دولت آمریکا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کرونا در فضاهای بسته و محیط‌های خشک، بهتر زندگی کرده و با بالا رفتن درجه حرارت و رطوبت، به‌ویژه زمانی که در معرض اشعه آفتاب قرار گیرد، ناتوان شده و قدرت خود را از دست می‌دهد.
به گزارش ایسنا، این نتایج می‌تواند احیاگر امیدواری‌ها در این خصوص باشد که بیماری کووید- ۱۹ نیز همچون دیگر بیماری‌های مؤثر بر دستگاه تنفسی مانند آنفلوانزا در آب‌وهوای گرم، کمتر مسری باشد.
البته روشن‌شده که کرونا می‌تواند در محیط‌های گرم مانند سنگاپور به فعالیت مرگبار خود ادامه دهد که این امر، پرسش‌های بیشتری را در مورد تأثیر عوامل محیطی درروند این بیماری، ایجاد می‌کند.
یک کارشناس بهداشت و درمان برجسته در جلسه کارگروه ویروس کاخ سفید دراین‌باره می گوید که شواهد اولیه علمی که هنوز منتشر نشده‌اند نشان می‌دهد که گرما و نور خورشید ممکن است به کُند شدن شیوع SARS-CoV-۲ کمک کند. (نوعی کورو ویروس مسئول بیماری تنفسی کووید- ۱۹) این گروه از محققان معتقدند که بر اساس جالب‌ترین مشاهدات تا به امروز به نظر می‌رسد نور خورشیدی در کشتن ویروس هم‌ در سطح و هم در هوا نقش مؤثری داشته باشد.
خوان لئون، یک متخصص بیماری ویروس در این خصوص می‌گوید: «سه نوع متداول از اشعه ماوراءبنفش در تابش نور خورشید وجود دارد که بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده UVA، UVB و UVC را تولید می‌کند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که برخی از پرتوهای UV ممکن است کاندیدای خوبی برای از بین بردن برخی از عوامل بیماری‌زا باشند و به همین ترتیب، تحقیقات در مورد SARS-CoV، یک کروناویروس که از نزدیک با SARS-CoV-۲ مرتبط است، مشخص می‌کند که پرتوهای UVC نوید نابودی ویروس را می‌دهند.»
حتی بااین‌وجود، این یافته‌ها به معنای این نیستند که کروناویروس ممکن است به‌سادگی در ماه‌های گرم از بین برود. غیرممکن است که بگوییم تابستان ویروس را نابود می‌کند و اگر همه‌چیز مانند قبل باشد و مردم دستورالعمل‌ها را نادیده بگیرند، این گفته قطعاً صحت ندارد.
باوجود اینکه یک سری شواهد در حال رشد، ارتباط بین دمای بالاتر و کاهش سرعت انتقال کرونا را تأیید می‌کند، اما کارشناسان هشدار می‌دهند به اینکه آیا گرما یا اشعه ماوراءبنفش ویروس را ویران می‌کند، نمی‌توان زیاد امیدوار به کاهش شیوع در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی بود. همان‌طور که در گذشته مشاهده شد، ویروس‌های آنفلوانزا و سرماخوردگی در ماه‌های سرد سال و در مکان‌های بسته اوج می‌گیرند و در مقایسه در تابستان کاهش می‌یابد. این یافته‌ها توضیح نمی‌دهند که چرا کشورهای گرم‌تر، مانند بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و یا استرالیا، همچنان ویروس را مشاهده می‌کردند، همچنین برخی از انواع ویروس بسته به محیط ممکن است تغییر کنند و ممکن است در مناطق جوی و اقلیم‌های مختلف زنده بمانند و رشد کنند. حتی وقتی دانشمندان نمونه‌های دنیای واقعی را مطالعه می‌کنند، شواهد و مدارک نامشخص است.
اگرچه به نظر می‌رسد برخی از بیماری‌های ویروسی در ماه‌های تابستان کاهش می‌یابد، همیشه هم این‌گونه نیست. هر ویروس و بیماری همه‌گیر متفاوت عمل می‌کند و موارد بسیاری بر آن‌ها تأثیرگذار است. با این شواهد و مدارک درحالی‌که دانشمندان مطمئن شده‌اند که ویروس کووید ۱۹ با گرما از بین می‌رود، همچنان شواهد کافی وجود ندارد که بدانیم آیا با افزایش دما، سرعت کاهش قابل‌توجهی در انتشار عفونت وجود خواهد داشت یا خیر؟
به همین دلیل است که متخصصان توصیه می‌کنند در صورت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی حتی در ماه‌های تابستان نیز راه برای انتقال کووید ۱۹ فراهم است و ادامه اقدامات مناسب برای محافظت از خود و اطرافیان ضرورت ویژه دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد