hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > صید کیلکا از دریای خزر ممنوع شد

صید کیلکا از دریای خزر ممنوع شد

مدیرکل شیلات گیلان به تکثیر و رهاسازی ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی اشاره کرد و گفت: برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها در گیلان زاد‌آوری این ماهیان را مختل کرده است.
عظیم مدبری ، تکثیر و رهاسازی چیزی حدود 120 میلیون قطعه انواع بچه ماهی استخوانی توسط مجموعه شیلات استان گیلان در راستای بازسازی ذخایر دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه رودخانه‌ها در گیلان زاد‌آوری این ماهیان را مختل کرده است.
مدیرکل شیلات گیلان آلودگی رودخانه‌های استان را یکی از موانع جدی در مسیر بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دانست و عنوان کرد: هر ساله درصد زیادی از بچه ماهیان استخوانی حتی بچه ماهیانی که به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه‌ها رها شده اند بر اثر بالا بودن غلظت و بار آلودگی رودخانه‌ها تلف شده و از بین می‌روند.
مدبری با بیان اینکه صید قاچاق و غیرقانونی ماهیان استخوانی از دریا و رودخانه‌های گیلان، پس از پایان فصل صید و در دوره تکثیر و زادآوری این ماهیان تقریباً برابر با میزان صید قانونی آن است تصریح کرد: در حال حاضر تنها 5 تا 10 درصد زادآوری و تکثیر ماهیان استخوانی در گیلان به شکل طبیعی و مابقی با تکثیر مصنوعی انجام می‌شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی در این استان هنوز در مراحل اولیه است افزود: مأموران یگان حفاظت شیلات، همواره فرآیند زادآوری ماهیان مولد و رشد بچه ماهیان در رودخانه‌های استان را کنترل و از صید در این محدوده‌ها جلوگیری می‌کنند.
اکبر ایلدرم از ممنوعیت صید کیلکا در استان گیلان خبر داد و با بیان اینکه صید ماهی کیلکا در دریای خزر تا اواسط خرداد انجام نمی‌شود ابراز داشت: با توجه به شروع فصل زادآوری و تخم‌ریزی ماهیان استخوانی دریای خزر صید ماهیان کیلکا در این دریا از ابتدای اردیبهشت به مدت 45 روزه در سواحل استان گیلان ممنوع شد.   
وی در مورد زمان شروع مجدد صید ماهیان کیلکا از دریای خزر نیز مطالبی عنوان کرد و با تأکید بر اینکه طبق برنامه شیلات استان صید کیلکا از نیمه خرداد دوباره از سرگرفته می‌شود تصریح کرد: بر اساس آمارهای موجود در شیلات استان گیلان تنها در مدت فروردین امسال چیزی در حدود 100 تن کیلکا از خزر صید شده است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از فعالیت مستمر 215 صیاد گیلانی برای صید ماهیان کیلکا با در اختیار داشتن 29 فروند شناور مخصوص خبر داد و اظهار داشت: صید کیلکا ماهیان تنها در شب انجام می‌شود از طرفی آنچوی، چشم درشت و معمولی نیز 3 گونه ماهی کیلکا موجود در دریای خزر محسوب می‌شوند.
ایلدرم به مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل شیلات استان گیلان برای بازسازی و بهبود ذخایر کیلکا ماهیان در دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش شناورهای صید کیلکا مهم‌ترین برنامه و راهکار شیلات استان گیلان برای جلوگیری از صید بی‌رویه و کاهش ذخایر این گونه از ماهیان دریای خزر در چند سال گذشته به حساب می‌آید.
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان مهم‌ترین عللی که صید کیلکا ماهیان در مقطعی از سال توسط شیلات ممنوع اعلام می‌شود را برشمرد و در تشریح بیشتر این موضوع عنوان کرد: بهار هر سال به علت تخم‌ریزی و تولید مثل صید کیلکا ماهیان، صید این گونه ماهی استخوانی از بستر دریای خزر ممنوع اعلام می‌شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد