hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دمنوش های برای برای رفع عطش در رمضان

دمنوش های برای برای رفع عطش در رمضان

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: دمنوش‌های گیاهی با اثراتی که دارند، تحمل روزه‌داری را برای فرد آسان کرده و بسیار مفید هستند.


 سکینه کهنسال واجارگاه، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دمنوش‌های مناسب در ماه رمضان، اظهار کرد: کاسنی یکی از بهترین گیاهان برای کاهش دمای بدن در ماه رمضان است و با نوشیدن دمنوش کاسنی، عملکرد معده و اندام گوارشی بهتر می‌شود.
وی با بیان اینکه بهتر است یک یا دو استکان از آن در بازه زمانی افطار تا سحر نوشیده شود، افزود: اگر فشار خون‌ فرد پایین است، باید این دمنوش با شکر یا گلاب مخلوط شده و سپس میل شود.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: شاهتره‌ نیز در رفع عطش و تشنگی در ماه مبارک رمضان بسیار مفید است و استفاده از دمنوش آن برای جلوگیری از احساس خشکی در دهان و گلو مصرف آن در بازه افطار تا سحر توصیه می‌شود.
کهنسال تصریح کرد: ممکن است طعم این دمنوش گیاهی زیاد برای فرد خوشایند نباشد، در این صورت می‌توان آن را با خاکشیر خیس خورده و عسل مخلوط کرده و میل کرد.
وی افزود: دمنوش نعناع نیز برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار مفید فایده است، به همین دلیل مصرف آن درماه رمضان که معده برای مدت طولانی خالی بوده و حساس‌تر است توصیه می‌شود.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر آن، این دمنوش از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند و موجب کاهش دمای بدن نیز می‌شود.
کهنسال ادامه داد: می‌توان این دمنوش را با استفاده از برگ‌های تازه یا خشک نعناع آماده کرد، برای این منظور باید چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود ۵ تا ۸ دقیقه روی آن را پوشاند تا دم بکشد، اگر برگ‌های نعناع در دسترس نیست می‌توان از پودر آن که در بازار عرضه می‌شود، استفاده کرد.
وی با بیان اینکه دمنوش چای سبز، در طب سنتی چین به ‌عنوان تب‌بر و برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود، تصریح کرد: این دمنوش از عطش می‌کاهد و باعث تولید عرق بیشتر در بدن و خنک شدن آن می‌شود.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: در ایام ‌ماه‌ رمضان به ‌دلیل خالی بودن معده در بازه طولانی مدت ممکن است دچار بوی بد دهان شویم که برای از بین‌بردن باکتری‌های دهان و خوشبو شدن آن بهتر است چای سبز ‌مصرف شود.
کهنسال به یک نکته احتیاطی در مصرف چای سبز اشاره کرد و افزود: اگر فرد فشار خون پایینی دارد، بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشد.
وی با اشاره به اینکه گیاه بابونه با وجود اینکه طبعی گرم و خشک دارد، اما برای فصل تابستان توصیه می‌شود، بیان کرد: بابونه دارای خاصیت ضدالتهابی بوده و برای جلوگیری از عطش در ‌ماه رمضان می‌توان از آن بهره برد.
عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: بابونه به ‌تسکین ورم معده کمک کرده و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد، این دمنوش را بهتر است پس از افطار و نزدیک به زمان خواب‌ میل کنید، چراکه آرام‌کننده اعصاب و خواب‌آور است.
کهنسال با اشاره به دمنوش بهارنارنج، یادآور شد: اگر فرد در طول روزه‌داری در معرض گرما بوده‌، خوردن این دمنوش بعد از افطار می‌تواند وی را سرحال کند.
وی خاطرنشان کرد: بهارنارنج، نشاط‌آور و مفرح بوده، سردردهای ناشی از گرمازدگی را بهبود داده و برای ناراحتی‌های گوارشی مفید است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد