hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| توقف وعده‌ها در یک پارکینگ

همدان| توقف وعده‌ها در یک پارکینگ

۱۸ بهمن‌ماه سال ۹۳ کلنگ عملیات اجرایی پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیک همدان به زمین زده شد. پارکینگی که طبق گفته مسئولین با ظرفیت ۵۳۰ خودرو و ۴۴ واحد تجاری و ۱۵ واحد اداری قرار بود پروژه نو و خاصی باشد. این پروژه عمرانی که دریکی از محله‌های قدیمی همدان و در رینگ اول شهر قرارگرفته ۲۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت را به خود اختصاص داده و درحالی‌که مقرر بود طی دو سال و تا پایان سال ۹۵ تکمیل و به بهره‌برداری برسد این روزها در توقف به سر می‌برد و با پیشرفت ۵۱ درصدی در اجرای پروژه تا تکمیل و بهره‌برداری راه بسیاری در پیش دارد.


یکی از ساکنان محله آقاجانی بیک همدان بابیان اینکه از زمان کلنگ زنی این پروژه در محله مسکونی ما آسایش از شهروندان گرفته‌شده است، گفت: نزدیک ۴ سال از اجرای این پروژه می‌گذرد و پروژه کج دار و مریز به راه خود ادامه می‌دهد.

او با بیان اینکه اگر روال به همین صورت پیش برود سال‌های بسیاری در عذاب اجرای این پروژه خواهیم بود، گفت: در سال‌های ابتدایی اجرای این پروژه هر هفته با مشکل قطعی آب، برق یا تلفن و حتی گاز روبرو بودیم و اکنون نیز جرئت باز گذاشتن پنجره‌های منزل را نداریم چراکه عبور و مرور خودروها از داخل کوچه و به پا شدن خاک که به‌واسطه اجرای این پروژه عمرانی رقم خورده ما را اذیت می‌کند.

پیمانکار ادعاهایی دارد که در حال بررسی است

در همین خصوص رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان پیرامون دلایل تعطیلی اجرای پروژه عنوان کرد: یک اختلاف قراردادی وجود دارد که در دست بررسی است و امیدواریم حل شود و درواقع پیمانکار ادعاهایی دارد که در حال بررسی است.

علی رحیمی فر با اشاره به بحث تأخیرهای این پروژه عنوان کرد: مدت قرارداد پیمانکار به پایان رسیده و پیمانکار ادعا دارد که تأخیر صورت گرفته مجاز است و قرارداد وی با توجه به تأخیر مجاز باید تمدید شود.

او مشکل موجود در این پروژه را شکل قرارداد آن با پیمانکار عنوان کرد و گفت: قرارداد پارکینگ آقاجانی بیک به‌صورت کامل نقد نیست و بخشی از آن تهاتری است و با توجه به اتفاقاتی که در بخش مسکن رخ‌داده و املاک راکد است، املاکی که به این پروژه اختصاص‌یافته به‌راحتی به فروش نمی‌رود و مشکل ایجاد کرده است.

رحیمی فر بابیان اینکه به‌هرحال باید مشکل را حل کرد چراکه شهروندان آن محله نیز شهروند همین شهر هستند، گفت: بر اساس اتفاقاتی که در بخش مسکن افتاده و خریدوفروش ملک توقف شده وضعیت فعلی به این سبک و سیاق قابل پیش‌بینی نبود.

او با تأکید بر اینکه قسمت تهاتری که به پیمانکار داده‌شده به پول نقد تبدیل نشده است، گفت: براثر اتفاقاتی که در بخش دلار و بازار صورت گرفته بازار میلگرد و مصالح ساختمانی نیز تحت تأثیر قرارگرفته و این مسئله در کند پیش رفتن پروژه بی‌تأثیر نیست.

او بابیان اینکه اجرای این پروژه در سال ۹۳ با پیش‌بینی ۲۴ میلیارد تومان کلید خورد، گفت: افزایش قیمت‌ها و تورم پیش‌آمده مشکل ایجاد کرده است.

نمی‌توان زمان پایان پروژه را پیش‌بینی کرد

معاون عمرانی شهردار همدان نیز در توضیح علت توقف پروژه پارکینگ طبقاتی آقاجانی بیک همدان با بیان اینکه به‌زودی عملیات اجرایی از سر گرفته می‌شود، گفت: درزمینهٔ پیش‌بینی اتمام این پروژه صحبتی نمی‌توان داشت چراکه اتمام آن نیازمند تأمین مالی است. موسی رسولی بابیان اینکه در موقعیتی قرار نداریم که بتوان بر روی زمان‌بندی تعیین‌شده حساب کرد، گفت: بحث مالی و اقتصادی درروند اجرای پروژه اثرگذار است.

او بابیان اینکه نوسانات قیمت پیش‌بینی‌ها را ناصحیح کرده است، گفت: پروژه در حال حاضر ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

او در توضیح میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل این پروژه نیز گفت: قرارداد اولیه این پروژه ۲۴ میلیارد تومان است اما با توجه به نوسانات نرخ اجناس به‌طورقطع بیشتر خواهد شد چراکه در زمان انعقاد قرارداد میلگرد متری ۱۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بود اما در حال حاضر ۴ هزار تومان شده است.

پروژه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

صحبت‌های رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر همدان و معاون امور عمرانی شهردار همدان در حالی این‌چنین عنوان‌شده که مدیر منطقه ۲ شهرداری همدان معتقد است پروژه را تا پایان سال جاری به بهر برداری می‌رسانند.

مدیر منطقه ۲ شهرداری همدان در این خصوص بابیان اینکه عملیات اجرایی پارکینگ آقاجانی بیک پایان سال ۹۷ به اتمام می‌رسد، گفت: پروژه متوقف‌شده اما به‌زودی مجدد شروع به کار خواهد کرد. رضا ابرار خرم بابیان اینکه سعی بر این است پروژه تا پایان امسال تکمیل می‌شود، ادامه داد: قرارداد مجدد منعقدشده که تا پایان امسال پیمانکار پروژه را تحویل دهد.

او بابیان اینکه مشکل مالی این پروژه رفع شده است، گفت: در مدت باقی‌مانده تا پایان سال پروژه تکمیل خواهد شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد