hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تخلف برخی فروشگاه ها در فروش خرما/ روش تعیین سقف قیمت خرما تشریح شد

تخلف برخی فروشگاه ها در فروش خرما/ روش تعیین سقف قیمت خرما تشریح شد

برخلاف تعیین سقف قیمتی برای خرما ، مدیرکل دفتر تنظیم بازار نحوه قیمت گذاری را تشریح کرد و گفت: گران فروشی و فریب مردم توسط برخی فروشگاه ها، خلاف بوده و با آنها برخورد خواهد شد.
ستاد تنظیم بازار به منظور تنظیم بازار خرما با توجه به افزایش تقاضا در ماه مبارک رمضان برای این کالا قیمت سقف تعیین کرد و بر همین اساس   حداکثر قیمت فروش به مصرف کنندگان در کلیه مراکز عرضه خرده فروشی برای خرمای مضافتی درجه یک بسته بندی هر کیلو  24 هزار تومان و برای خرمای کبکاب درجه یک( مرتب  و شسته شده)  در بسته بندی مناسب به ازای هر کیلو 18 هزار تومان تعیین کرده است.
بر اساس این گزارش این قیمت ها، نرخ قابل عرضه برای باکیفیت ترین خرمای مضافتی و کبکاب است و درج هرگونه قیمت یا نصب برچسب بالاتر از این نرخ تخلف محسوب می شود. بنابراین به شدت در موادی تولیدی ( انبارها و سردخانه ها ) ، بسته بندی و در سطح خرده فروشی از سوی سازمان صنعت 31 استان، بازرسی اصناف، سازمان تعزیرات حکومتی و ... اقدامات قانونی لازم برای برخورد با متخلف انجام می شود.
با توجه به اینکه تعیین قیمت برای خرما با توجه به تنوعی که دارد سخت است، حمید رضا کلامی در خصوص چگونگی انجام این کار اظهار داشت: بهترین خرمای کشور، خرمای مضافتی است که  قیمت آن در مبادی تأمین آن یعنی  بم و جیرفت هر کیلو بین 15000 تا 16500 تومان است.
وی ادامه داد: این تفاوت قیمت به این دلیل است که کارتن های این خرما بین 8.5 تا 7.5کیلو است که در هر کارتن ١٢بسته خرما وجود دارد، بنابراین وزن هر بسته خرما نسبت به وزن کارتن ها متفاوت است. بر همین اساس برای اینکه سقف قیمت تعیین کنیم، با در نظر گرفتن هزینه خرید خرما و مرتب مردن و شستشو ، بسته بندی، اضافه مردن سود خرده فروشی و هزینه حمل،  این سقف قیمتی را تعیین کردیم.
مدیر کل دفتر تنظیم بازار کشور با بیان اینکه با در تظر گرفتن همه این موارد قیمت هر کیلو خرما مضافتی درجه یک را به ازای هر کیلو 24هزار تومان تعیین کردیم که خرماهای بسته بندی بر اساس این قیمت محاسبه می شود، گفت: مردم باید بدانند برخی واحدهای فروش با واحد های بسته بندی و فعال عمده فروش رایزنی کرده و به شرط اینکه به نرخ هر کیلو 38 هزار تومان به آنها بفروشند، خرما را خریداری و در فروشگاه عرضه می کنند.
کلامی افزود:  این فروشگاه ها با اعمال تخفیف نهایتا این خرما را با قیمت هر کیلو 30 الی 32 هزار تومان عرضه می کنند که این اقدام به دلیل گران فروشی خلاف بوده و باید با نرخ 24 هزار تومان عرضه شود؛ بنابراین اگر قیمتهای قبل خود را اصلاح نکنند، به نوعی مردم را فریب و تبلیغ دروغین انجام دادهاند، که با آنها برخورد خواهد شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد