hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شروط روزه‌داری بیماران مبتلا به "فشار خون بالا"

شروط روزه‌داری بیماران مبتلا به "فشار خون بالا"

یک متخصص داخلی گفت: بیمارانی که فشار خون کنترل شده داشته و عارضه دیگری نداشته باشند، می‌توانند با مشورت پزشک معالج اقدام به روزه‌داری کنند.

دکتر تورج احمدی جویباری ، با تاکید بر اینکه نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای تمام مبتلایان به فشار خون بالا جهت روزه داری پیچید، گفت:  توصیه این است این دسته از بیماران قبل از هرگونه اقدام برای روزه داری با پزشک خود مشورت کنند.
وی خاطرنشان کرد: در برخی مبتلایان فشار خون بالا، تنها بحث فشار خون مطرح نیست و در کنار آن عوارض ناشی از فشار خون از جمله عوارض کلیوی و قلبی نیز ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین باید قبل از روزه داری با پزشک معالج مشورت شود.
احمدی جویباری تصریح کرد: در یک حالت کلی ترجیحا افرادی که فشار خون غیرکنترل شده داشته و یا فشار خون عارضه‌دار دارند، بهتر است از گرفتن روزه خودداری کنند. همچنین به طور معمول افرادی که مبتلا به فشار خون خفیف تا متوسط هستند، اگر خوب آن را کنترل کنند روزه داری برای آنها منعی ندارد.
 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: در صورتی که با اجازه پزشک امکان روزه داری برای مبتلایان به فشار خون بالا فراهم شود، این بیماران باید در چند روز اول روزه داری به دقت فشار خون خود را رصد کرده و تغییرات آن را بررسی کنند و چنانچه فشار خون آنها کنترل شده و ثابت بود می توانند به روزه‌داری خود ادامه دهند.
احمدی جویباری توصیه کرد: بیماران مبتلا به فشار خون بالا همانند دیگر روزهای سال، در ایام روزه داری هم باید از خوردن غذاهای چرب و پُرنمک خودداری کرده و مقدار مناسبی از آب را مصرف کنند.
این متخصص داخلی استرس و اضطراب را عامل مهمی در بحث افزایش فشار خون دانست و افزود: بیماران مبتلا به فشار خون در زمان روزه داری باید استراحت کافی داشته و هرگونه استرس و اضطراب را از خود دور کنند تا فشار خون آنها افزایش پیدا نکند.
وی افزود: توصیه بر این است این بیماران فعالیت‌های خود را در زمان روزه داری مانند گذشته ادامه دهند و تنها از انجام فعالیت‌های سنگین که امکان افزایش فشار خون را به دنبال دارد، پرهیز کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد