hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هرمزگان| دعوا بر سر میراث

هرمزگان| دعوا بر سر میراث

شورای شهر بندرعباس در شصت و چهارمین نشست خود میزبان سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود اما پرسش‌های برخی اعضای شورا از این مسئول و پاسخ‌های او جلسه را به شکل دیگری رقم زد.

سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان ضمن ارائه مطالبی درباره ویژگی‌های گردشگری استان هرمزگان و شهر بندرعباس، خواسته‌های این مجموعه از شورا و شهرداری را مطرح کرد. 

اشکان مختاری زمان توقف گردشگران در بندرعباس را یک ساعت اعلام کرد و به دنبال آن خواستار واگذاری پنج کیوسک گردشگری و همچنین بیلبورد برای معرفی جاذبه‌های گردشگری از سوی شهرداری شد.

وی همچنین خواستار اختصاص زمین برای احداث بازارچه صنایع‌دستی شد. سرپرست میراث فرهنگی و گردشگری همچنین از شورای شهر خواست اجازه هیچ‌گونه ساخت و سازی در محله ساحلی سوروی بندرعباس ندهد.

آمدن مهمان نوروزی هنر میراث فرهنگی نیست

پرویز سالاری عضو شورای شهر بود با اشاره به گزارش ارائه‌شده اظهار داشت: آمدن مهمانان نوروزی هنر مدیریت میراث فرهنگی استان نیست و بهتر است از شاخص‌های عملکردی صحبت شود که هرمزگان رتبه‌های بین 27 تا 30 کشور را دارد. وی ادامه داد: میراث فرهنگی برای رویدادهای فرهنگی چه کرده و به کدام‌یک توجه کرده است. سالاری اضافه کرد: 600 هکتار زمین در محدوده دانشگاه هرمزگان و در فاصله پنج کیلومتری جزیره هرمز دارای کاربری گردشگری است و در اختیار میراث فرهنگی بوده اما به دلیل تعلل این مجموعه، جهاد کشاورزی مجوز پرورش میگو در آن‌ها صادر کرده است. عضو شورای شهر بندرعباس همچنین با انتقاد از چگونگی مرمت معبد هندوهای بندرعباس گفت: میراث فرهنگی این ساختمان را با گچ و به شیوه‌ای غیراصولی مرمت کرده است.

گزارش‌های نگران‌کننده از چگونگی مرمت معبد هندوها

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بندرعباس نیز در این نشست اظهار داشت: با مقایسه اعتبارات و عملکرد متولیان میراث فرهنگی در کشورهای مختلف، به نظر می‌رسد میراث فرهنگی در ایران مأموریت دارد این حوزه را از بین ببرد.

کیانوش جهانبخش گزارش‌های نگران‌کننده از چگونگی مرمت معبد هندوها و طرح‌های مطالعاتی تکراری برای محدوده‌های تاریخی را به‌عنوان بخشی از انتقادهای خود از عملکرد مدیریت استانی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح کرد.

او ادامه داد: هم‌اکنون در محله آیت‌الله غفاری (شهناز سابق) تعداد زیادی خانه‌های قدیمی و دارای بادگیر وجود دارد که سبک زندگی مردم بندرعباس را نشان می‌دهد و می‌تواند به جاذبه گردشگری تبدیل شود. به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای شهر، بندرعباس از نظر معماری نیز فاقد هویت و معماری بومی است و اگر کسی بدون شناخت قبلی به آن وارد شود فکر می‌کند به یک شهر نوساز واردشده است.

بندری‌ها بندر را نمی‌شناسند

یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: بسیاری از مردم بندرعباس نقاط تاریخی و فرهنگی شهر خود را نمی‌شناسند. فاطمه جراره این مشکل را نتیجه ضعف و ناکارآمدی در معرفی این جاذبه‌ها دانست و اضافه کرد: متاسفانه هم‌اکنون هرمزگان فقط با جزایر قشم و کیش در کشور شناخته می‌شود.

نایب‌رئیس شورای شهر نیز پس از پرداختن به رویکردها و آسیب‌های کلان گردشگری در کشور، از بی‌توجهی به برخی اماکن تاریخی بندرعباس انتقاد کرد و اظهار داشت: حمام گپ سال‌هاست به حال خود رها و به خانه کارتن‌خواب‌ها تبدیل‌شده است.

فیصل دانش ادامه داد: درباره محله سورو نیز باید حرکت‌ها حساب‌شده باشد و نمی‌توان درباره سرنوشت مردم این منطقه پشت درهای بسته تصمیم گرفت.

اطلاعات شما نخ‌نما و اشتباه است

سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان در پاسخ به پرویز سالاری گفت: اطلاعات شما درباره این حوزه نخ‌نما، تکراری و اشتباه است. مختاری ثبت 127 اثر تاریخی را بخشی از عملکرد دوران مدیریت خود دانست و درباره مباحث مطرح‌شده درباره چگونگی مرمت معبد هندوها نیز گفت: اداره کل مرمت آثار تاریخی بر همه مرمت‌ها نظارت دارد. وی ادامه داد: اگر بخواهم درباره معبد هندوها جواب بدهم به مسئولان خودم پاسخگو خواهم بود. مختاری درباره 600 هکتار زمین‌گردشگری مورداشاره سالاری نیز اظهار داشت: این سایت 600 هکتاری هنوز در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری است و اگر جهاد کشاورزی مجوز پرورش میگو داده اشتباه کرده است. او گفته‌های مطرح‌شده درباره مشاوران و نیروی انسانی مجموعه تحت مدیریت خود را نیز ناحق توصیف کرد و گرفتن بودجه 90 میلیارد ریالی در سال گذشته و تلاش برای تصویب اعتبار 200 میلیارد ریالی برای سال جاری را یکی دیگر از موفقیت‌های خود دانست.

مختاری همچنین در پاسخ به انتقادهای نایب‌رئیس شورا درباره لزوم اطلاع شورای شهر و مصوب شدن طرح‌های مربوط به محله ساحلی سورو در شورای شهر نیز اظهار داشت: دو جلد طرح درباره این منطقه را به شورای شهر آورده‌ام اما درنهایت کار و وظیفه خود را انجام می‌دهم و کاری به کسی ندارم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد