hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > مجازات فرار از صحنه تصادف رانندگی چیست؟

مجازات فرار از صحنه تصادف رانندگی چیست؟

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت:دادگاه هیچ تخفیفی برای رانندگانی که از صحنه تصادف فرار می‌کنند قائل نمی‌شود.
علی اکبرآقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری  گفت: تصادفات رانندگی حوادثی هستند که بسیاری از افراد انواع مختلف آن را تجربه کرده اند و متاسفانه همین حوادث به مال و جان افراد جامعه خسارات متعددی را وارد می‌آورد.

او ادامه داد: بعضی از رانندگان پس از تصادف به محض آن که می‌فهمند مقصر هستند فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و از صحنه می‌گریزند. علت فرار از صحنه تصادف می‌تواند ترس و اضطراب یا فرار از جریمه باشد.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: تصادفات رانندگی ممکن است غیر جرحی و یا جرحی باشند. در ادامه تعریفی از تصادفات جرحی و غیر جرحی بیان می‌کنیم، چون هر یک مجازات خاص خود را دارد.

آقایاری با اشاره به قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: اگر تصادف غیر جرحی باشد، برای مثال هنگامی‌که دو وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیب ندیده باشد و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آن‌ها واردشده باشد، در این‌گونه موارد فرار از صحنه تصادف جرم محسوب نمی‌شود.

او افزود: این در حالی است که مالک خودروی آسیب دیده با در دست داشتن شماره پلاک خودرو متخلف (مقصر)، می‌تواند برای جبران خسارت در مراجع قضایی اقدام به شکایت حقوقی کند، به عبارت دیگر تصادفات غیر جرحی با فرض متواری شدن راننده مقصر ضمانت کیفری ندارد.

این کارشناس رسمی دادگستری در خصوص تصادفات جرحی اظهار کرد: اگر تصادف رانندگی منجر به جرح باشد، فرار از صحنه و کمک نکردن به مصدوم جرم و دارای ضمانت کیفری است.

آقایاری در خصوص مواد قانونی برای مجازات فرد خاطی در تصادفات رانندگی بیان کرد: ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است «هر گاه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسایط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیلهٔ موتوری منتهی به قتل غیرعمدی شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیهٔ اولیای دم محکوم می‌شود.»

او گفت: ماده ۷۱۵ قانون مجازات اسلامی بیان می‌کند «هر گاه یکی از جهات مذکور در مادهٔ ۷۱۴ موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.»

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: ماده ۷۱۶ این قانون نیز مقرر کرده است «هر گاه یکی از جهات مذکور در مادهٔ ۷۱۴موجب صدمهٔ بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.»

آقایاری در خصوص مجازات فرار در تصادفات جرحی نیز بیان کرد: «به استناد ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی هر گاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد ۷۱۴ و ۷۱۵و ۷۱۶ این قانون محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده تخفیف قائل شود.»

او افزود: در تبصره یکم این ماده آمده است: راننده در صورتی می‌تواند برای انجام تکالیف مذکور در این ماده وسیله نقلیه را از صحنه حادثه حرکت دهد که برای کمک رسانیدن به مصدوم توسل به طریق دیگر ممکن نباشد.

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: در تبصره دوم ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی گفته شده: در همه موارد مذکور هرگاه راننده مصدوم را به نقاطی برای معالجه و استراحت برساند و یا مأمورین مربوطه را از واقعه آگاه کند و یا به هر نحوی موجبات معالجه و استراحت و تخفیف آلام مصدوم را فراهم کند، دادگاه مقررات تخفیف را درباره‌ی او رعایت خواهد کرد.

آقایاری در پایان اضافه کرد: آنچه که در تصادفات رانندگی مسلم است نجات جان آسیب دیدگان است. بهتر است در این مواقع آرامش خود را حفظ و نهایت تلاش را برای فرد یا افراد آسیب دیده انجام دهیم، چون در نجات جان افراد ثانیه‌ها نقش اساسی پیدا می‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد