hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > قاچاق موبایل ۹۵ درصد کاهش یافته است/ بسترهای اجرای طرح افق آماده نیست

قاچاق موبایل ۹۵ درصد کاهش یافته است/ بسترهای اجرای طرح افق آماده نیست

رئیس اتحادیه سیستم‌های مخابراتی و الکترونیک قزوین گفت: پس از اجرایی شدن طرح رجیستری میزان قاچاق تلفن همراه ۹۵ درصد کاهش یافته است.
ابوالفضل ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: واردات تلفن همراه از کشورهای چین، دبی و هنگ کنگ به داخل کشور به سبب شیوع بیماری کرونا با محدودیت رفت‌ و آمدهای باربری مواجه شده که سبب کمبود این کالا در بازار شده است.
وی با تأکید بر اینکه افزایش و یا کاهش قیمت گوشی همراه وابسته به نرخ دلار است، ادامه داد: قیمت انواع برندهای معروف این کالا تا اواخر اردیبهشت نیز روند صعودی خواهد داشت.
رئیس اتحادیه سیستم‌های مخابراتی و الکترونیک قزوین افزود: در حال حاضر کالاهایی که از یک ماه و نیم گذشته ثبت سفارش شده‌اند، وارد کشور می‌شود و به محض بازگشایی فرودگاه‌ها در یک بازه زمانی 10 الی 15 روزه، دوباره امکان ثبت درخواست تلفن همراه فراهم می‌شود.
ناصری در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به جوانب مثبت طرح رجیستری تصریح کرد: پیش از اعمال این طرح، تنها سه شرکت گارانتی فعال تلفن همراه در کشور فعالیت رسمی داشتند این در حالی است که هم اکنون 270 شرکت، خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند.
وی با بیان اینکه پیش از اجرای قوانین ریجستری، بیش از 95 درصد گوشی‌های وارداتی در کشور قاچاق بوده است، گفت: در حالی که امروزه خرید این نوع گوشی‌ها و رجیستر کردن آن‌ها بسیار هزینه‌ آفرین‌تر از خرید تلفن‌های همراه دارای گارانتی است، به همین علت موبایل فروشان هیچ انگیزه‌ای برای رفتن به سمت خرید کالاهای قاچاق و بدون گارانتی ندارند.
رئیس اتحادیه سیستم‌های مخابراتی و الکترونیک قزوین با تأکید بر اینکه با اجرای طرح رجیستری، میزان قاچاق موبایل کاهش چشمگیر 95 درصدی داشته است، عنوان کرد: هم اکنون نیز، 95 درصد تلفن‌های همراه برند در بازار، دارای گارانتی 18 ماهه هستند.
ناصری همچنین در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به سامانه جامع طرح افق خاطرنشان کرد: طبق این طرح که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مقابله با قاچاق کالا اعلام شده است، صنف موبایل فروشان باید خرید و فروش خود را از طریق این سامانه به صورت اینترنتی انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه آماده سازی بسترهای اجرایی این طرح مستلزم صرف زمان و آمادگی صنف موبایل فروشان است، افزود: علاوه بر مسائل مربوط به دارایی و شفافیت مالیاتی، کسانی که جواز کسب نداشته باشند، طبق این طرح قادر به خرید و فروش نخواهند بود این در حالی است که بسیاری از فروشندگان تلفن همراه، جواز صنفی ندارند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد