hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش نامتعارف نرخ کرایه تاکسی در سنندج داد شهروندان را درآورد/فرماندار پاسخ‌گو باشد

افزایش نامتعارف نرخ کرایه تاکسی در سنندج داد شهروندان را درآورد/فرماندار پاسخ‌گو باشد

با وجود اینکه رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج، از افزایش ۱۰ تا ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در شهر سنندج خبر داده؛ تنها با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌توان دریافت که این افزایش نرخ در بسیاری از مسیرها با افزایش ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است.

«امیر جمشیدنژاد» رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج از افزایش 10 تا 25 درصدی و نرخ جدید کرایه تاکسی بین 700 تا 2300 تومان در مسیرهای متفاوت خبر داده و در این خصوص اعلام کرده است: هر ساله جهت تعیین نرخ کرایه تاکسی جلسات متعددی با نمایندگان رانندگان تاکسی برگزار و نرخ کرایه در تمامی خطوط تعیین می‌شود.

وی با ذکر اینکه بعد از تعیین نرخ کرایه تاکسی جهت تصویب به شورای شهر ارسال و در جلسات مختلف هم در شورای شهر با حضور نمایندگان نرخ کرایه بررسی، تصویب و جهت تأیید به فرمانداری ارسال می‌شود، تصریح کرد: نرخ‌های جدید کرایه تاکسی از اول اردیبهشت‌ماه سال‌جاری اعمال شده است. اعلام این خبر در حالی عمومی شده است که اجرایی شدن تصمیم مسئولان ذیربط با اعتراض شدید شهروندان مواجه شد.

«شورای شهر» تفاوت 15 درصد و 50 درصد را نمی‌داند!

«حسن کریمی» شهروند سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه اعمال قیمت در حمل و نقل عمومی شهری بر عهده شهرداری، شورای شهر و فرمانداری است، اظهار کرد: متأسفانه در چند دوره اخیر انتخابات شورای شهر شاهد تکرار چهره‌هایی هستیم که هیچ دغدغه‌ای نسبت به مسائل شهری نداشته و صرفاً درگیر پروژه‌های لوکس، ویترینی و صرفاً مناسب عکس‌های اینستاگرامی خود هستند.

وی با ذکر اینکه تفاوت قیمت کرایه تاکسی‌ها در سال جدید نسبت به سال گذشته با افزایش رقم‌های بین 700 تا 2300 تومان بی‌انصافی بزرگی در حق شهروندان است، گفت: این رقم برای مسیرهای شهر سنندج بسیار بالاست و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد کرد.

این شهروند سنندجی با تأکید بر اینکه روال عادی افزایش قیمت کرایه تاکسی رقمی بین 10 تا 25 درصد است، تصریح کرد: افزایش 700 تومانی برای مسیرهایی که قبلاً 1500 تومان کرایه آنها بود، یک افزایش 50 درصدی است و به هیچ عنوان با عقل سلیم سازگار نیست.

کریمی ارقام اعلام شده را مخالف با عرف دانسته و خاطرنشان کرد: تصویب ارقام جدید از سوی مسئولان گویای این نکته است که شخص باسوادی در شواری شهر، شهرداری و فرمانداری سنندج وجود ندارد تا تفاوت بین 10 درصد و 50 درصد را درک کرده و در اعلام اخبار مرتبط با آن صداقت لازم با مردم را به خرج دهد.

گرانی کرایه تاکسی کمر حاشیه‌نشینان را می‌شکند

«سعدالله محمدی» که خود را ساکن دوشان سنندج معرفی می‌کند، به خبرنگار تسنیم در خصوص افزایش کرایه تاکسی گفت: بیشتر افزایش قیمت نرخ کرایه تاکسی مربوط به حواشی شهر است که  این افزایش نرخ بدون توجه به قشر فقیر و حاشیه‌نشین و میزان درآمد آنان لحاظ شده است.

وی با تأکید بر اینکه افزایش بالای نرخ کرایه تاکسی برای کسانی که در مناطق حاشیه‌ای ساکن هستند ناراحت کننده‌تر است، گفت: بسیاری از افرادی که در حاشیه شهر سنندج ساکن هستند از افراد فقیر و روزمزدی هستند که به دلیل ارزان بودن زمین و خانه در این مناطق ساکن شده‌اند و همه روزه برای انجام کار و فعالیت مجبور به تردد به مرکز شهر هستند.

محمدی با بیان اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی برای کسانی که هر روز مجبور هستند مسیر محل کار تا منزل را با ماشین تردد کنند، منجر به بروز مشکلات فراوانی برای آنان خواهد شد، افزود: در سال قبل با 5000 هزار تومان به محل کار می‌رفتیم و این رقم با نرخ جدید به 7000 هزار رسیده و این به معنای این است که رقمی که قبلاً هزینه سه روز رفت و آمد من را تأمین می‌کرد، در حال حاضر تنها جوابگوی دو روز خواهد بود.

افزایش کرایه تاکسی در سایه غیبت اتوبوس‌ها در سنندج

«معصومه شاه‌ویسی» دیگر شهروند سنندجی است که نسبت به نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها معترض بوده و خطاب به شهردار و شورای شهر گفت: چگونه می‌توانند کلاهشان را قاضی کنند و در این شرایط سخت اقتصادی، این بار مالی را به خانواده‌ها تحمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا اتوبوس‌های شهری از ارائه خدمات منع شده‌اند، گفت: به دلیل فقدان اتوبوس‌ها شهروندان مجبور به استفاده از تاکسی هستند که این امر هزینه چند برابری را برای افراد به همراه دارد.

این شهروند سنندجی با اذعان به اینکه شورای شهر و شهرداری برای جبران هزینه‌های افزایش نرخ بنزین، بار مالی تأمین این کمبود را با افزایش نامتعارف کرایه‌های تاکسی بر دوش مردم گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: دولت به جای اینکه تلاش کند تا در این شرایط باری را از دوش مردم بردارد، در این ایام بیکاری، دغدغه جدیدی را بر دردهای مردم افزوده است.

وی با گریز به اینکه با آغاز دوباره فعالیت مدارس و مراکز آموزشی تبعات این افزایش نامتعارف خود را بیشتر عیان خواهد کرد، یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان در منزل هستند و نیازی به تردد ندارند، اما پس از پایان مشکلات ناشی از کرونا و بازگشایی مدارس مشکلات مالی ناشی از افزایش بالای نرخ کرایه خود را بیشتر نمایان خواهد کرد.

نبود پول خُرد، کرایه‌ها را بالاتر می‌برد

«محمد مرادی» جوان سنندجی است که نکته دیگری را در خصوص افزایش قیمت‌ نرخ کرایه تاکسی متذکر شده و به خبرنگار تسنیم گفت: متولیان تعیین نرخ قیمت کرایه تاکسی‌ها در رقم‌هایی که تصویب می‌کنند به شرایط توجه ندارند و این تصور را ایجاد کرده که آنان در دنیای دیگری سَیر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تصویب نرخ‌های 1300، 1600، 1700، 2200 و ... در شرایطی که پول خرد زیادی در بازار موجود نیست، بیشتر به یک شوخی شباهت دارد، تصریح کرد: زمانی که این رقم‌ها تصویب می‌شود، شرایط شرمندگی بین رانندگان تاکسی و شهروندان جهت دریافت مابقی پول کرایه را به وجود می‌آورد، چراکه عملاً پول خردی در میان نیست و به همین خاطر شهروندان در غالب موارد از گرفتن مابقی پول خود صرف‌نظر می‌کنند.

این جوان سنندجی با ذکر اینکه افزایش غیر اصولی نرخ بر حمل و نقل عمومی تبعات روانی زیادی را به همراه دارد، یادآور شد: بسیاری از افراد به دلیل حضور در محل کار، مدرسه و ترددهای ضروری مجبور به پرداخت هر روزه کرایه تاکسی هستند که اگر بخواهیم این رقم را در طول ماه حساب کنیم، متوجه دلیل این اتفاق خواهیم شد.

نرخ جدید کرایه تاکسی در سنندج اعلام شد؛ افزایش 10 تا 25 درصدی کرایه تاکسی+ نرخ‌هازمینه‌سازی برای راه‌اندازی اتوبوس و تاکسی برقی در مشهد / حمل و نقل پاک را گسترش می‌دهیم

رانندگان تاکسی هم از این افزایش قیمت که بار آن به دوش مردم افتاده، ناراحتند 

«حسین. م» یکی از رانندگان تاکسی فعال در سطح شهر سنندج که با ابراز ناراحتی از اینکه با افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی، مورد بی‌لطفی و اعتراض شهروندان قرار گرفته است، گفت: متأسفانه ما اولین شخصی هستیم که باید شنونده اعتراضات مردم نسبت به افزایش قیمت نرخ کرایه باشیم.

وی با اعلام اینکه درآمد بسیاری از رانندگان تاکسی به دلیل شیوع کرونا و کم شدن تردد مردم، کاهش یافته است، افزود: مشکلات این قشر از جامعه محدود به افزایش یا کاهش کرایه نیست، چراکه ما با هزینه‌های جاری خودرو، تغییر قیمت سوخت، افزایش هزینه‌های زندگی و بسیاری مشکلات دیگر نیز درگیر هستیم.

این راننده تاکسی سنندجی با بیان اینکه از دولت درخواست می‌شود نسبت به تخصیص بسته‌های حمایتی به رانندگان تاکسی اهتمام خود را به کار گیرد، خاطرنشان کرد: نباید بار مالی زیادی را به مردم تحمیل کرد چرا که مردم نیز با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

سواره کی خبر از دل پیاده دارد

«چنور صارمی» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه بسیاری از مسئولان دارای خودروهای شخصی هستند، اظهار کرد: آن‌هایی هم که خودرو شخصی ندارند در هنگام تصدی خود از خودروهای اداری و راننده استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این افراد خبری از وضعیت خانواده‌هایی با چند جوان تحصیلکردهِ بیکار ندارند، گفت: آمار بالای بیکاری در کردستان، بسیاری از جوانان تحصیلکرده این شهر را به مشاغلی چون دست‌فروشی، قالی‌بافی در کارگاه‌ها، کارگری، فروشندگی و دیگر مشاغل روزمزدی کشانده و با این وضعیت افزایش قیمت بالای کرایه تاکسی قوز بالا قوز شده است.

صارمی با تأکید بر اینکه مخالف افزایش قیمت کرایه تاکسی نیست، خاطرنشان کرد: این افزایش باید رقمی متعارف و قابل درک باشد نه اینکه شهروندان با شنیدن رقم جدید تصور کنند که به حال و روز مردان آنجلس گرفتار شده‌اند.

شهروند سنندجی با درخواست از مسئولان نسبت به درک پیاده‌ها و کسانی که توان خرید خودرو و یا هر وسیله نقلیه دیگری را ندارند، اظهار کرد: هر چند ما به تصمیمات از سر شوق و ذوق شورای شهر عادت کرده‌ایم؛ اما عاجزانه درخواست می‌کنیم نسبت به این موضوع بازنگری کرده و چاره دیگری را برای جبران مشکلات رانندگان تاکسی بیندیشند.

فرماندار سنندج جلوی تصمیمات غیرکارشناسی و غیر عاقلانه را بگیرد

به گزارش تسنیم، در جدیدترین آمار ارائه شده، نرخ تورم فروردین ماه امسال به 32.2 درصد و نرخ تورم نقطه‌ای نیز به عدد 19.8 درصد رسیده است؛ این رقم بدان معناست که خانوارهای کشور به طور میانگین 19.8 درصد بیشتر از فروردین 98 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند، حال با این اوصاف افزایش ناگهانی بدیهی‌ترین نیازهای شهروندان نیز می‌تواند چشم‌انداز پیش‌بینی افزایش تورم در ماه‌های آتی را دو چندان کند.

حال با این تفاسیر و نارضایتی شهروندان از افزایش نرخ کرایه تاکسی در این اوضاع اقتصادی و شرایط کنونی، باید فرماندار شهرستان سنندج پاسخ‌گو و جلوی این تصمیمات غیرکارشناسی و غیر عاقلانه را بگیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد