hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > هدف از پلاسما درمانی مبتلایان به کرونا/ دارو‌ی فاویپیراویر روی چه بیمارانی تاثیر دارد؟

هدف از پلاسما درمانی مبتلایان به کرونا/ دارو‌ی فاویپیراویر روی چه بیمارانی تاثیر دارد؟

طبرسی در خصوص طرح اهدای پلاسما و نحوه استفاده از دارو‌های فاویپیراویر و رمدسیویر توضیحاتی ارائه کرد.
پیام طبرسی مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در تشریح چگونگی پلاسما درمانی برای بیماران کرونایی، گفت: هدف از پلاسما درمانی، تزریق پلاسمای دارای آنتی بادی ضد ویروس کرونا به فردی است که مبتلا به بیماری بوده و دارو‌های معمولی به درمان او کمک نکرده اند. کسانی می‌توانند اهدای پلاسما انجام دهند که پیش از این کرونا گرفته و درمان شده اند. برای ساخت آنتی بادی در بدن این افراد، قبل از اهدای پلاسما باید یک تا دو هفته از درمان آن‌ها گذشته باشد.
او افزود: در طرح اهدای پلاسما، خانم‌هایی که سابقه زایمان یا سقط داشته اند، موارد مناسبی برای اهدای خون نبوده و سازمان انتقال خون این افراد را از بقیه جدا می‌کند، اما سایر افراد در صورتی که بیماری‌های زمینه ای نداشته و مایل باشند، می‌توانند اهدای پلاسما را انجام دهند.
طبرسی ادامه داد: اهدای پلاسما در همه واحد‌های سازمان انتقال خون انجام نمی‌شود و تنها در برخی مراکز خاص صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان بقیه الله و چند مرکز دیگر برای اهدای پلاسما در نظر گرفته شده اند.

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، تاکید کرد: در حال حاضر روش درمانی پلاسما یک طرح تحقیقاتی بوده و هنوز نتایج آن مشخص نیست. اما آن چه به صورت ضمنی دیده می‌شود، پاسخ مثبتی است که بدن برخی از بیماران به این روش درمانی داده است.
او گفت: طرح اهدای پلاسما از یک ماه قبل شروع شده و تا کنون در بیمارستان مسیح دانشوری ۲۰ مورد تزریق انجام شده است. با وجود پاسخ نسبتا خوبی که این روش درمانی روی بیماران داشته، اما تا نتیجه گیری نهایی نمی‌توانیم نسبت به اثر بخش بودن این روش درمانی نظری بدهیم.
طبرسی اظهار کرد: در حال حاضر هیچ دارویی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشور‌ها برای درمان کرونا نیست. فاویپیراویر و رمدسیویر دارو‌هایی هستند که در حال حاضر برای درمان کرونا استفاده می‌شوند و بر روی درمان بیماران مبتلا به کرونا تاثیر دارند، اما هیچ کدام از این دو دارو فعلا مجوز هیچ سازمان جهانی را ندارند.

چرا دارو‌های فاویپراویر و رمدسیویر در داروخانه‌ها یافت نمی‌شوند؟ / دارو‌های فاویپراویر و رمدسیویر روی چه بیمارانی تاثیر دارد؟ / طرح اهدای پلاسما بر روی چه افرادی انجام می‌گیرید؟

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: بیماری کووید-۱۹ چند مرحله ای بوده و در هر مرحله ممکن است یک نوع دارو روی بیمار تاثیر داشته باشد. فاویپیراویر و رمدسیویر، تنها در یک مرحله خاص برای درمان بیماری تاثیر دارد و برای بیمارانی که به مرحله آی سی یو می‌رسند اثر گذار نیستند. متاسفانه برخی خانواده‌ها برای نجات عزیزانشان پول کلانی برای خرید این دارو‌ها و می‌پردازند در حالی که فایده ای ندارد.

او مطرح کرد: در هیچ جای دنیا مجوز فروش دارو‌های فاویپیراویر و رمدسیویر در داروخانه‌های کشور، صادر نشده است؛ چرا که تاثیرات طولانی مدت این دارو‌ها هنوز مشخص نبوده و ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.
طبرسی در پایان یادآوری کرد: تاثیر درمانی فاویپیراویر و رمدسیویر در مرحله ۷ تا ۱۲ روز اول بیماری و زمانی است که فرد مبتلا دچار افت اکسیژن، درگیری ریوی و شدت در علائم بیماری شده است. ۹۰ درصد کسانی که علائم خفیف بیماری را دارند، در خانه و با خودمراقبتی بالینی درمان شده و نیازی به مصرف دارو پیدا نمی‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد