hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > همه خواص "زنجبیل"؛ از خاصیت ضد سرطانی تا درمان آسم و مشکلات تنفسی

همه خواص "زنجبیل"؛ از خاصیت ضد سرطانی تا درمان آسم و مشکلات تنفسی

یک کارشناس ارشد گیاهان دارویی با اشاره به خواص فراوان و متنوع زنجبیل، این گیاه را در شمار یکی از مهمترین گیاهان دارویی عنوان کرد.

هانیه ناصری، با بیان اینکه "زنجبیل" جزو گیاهان دارویی مهم به شمار می‌رود، گفت: این گیاه دارای خواص دارویی مهمی است که از جمله آن می‌توان به ضدتهوع بودن، مقوی بودن برای قلب، ضد لخته شدن خون، ضد باکتری، آنتی اکسیدان، ضد سرفه، ضد سموم کبدی، ضد التهاب، محرک سیستم ایمنی، ضد نفخ،  پایین آورنده کلسترول خون، محرک گردش خون مغزی و محرک هضم غذا بودن این گیاه اشاره کرد.
وی افزود: از خواص دیگر این گیاه نیز می‌توان به تاثیر آن در پیشگیری از کم اشتهایی، بی اشتهایی روانی، اسپاسم روده، برونشیت و مشکلات روماتیسم اشاره کرد.
ناصری تصریح کرد: در مطالعات آزمایشگاهی همچنین مشخص شده که زنجبیل خاصیت ضد سرطانی داشته و "جینجرول" که مهمترین جزء تشکیل دهنده زنجبیل و مسئول ایجاد طعم و مزه در این گیاه است، از رشد سلول های سرطانی بخصوص سرطان روده بزرگ در انسان جلوگیری می کند.
وی به تاثیرات این گیاه در هضم و جذب مواد غذایی هم اشاره کرد وافزود: زنجبیل با افزایش ترشح بزاق دهان و آنزیم های مجرای گوارشی، به هضم و جذب مواد غذایی کمک می‌کند.
وی افزود: استفاده از این گیاه به صورت دمنوش و بخور نیز با بیرون راندن مخاط خلطی از ریه‌ها، به درمان آسم، برونشیت و دیگر مشکلات تنفسی کمک می‌کند.
وی با اشاره به کاربردهای غذایی این گیاه دارویی، گفت: چنانچه زنجبیل را کوبیده و روی آبگوشت بپاشند، درد مفاصل را تسکین می‌دهد و علاوه بر این، مالیدن زنجبیل خشک و آب تازه نیز برای معالجه رماتیسم توصیه می‌شود.
ناصری مصرف زنجبیل را برای بهبود کارکرد غدد فوق کلیه مناسب دانست و افزود: این گیاه موجب افزایش ترشح هورمون کورتیزول از این غدد شده که با تاثیرات مفیدی برای بدن همراه است.
وی با بیان اینکه ارزش دارویی زنجبیل بسته به میزان اسانس(رایحه) موجود در آن است، گفت: زنجبیل تازه که اسانس بیشتری دارد دارای خواص دارویی است، بنابراین در صورتی که زنجبیل کهنه باشد و یا به صورت پودر برای مدت طولانی مصرف نشود، کم کم اسانس(رایحه) آن کم شده و ارزش دارویی آن کاهش می یابد، درهمین راستا توصیه می‌شود افراد حتما از پودر یا رنده شده زنجبیل تازه استفاده کنند.
این کارشناس ارشد گیاهان دارویی با بیان اینکه موارد منع مصرف زنجبیل برای برخی افراد و گروه های سنی مطرح است، گفت: استفاده از زنجبیل برای کودکان زیر دو سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
وی افزود: افرادی هم که سنگ کلیه دارند باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت کنند، همچنین استفاده از زنجبیل برای افرادی که داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می‌کنند، توصیه نمی‌شود.
ناصری نسبت به مصرف زیاد این گیاه هشدار داد وافزود: مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سردل می شود و مصرف بالای آن در افرادی که دیابت داشته و یا داروی قلبی استفاده می‌کنند ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد