hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه برای تالاب صالحیه

البرز| تکرار سرنوشت دریاچه ارومیه برای تالاب صالحیه

تالاب صالحیه تنها تالاب استان البرز است. آب ورودی به این تالاب از سمت رودخانه کردان سرریز می‌شود. وسعت این تالاب با احتساب زمین‌های باتلاقی پیرامونی بیش از ۱۰ هزار هکتار بوده و قسمتی از آن نیز در استان قزوین واقع‌شده است. این تالاب در فصل بهار استراحتگاه حداقل ۴۵ گونه از پرندگان مهاجر است و درصورتی‌که برای احیایش کاری صورت نگیرد به کانون ریزگرد تبدیل‌شده و استان البرز را تهدید می‌کند.

چندی پیش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز گفته بود: خشک شدن تالاب صالحیه، تهدیدی مشابه تهدید دریاچه ارومیه به وجود می‌آورد. فردین حکیمی در خصوص وضعیت تالاب صالحیه و تهدیدهای ناشی از خشک شدن آن برای استان گفت: محیط‌زیست البرز از دو سال پیش این موضوع را پیگیری کرده و بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شد که این منطقه یکی از کانون‌های تولید ریزگرد است. حکیمی افزود: به علت شوری بالای آب، با خشک شدن تالاب نمک زیادی باقی می‌ماند و اگر وضعیت به همین‌گونه پیش رود با کوچک‌ترین وزش باد، ریزگرد و نمک آن می‌تواند باعث لم‌یزرع شدن زمین‌های اطراف شود. وی با بیان اینکه تهدیدات ناشی از نمک تالاب صالحیه مشابه تهدیدات دریاچه ارومیه است افزود: با توجه به این وضعیت ما در حال پیگیری اعتباراتی برای انجام مطالعات مربوط به حق‌آبه زیست‌محیطی و پس‌ازآن احیا این تالاب هستیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز یکی از مشکلات تالاب صالحیه نظرآباد را عدم ثبت رسمی به‌عنوان تالاب عنوان و اعلام کرد: این تالاب می‌تواند محل مناسبی برای حضور پرندگان باشد طوری که در همین 20 روزی که از آبگیری آن می‌گذرد 120 گونه پرنده به این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

او با بیان اینکه آبگیری اخیر تالاب به خاطر رهاسازی آب رودخانه کردان انجام‌شده است ادامه داد: اگر این رهاسازی ادامه پیدا کند قطعا وضعیت تالاب بهبود پیدا می‌کند و از خطرات آن کاسته می‌شود اما به دلیل کمبود آب و نیاز کشاورزان در فصل گرما این رهاسازی ادامه پیدا نکرده و تالاب خشک می‌شود.

کمیته احیای تالاب صالحیه تشکیل نشد

اگرچه اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج اعلام کرده بود برای احیای این تالاب اعتباراتی از سازمان مرکزی جذب‌شده است اما هنوز نشستی تشکیل نشده است.

حمیدرضا لشگری رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج با اشاره به اینکه برای احیای این تالاب خواستار تشکیل کمیته در استانداری هستیم، اظهار کرد: هنوز این کمیته تشکیل نشده است.

او با تأکید بر اینکه تثبیت و جلوگیری از تولید ریزگردها نیازمند حضور و مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها است، گفت: خوشبختانه کانال مسیر آبدهی تالاب صالحیه لایروبی شده است، مسیر این تالاب خاکی است و در صورت لایروبی کامل علاوه بر میزان آبدهی بیشتر آب با شرایط بهتری وارد کانال می‌شود. اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج با اشاره به اهمیت تخصیص حق آبه به تالاب صالحیه، گفت: این مهم مدنظر است، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان البرز باید در این راستا تصمیم‌گیری کنند.

لشکری با اشاره به شرایط نامناسب منابع آبی استان، گفت: اگر حق آبه تالاب صالحیه از رودخانه کُردان تأمین نشود می‌توان این مهم را از طریق فاضلاب تصفیه‌شده اطراف این تالاب مانند شهرک‌های صنعتی، روستاهای نظرآباد و فاضلاب مسکن مهر تأمین کنیم.

او تأمین حق آبه تالاب صالحیه را منوط به همکاری برخی از دستگاه‌های استان با اداره حفاظت محیط‌زیست دانست و گفت: فاضلاب حتماً باید تصفیه‌شده و شرایط مناسبی برای ورود به تالاب داشته باشد. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان کرج با اشاره به چرای دام‌های سبک و سنگین در اطراف تالاب صالحیه، افزود: این مشکل احیای تالاب راکمی سخت می‌کند به همین منظور از اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی استان می‌خواهیم برای جلوگیری از چرای دام در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهند. لشکری در بخش دیگری بابیان اینکه شرایط کنونی تالاب با پیگیری‌های انجام‌شده بهتر از گذشته است، گفت: در صورت تأمین حق آبه این تالاب می‌تواند به منطقه گردشگری تبدیل شود و به توسعه اشتغال استان کمک کند. او تأکید کرد: لازم است که به‌صورت جدی‌تر و منظم‌تری به احیای تالاب صالحیه در استان البرز رسیدگی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد