hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| احتمال 10 ساله شدن روند یک کار دو ساله

مرکزی| احتمال 10 ساله شدن روند یک کار دو ساله

بهمن‌ماه 1395 بود که برای اولین بار زمزمه‌های طرح انتقال سهم آب ساوه از سدکوچری به گوش رسید؛ در دهم بهمن‌ماه سال 95 خبرگزاری‌ها از جانمایی اجرای طرح انتقال آب از سدکوچری به ساوه با حضور فرماندار، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و مدیر امور منابع آب ساوه خبر دادند. معاون استاندار و فرماندار ساوه در حاشیه این بازدید و جانمایی برای کلنگ زنی طرح انتقال آب که در منطقه یحیی‌آباد (بالاتر از شهرک علوی) صورت گرفت، اعلام کرده بود که عملیات اجرایی انتقال سهم آب برای ساوه از سد کوچری هم‌زمان با دهه مبارک فجر 95 و با حضور وزیر نیرو آغاز می‌شود که البته این وعده تا فروردین 96 روی زمین ماند و از آن زمان عملیات اجرایی انتقال سهم آب برای ساوه از سد کوچری آغازشده است.

مردم ساوه سال‌هاست که برخورداری از آب باکیفیت مطلوب را آرزوی دیرینه خود تلقی می‌کنند. گرچه به این موضوع نیز اشراف کامل دارند که اجرای این طرح از هزینه بالایی برخوردار است، اما امیدوارند که این خواسته به‌حق آن‌ها جامه عمل پوشیده و ضمن تزریق اعتبارات لازم زمینه تسریع و شتاب در عملیاتی شدن پروژه فراهم شود. هدف از احداث این سد اجرای طرح انتقال 182 میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری باهدف تأمین آب شرب درازمدت شهرهای قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، خمین، ساوه و سلفچگان و نیز تخصیص مقداری از آب انتقال‌یافته به صنعت برای جبران کمبود روزافزون آب شهرهای با جمعیت بالاست. طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه بخش عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل‌شده و سیستم انتقال آب از سرشاخه‌های دز شامل چشمه سرداب، رودخانه‌های دره لکو، دره دزدان و دره دایی به مخزن سدکوچری واقع در پایین‌دست سد گلپایگان است. حجم ذخیره آب سد کوچری 207 میلیون مترمکعب است که در سال 94 به میزان 23 میلیون مترمکعب آبگیری شد و در سال 95 نیز آبگیری 60 میلیون مترمکعب برای آن برنامه‌ریزی شد و امید می‌رود آبگیری این سد در سال جاری به 200 میلیون مترمکعب افزایش یابد. کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره‌برداری می‌کنند. طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود از سه قسمت عمده تونل‌های اصلی انتقال و آبگیرها، سد کوچری و خط لوله آب‌رسانی تشکیل‌شده است.

موضوع در سطح ملی پیگیری می‌شود

استاندار مرکزی چندی پیش در مورد این طرح گفته بود: اجرای طرح انتقال آب از سد کوچری به شهر ساوه با منابع مالی محدود امکان‌پذیر نیست و پیگیری این مهم در سطح ملی دنبال می‌شود. سید علی آقازاده افزود: انجام طرح آب‌رسانی ساوه از سد کوچری پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و منابع مالی محدود نمی‌تواند پشتیبان مناسبی در اجرای آن باشد. وی توضیح داد: تلاش می‌شود که در رایزنی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور این طرح آب‌رسانی مشمول بهره‌مندی از ردیف اعتباری ماده 56 ویژه طرح‌های بزرگ شود. استاندار مرکزی خاطرنشان کرده بود: علاوه بر اقدامات اجرایی در مراحل آب‌رسانی از سد کوچری به ساوه، این طرح در حوزه آمادگی زیرساختی در بخش شهری نیز زیر پروژه‌هایی دارد که باید وارد مرحله اجرا شود.

کندی نگران‌کننده طرح

مدیر امور منابع آب ساوه گفت: اجرای طرح انتقال آب ساوه از سد کوچری روند کندی دارد و زمان‌بر شدن این طرح نگران‌کننده است. نقی بهجت تسریع در تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح انتقال سهم آب ساوه از سد کوچری را موجب طولانی شدن عملیات اجرایی آن دانست و عنوان کرد: از مسئولان به‌ویژه نماینده مجلس، استاندار مرکزی انتظار می‌رود با تسریع در جذب اعتبارات زمینه اجرای شتابان این طرح را فراهم کنند. او تصریح کرد: با طولانی شدن مدت‌زمان اجرای این پروژه ارزش اقتصادی آن کاهش می‌یابد و چالش‌های شهرستان برای تأمین آب شرب موردنیاز این شهرستان بیشتر می‌شود. این مقام مسئول در ادامه گفت: ادامه روند فعلی اجرای این پروژه با کندی همراه است و بیم آن می‌رود که زمان بهره‌برداری از آن به حدود 10 سال بینجامد، درحالی‌که طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود با تخصیص به‌موقع اعتبارات مدت‌زمان اجرای پروژه دو ساله باشد.

او با اشاره به تخصیص سالانه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه اظهار کرد: این میزان اعتبار برای اجرای این طرح ملی کافی نیست و بر اساس برآوردهای به‌عمل‌آمده بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بهره‌برداری از آن نیاز است.

او گفت: در صورت تسریع در تخصیص اعتبارات به این طرح ملی با بهره‌برداری از آن شاهد تأمین آب شرب شهری ساوه با جمعیتی بالغ‌بر 240 هزار نفر و نیز 27 روستایی که در مجاورت خط انتقال قرار دارند، خواهیم بود.

بهجت بیان کرد: سهم آب تخصیص‌یافته برای شهرستان ساوه 444 لیتر بر ثانیه است که 335 لیتر بر ثانیه آن سهم شهر ساوه و 65 لیتر بر ثانیه سهم روستاهاست و 44 لیتر به حوزه صنعت اختصاص می‌یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد