hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > نحوه صحیح شست‌وشوی میوه و سبزی در روزهای کرونایی

نحوه صحیح شست‌وشوی میوه و سبزی در روزهای کرونایی

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید بر لزوم چهار مرحله شست‌وشوی میوه و سبزیجات در شرایط شیوع کرونا، گفت: در شرایط فعلی، پاکسازی و شست‌وشو، انگل‌زدایی، گندزدایی و شست‌وشوی مجدد سبزیجات باید انجام شود.

دکتر مهدی حسینی‌زاده، با اشاره به اینکه در زمانی که کرونا شیوع دارد، برای حفظ سلامت تغذیه خانگی باید شست‌وشوی میوه و سبزیجات در چهار مرحله انجام شود، اظهار کرد: در مرحله نخست، در صورت مصرف به صورت خام باید سبزیجات قبل از مصرف، پاکسازی و شست‌وشو شوند. در مرحله دوم، برای انگل‌زدایی میوه و سبزیجات، در هر لیتر آب سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی محلول شود و سبزیجات در این محلول به مدت پنج دقیقه قرار بگیرند.
وی بیان کرد: در مرحله بعد، سبزیجات و میوه باید با محلول‌های دارای مجوز از وزارت بهداشت یا با استفاده از دو قاشق مرباخوری آب ژاول ۵ درصد (دو قاشق مرباخوری یا چهار قاشق چای‌خوری مایع سفیدکننده) در پنج لیتر آب به مدت پنج دقیقه گندزدایی شوند. پس از آن نیز باید مجددا میوه و سبزیجات با آب شست‌وشو شوند.
حسینی‌زاده ادامه داد: شست‌وشوی مجدد و گندزدایی میوه و سبزیجات با آب در خصوص سبزی و صیفی‌جاتی که قرار است بعد از طبخ مصرف شوند، نیازی  نیست. 
وی گفت: میوه را نیز می‌توان پس از پاکسازی، به مدت ۱۰ دقیقه در آب نمک و سرکه غوطه‌ور کرد. میوه‌ها عموما نیازی به انگل‌زدایی و گندزدایی ندارند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: در زمان خرید میوه و سبزیجات باید علاوه بر استفاده از دستکش و وسایل حفاظت فردی، از گذاشتن موقت کیسه حاوی میوه روی کف زمین خودداری شود و در صورت تماس کیسه حاوی میوه و سبزی با سطوح، باید پس از ورود به منزل کیسه نگهداری میوه و سبزی تعویض شود.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از تماس کیسه حاوی میوه با سطوح درون خانه، توصیه می‌شود کیسه قبل از ورود در حیاط یا تراس منزل تعویض شود.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص تاثیر استفاده از جوش شیرین برای شست‌وشوی میوه و سبزیجات، گفت: استفاده از جوش شیرین در دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت نیامده است و مطمئن‌ترین راه، همان به کارگیری چهار مرحله سالم‌سازی میوه و سبزیجات است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد