hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خسارت ۵۰ میلیارد تومانی مرغداران اصفهانی/ در تامین نهاده‌های طیور دچار مشکل هستیم

خسارت ۵۰ میلیارد تومانی مرغداران اصفهانی/ در تامین نهاده‌های طیور دچار مشکل هستیم

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان با اشاره به ضرر ۵۰ میلیارد تومانی مرغداران اصفهانی، گفت: نهاده های دام خریداری شده از سوی مرغداران با آنچه در ستاد تنظیم بازار مصوب شده بسیار فاصله دارد و کمبود این نهاده ها تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده است.

بهرام پاکزاد با بیان اینکه دولت باید برای مرغ و تولیدکنندگان آن برنامه ریزی مناسبی انجام دهد، اظهار کرد: برای حفظ تولید مرغ یا باید قیمت آن تضمینی و یا به صورت آزاد اعلام شود.
وی با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی با آنچه تولیدکنندگان تهیه می کنند، متفاوت است، توضیح داد: در حالیکه قیمت مصوب ذرت ۱۱۵۰ تومان، سویا ۲۴۰۰ تومان، جوجه یک روزه ۲۵۰۰ تومان است، اما مرغدار در بازار ذرت را با نرخ بالاتر ۲۴۰۰ تومان، سویا را ۴۰۰۰ تومان و جوجه را ۵۰۰۰ تومان خریداری می کند.
وی با اشاره به اینکه در ستاد تنظیم بازار ۱۴ نهاد بر روی قیمت مرغ تصمیم گیری می کند، تاکید کرد: متاسفانه مبنای قیمت گذاری ها در بازار مشخص نیست و اگر به جای ۱۴ دستگاه، تنها جهاد کشاورزی مسئولیت تولید، تنظیم بازار، توزیع و ... مرغ را برعهده می گرفت، می توان به تولید امید داشت، در غیر این صورت مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: طی یک ماه گذشته مرغداران  بر روی هر کیلو مرغ بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان ضرر کرده اند که برای تداوم تولید باید قیمت خرید تضمینی مرغ به صورت دقیق مشخص شود و ستاد تنظیم بازار باید پیش از کرونا و هر اتفاق دیگر برای مازاد تولید مرغداران برنامه ای مشخص می کرد.
وی تصریح کرد: نوسانات قیمت مرغ علاوه بر تولیدکننده برای مصرف کنندگان نیز خطرناک است تا جاییکه طی سه ماهه گذشته مرغداران اصفهان بالای ۵۰ میلیارد تومان دچار ضرر شده اند.
وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام از اوایل اسفند ماه تاکنون آن هم با شرایط خاص خرید تضمینی مرغ را انجام می دهد، گفت: متاسفانه برخی بخش ها همچون کشتارگاه ها همکاری نکردند و در عمل این کار انجام نشد.
وی با اشاره به اینکه وزن مرغ کشتار شده برای خرید تضمینی از سوی شرکت پشتیبانی امور دام بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ کیلوگرم است، توضیح داد: اوایل مرغداران تصور می کردند که می توانند مرغ خود را کشتار کنند، اما به دلیل شرایط موجود و وزن گیری روزانه ۱۰۰ گرمی مرغ و عرضه نشدن آن در بازار و از سوی دیگر با توجه به کاهش مصرف در بازار، امروز با مازاد تولید مواجه شده اند.
وی تاکید کرد: مرغ که حدود ۶۵۰۰ تومان از مرغداران خرید تضمینی می شود، در شرایط کنونی با توجه به اینکه توان جمع آوری آن وجود ندارد و با توجه به وزن مشخص از سوی شرکت پشتیانی امور دام، مرغدار در عمل به دلیل وزن گیری مرغ های خود دچار مشکل شده است.
وی تصریح کرد: در حالیکه مرغ روزانه رشد و وزن گیری می کند، اما ستاد تنظیم بازار و مدیریت بحران با تصمیمات جدید، شرایط را سخت تر کرده است.
وی با اینکه بر اینکه در صورت تداوم وضعیت موجود مرغدار دیگر توانی برای جوجه ریزی نخواهد داشت و در تابستان به مشکل برمی خوریم، ادامه داد: اگر ۶۰ درصد نهاده های دام و طیور در انبارهای تولیدکنندگان نباشد، مرغداران در جوجه ریزی دچار مشکل می شوند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مرغدارانی که جوجه ریزی کرده اند با کمبود نهاده ها مواجه شده اند، چرا که واردات نهاده ها به دلیل تامین نشدن ارز وارداتی آن انجام نشده است.
وی تاکید کرد: تحریم ها عامل اصلی کمبود نهاده های دام و طیور است و شیوع کرونا حدود ۶ درصد شرایط را برای تولیدکنندگان سخت تر کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد