hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مردم به خیابان‌ها بازگشتند/ مبادا به عقب برگردیم

مردم به خیابان‌ها بازگشتند/ مبادا به عقب برگردیم

اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند و آغاز فعالیت ادارات، صنایع و اصناف کم خطر سبب افزایش ترددها در گیلان و نگرانی و دغدغه مسئولان از شیوع موج دوم شیوع ویروس کرونا در این استان شده است.

 از ۲۳ فروردین با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح فاصله گذاری هوشمند با محوریت فعالیت صنایع و اصناف کم خطر آغاز شد و ساعت کار ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز از ۷ صبح الی ۱۴ عصر اعلام شد که سبب افزایش ترددها در معابر شهری شد. موضوعی که از همان ابتدا مخالفان و موافقانی داشت و هر گروه دلایل خود را عنوان می‌کردند.
ویروس کرونا به گفته اکثر متخصصان حوزه بهداشت و درمان با کسی شوخی ندارد و این روزها شاهد جولان آن در کشورهای جهان و افزایش روز افزون مبتلایان و همچنین جان باختگان ناشی از این بیماری هستیم. مهم‌ترین راهکاری که از همان ابتدا توصیه شده رعایت بهداشتی فردی و عمومی و عدم حضور در اجتماع و تردد در معابر و خیابان است، راهکاری ساده اما تأثیرگذار. موضوعی که این روزها با عادی شدن شرایط فعالیت برخی از صنایع و اصناف و افزایش ترددها نگرانی‌ها در برخی از استان‌هایی که تقریباً شیوع این ویروس را مدیریت کرده‌اند را افزایش داده است.
گیلان یکی از این استان‌هاست، استانی که از همان ابتدای ورود این مهمان وارداتی یکی از مراکز اصلی شیوع این ویروس بود و طی دو ماه گذشته مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و کادر درمان و پرستاران این استان شرایط و روزها و هفته‌های سختی را پشت سر گذاشتند. تشکیل ستاد استانی مبارزه با کرونا، عزم جدی مسئولان و دستگاه‌ها، سپاه، بسیج، مردم و حتی گروه‌های جهادی، اصناف و مهم‌تر از همه شهروندان گیلانی و پیوستن به پویش در خانه ماندن و عدم تردد غیر ضرور در معابر سبب شد تا شرایط استان بعد از یک دوره سخت، نامطلوب و حتی دردناک بخاطر از دست دادن بسیاری از شهروندان و تعدادی از کادر درمان و پرستاران امروز به مرحله‌ای از مدیریت این بیماری برسد.
شروع فعالیت صنایع و اصناف کم خطر و آغاز به کار ادارات و دستگاه‌ها و لزوم حضور کارمندان سبب شده تا فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان به ویژه شهر رشت به عنوان مرکز این استان تا حدودی عادی شود و ترددها در معابر و خیابان‌های این استان افزایش یابد. حتی عده‌ای با تصور اینکه این ویروس در استان گیلان کنترل شده اصل در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و عمومی و عدم تردد غیر ضرور را فراموش کرده و به هر دلیلی در خیابان‌ها و معابر حضور می‌یابند.

رفتار اشتباه شهروندان می‌تواند زمینه افزایش شیوع ویروس را فراهم کند
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مدیریت بیماری کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: البته این موضوع به معنی رفع کامل این ویروس در استان گیلان نیست.
دکتر محمدرضا نقی پور با بیان اینکه در حال حاضر شرایط استان گیلان نسبت به اوج این بیماری در دو ماه گذشته مطلوب است، افزود: شهروندان نباید این موضوع را به معنای مهار کامل این ویروس تلقی کنند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه ویروس کرونا در استان گیلان همانند آتش زیر خاکستر است، گفت: رفتارهای اشتباه شهروندان می‌تواند زمینه بازگشت این ویروس را فراهم کند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه زنجیره انتقال بیماری کرونا هنوز در استان فعال است، تصریح کرد: هنوز تعدادی از هم استانی‌های ما درگیر این بیماری هستند لذا شهروندان نباید اصلاً این ویروس را شوخی بگیرند.
وی تاکید کرد: نگران برخی اتفاقات و رفتارها طی روزهای گذشته در استان هستیم که تلاش و زحمت‌های فراوانی برای مدیریت این ویروس در استان گیلان از سوی کادر درمان و پرستاران و سایر دستگاه‌ها و مسئولان کشیده شده است را بی نتیجه بگذارد.
مردم دچار کاهش حساسیت نسبت به کرونا نشوند
دکتر نقی پور با بیان اینکه امروز باید با همکاری مردم از این دستاورد خوب که با سختی و تلاش‌های فراوان به دست آمده است دفاع کنیم، افزود: مردم باید مواظب باشند دچار کاهش حساسیت نسبت به این ویروس نشوند.
وی گفت: کنترل این ویروس در استان در مقایسه با زمان اوج افسار گسیخته بیماری در گیلان است. مردم باید تمام توصیه‌های گذشته همانند در خانه ماندن، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند اشاره کرد و ادامه داد: آغاز فعالیت برخی مشاغل نباید سبب افزایش ترددهای غیر ضرور در سطح شهر و زمینه انتقال این ویروس در استان گیلان را فراهم کند.
وی با اشاره به وضعیت حال حاضر استان گیلان در زمینه ورودی بیماران کرونایی به مراکز درمانی، گفت: خوشبختانه از آغاز فعالیت صنایع و اصناف ورودی به مراکز کرونایی افزایشی نداشته‌ایم اما شهروندان همچنان به توصیه‌ها عمل کرده و از تردد غیر ضرور جدا خودداری کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد