hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > ائتلاف امنیتی جدید شرق زیر ذره بین

ائتلاف امنیتی جدید شرق زیر ذره بین

زارعی:با این توافق ایران احتمالا بتواند تا شعاع 300 کیلومتری خارج از مرز، تروریست ها راتعقیب کند
 بخشی از خبرها و تحلیل‌های امنیتی و دفاعی منطقه و کشور در طول دو هفته گذشت تحت تاثیر نشست اطلاعاتی چهار جانبه ایران، روسیه، چین و پاکستان بود. براساس اخبار منتشر شده دولت‌های  ایران، پاکستان،چین و روسیه بر انجام اقدامات مشترک و یکپارچه برای ریشه کنی داعش از افغانستان به منظور برقراری صلح و از میان برداشتن تروریسم از منطقه در قالب یک ائتلاف چهار جانبه امنیتی توافق کرده اند. نشستی که ظاهرا در اسلام آباد برگزار شده است، آن طور که هفته گذشته دویچه وله گزارش داده بود، به یک توافق مکتوب نیز رسیده است. البته درباره این موضوع تاکنون مقامات کشورمان اظهارنظر نکرده اند. همزمان با این تحولات، سفر چند روز پیش سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به پاکستان که به گفته کارشناسان در ۴۰ سال گذشته تاریخ روابط نظامی دو کشور بی‌سابقه بوده، بر اهمیت ائتلاف امنیتی جدید در شرق افزوده است. در این باره تحلیل گران مسائل امنیتی و بین الملل در گفت وگو با خراسان ضمن بی سابقه دانستن این  چنین ائتلافی تاکید می کنند که در صورت موفقیت آمیز بودن این ائتلاف از این تجربه می توان در حل دیگر مسائل امنیتی منطقه نیز استفاده کرد. اگرچه برخی نیز نسبت به تشکیل این ائتلاف خوشبین نیستند و معتقدند که پاکستان به دلیل مشکلات داخلی و مسائل پشت پرده اش شریک قابل اطمینانی نخواهد بود. گزارش خبری خراسان را می خوانید که در لابه لای آن خبرهای جدیدی نیز مطرح شده است.
سعدا... زارعی: شکل گیری یک ائتلاف قوی در سطح دولت ها در منطقه برای مقابله با تروریسم ضروری بود
دراین باره، سعد ا... زارعی کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه درگفت وگو با خراسان با بیان این که تجربه مشترک کشورهای چین ، روسیه، ایران و پاکستان در طول سال‌های گذشته ، تهدید از سوی گروه‌های تروریستی است که بسیاری از آن ها توسط بعضی از دولت ها حمایت می شوند،  می گوید:بنابراین یک راه حل عاجل برای مقابله با گروه‌های تحت حمایت دولت ها ضروری به نظر می رسید و آن هم شکل‌گیری یک ائتلاف قوی در سطح دولت ها در منطقه بود. وی می افزاید: از این رو ائتلاف رسمی و دولتی علیه گروه تروریستی داعش و گروه‌های به طور کلی تکفیری در منطقه برخاسته از جنبه دولتی گروه‌های تروریستی است که توسط کشورهایی مانند آمریکا و عربستان در منطقه  تجهیز و تسلیح می شوند.
لزوم شکل گیری جوخه‌های عملیاتی و مراکز اطلاعاتی مشترک
وی تصریح می کند: علاوه بر این،  ایجاد مراکز مشترک اطلاعاتی یکی از گام‌هایی است که ردپای گروه‌های تروریستی را در منطقه به طور دقیق شناسایی کند و اطلاعات لازم در اختیار چهار دولت برای مهار این پدیده شوم قرار بدهد. به گفته زارعی، گام بعدی ایجاد جوخه‌های مشترک عملیاتی است که این دولت ها بتوانند در وقت لازم بدون فوت وقت و گرفتار شدن در پروتکل‌هایی که در زمان عادی به تصویب می رسد و بر رعایت آن ها تاکید می شود، در محل وارد شوند و مسائل را حل و فصل کنند.زارعی اضافه می کند: با توجه به این که هم اکنون ایران از طرف بسیاری از گروه‌های تروریستی در جنوب شرق کشوراحساس ناامنی می کند و پاکستان به عنوان نقطه فرار این گروه‌های تروریستی شناخته می شود، اگر بین ما و پاکستان یک پیمان استراتژیک در این زمینه وجود داشته باشد، در زمان تعقیب آن ها ایران قادر است براساس توافق انجام شده، بدون این که ناقض حاکمیت ملی پاکستان یا دخالت همسایه در کار همسایه دیگر باشد، به سهولت وارد خاک پاکستان شود. وی می افزاید: اگر در مواردی ایران به ناچار برای تعقیب  اعضای گروهک‌هایی همچون «جند الشیطان»  می توانست تا حدود 50 کیلومتر در خاک پاکستان ورود کند حالا با این  توافق باید اجازه بدهد که ایران تا اعماق 200 تا 300 کیلومتری پاکستان آن ها را تعقیب کند.
آیا چین هم از سوی تروریست ها تهدید 
می شود؟
این کارشناس مسائل بین الملل تاکید می کند: متقابلا چینی ها در ایالت جنوب غربی یعنی ایالت «سین‌کیانگ » در معرض تهدید گروه‌های تکفیری هستند. وقتی گروه‌های تکفیری از سوی نیروهای دولت تحت فشار قرار می گیرند به مرزهای پاکستان هجوم می آورند و از طریق استقرار در مناطق شمالی پاکستان از تیغ پیگیری دولت چین فرار می کنند بنابراین توافق بین چین و پاکستان می تواند به چینی ها اجازه بدهد که در تعقیب و گریز گروه‌های تروریستی تا آن جایی که لازم است به خاک پاکستان ورود کنند.
هم چین و هم روسیه به سهم خود در هزینه‌هایی که در این اقدام انجام می شود، متعهد هستند
زارعی  این توافق را نوید یک اقدام قاطع همه جانبه، برای برچیده شدن شجره خبیثه داعش و دیگر گروه‌های تکفیری می داند و در این باره که آیا چین و روسیه در این ائتلاف پای پرداخت هزینه نظامی و امنیتی خواهند ایستاد؟ معتقد است:  وقتی یک کار مشترک آغاز می شود، طبیعتا کشوری که می پذیرد در یک چرخه مشترک ورود کند، فکر هزینه‌هایی را هم که باید بپردازد، کرده است. اساسا هم چین و هم روسیه به سهم خود در هزینه‌هایی که در این اقدام انجام می شود، متعهد هستند. این کارشناس بین الملل در این باره که چقدر می توان به پاکستان درباره  تامین مرزهای مشترک امیدوار بود؟ می گوید : اگر این ائتلاف چهار جانبه تشکیل شود و پاکستانی ها وارد این چنین ائتلافی شوند، به طور قطع آن ها به اندازه سهم خود چه در وجه مالی، چه در همکاری‌های نظامی و چه در تسهیل حرکت نیروهایی که برای کنترل تروریسم وارد می شوند، همکاری خواهد کرد.امروزه در بین چهار کشور ایران پاکستان چین و روسیه ،پاکستان بیشترین آسیب را از ناامنی ها و حرکات تروریستی دیده است. برای مثال هم اکنون مناطق شمال پاکستان مناطقی هستند که خارج از کنترل دولت پاکستان است و دولت رسما اعلام می کند که ما بر مناطق قبایلی احاطه نداریم در حالی که این مناطق حداقل 10 درصد خاک پاکستان را تشکیل می دهند. همچنین اقدامات تروریستی در ایالت‌های مختلف پاکستان نشان می دهد که این کشور بیش از سه کشور دیگر در معرض خسارت‌های تروریستی است.
این اولین توافق امنیتی جمعی است که بین دولت ها شکل خواهد گرفت
زارعی در تحلیل خود درباره چشم انداز این ائتلاف می گوید: به نظرم این یک تمرین خوب امنیتی بین ما و این سه کشور است و اگر در این ائتلاف کشورها نمره خوبی بگیرند، می تواند در آینده هم گسترش یابد و ابعاد این ائتلاف و توافق  گسترده تر شود. این اولین توافق امنیتی جمعی است که بین دولت ها شکل خواهد گرفت. وی می افزاید: البته هم اکنون موضوع محدود به داعش است اما همان طور که گفتیم اگر این اتفاق تجربه موفقیت آمیزی باشد و به نتیجه خوبی منتج شود، هر چهار کشور تمایل خواهند داشت که این توافق را به حوزه‌های دیگر گسترش دهند و آن را به توافق دراز مدت برای حل و فصل ریشه ای دیگر مسائل امنیتی تبدیل کنند.
پیرمحمد ملازهی: روس ها در منطقه  چچن  و حوزه قفقاز وآسیای مرکزی نگرانی دارند
در همین حال پیرمحمد ملازهی کارشناس ارشد افغانستان و پاکستان در این باره به خراسان می گوید: حضور داعش در افغانستان امنیت ایران، روسیه ،چین و پاکستان را تهدید می کند به خصوص این که تردیدهایی از نوع حضور داعش در افغانستان مطرح است؛ این که گفته می شود آمریکایی ها در حمل و نقل نیروهای داعش به افغانستان بعد از شکست‌هایی  که در سوریه و عراق خوردند، نقش دارد. بنابراین اگر این  شایعه ها درست باشد، چند کشور اطراف افغانستان، به شدت نگران آینده امنیت ملی خود هستند. وی می افزاید: روس ها در منطقه  چچن  و حوزه قفقاز وآسیای مرکزی نگرانی دارند چون آن جا  حوزه امنیتی شان است و چینی ها در ایالت «سین‌کیانگ » که مسلمان نشین هستند و نهضت ترکستان شرقی که نیروهایش در سوریه و عراق در کنار داعش می جنگیدند و هم اکنون به افغانستان برگشته اند. ملازهی ادامه می دهد: از طرف دیگر پاکستان با توجه به این شایعاتی که گفته می شود. بخش اصلی بدنه محلی داعش در منطقه غورک زی در مناطق قبایلی پاکستان زندگی می کنند  و حتی رهبران داعش افغانستان از ایل غورک زی هستند ،به شدت نگران است که اگر تحریک طالبان تقویت شود با حمایت داعش مشکلات جدی را برای امنیت این کشور به وجود بیاورد. جمهوری اسلامی ایران هم  نگرانی مشابهی دارد چون اگر داعش در مرزهای شرقی ایران در افغانستان مستقر شود، به طور طبیعی  تقویت امنیت مرز‌های شرقی ایران مهم خواهد شد و طبیعتا درمجموعه این کشورها این برداشت وجود دارد که اگر هماهنگ عمل کنند، می توانند در مقابل داعش سد غیرقابل نفوذی ایجاد کنند، ولی اگر همکاری نکنند به شکل طبیعی این خطر وجود دارد که امنیت این کشورها به خطر بیفتد. این پژوهشگر مسائل منطقه بر اهمیت این ائتلاف تاکید می کند و می گوید: ائتلاف از این نوع سابقه نداشته است. یک نوع تبادل اطلاعات و همکاری میان کشورهای منطقه از جمله پاکستان و افغانستان وجود داشت ولی این که در یک ائتلافی که جنبه نظامی وامنیتی دارد و تعهدات خاصی برای طرف ها  ایجاد می کند ظهور و بروز داشته باشد، تا به حال  نبوده است. او در این باره که چقدر پاکستان در این ائتلاف  قابل اطمینان است ، تاکید می کند :پاکستان سیاست اش درباره رادیکال‌های اسلامی بر عهده بخش امنیتی این کشور است و آن ها دیدگاه خاصی درباره مسائل دارند و بخش استخباراتی (اطلاعاتی) کارکردی برای منافع پاکستان در خصوص تقویت گروه‌های رادیکال اسلامی دارد.
کارکردهای گروه‌های رادیکال اسلامی برای سازمان اطلاعات نظامی پاکستان
وی می افزاید: این گروه‌های رادیکال اسلامی دو کارکرد برای سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (ISI) دارد؛ یکی درباره کشمیر هند است آن هم جدا کردن  کشمیر پاکستان از هند و پیوند به پاکستان. کارکرد دیگر آن در افغانستان است؛ جریان رادیکال اسلامی، یعنی  طالبان به دنبال آن است که نفوذ پاکستان در افغانستان را افزایش و در مقابل نفوذ هند را کاهش دهد تا دولتی در افغانستان حاکم باشد که طرفدار پاکستان است. این دو کارکرد را گروه‌های رادیکال اسلامی از ابتدا داشته اند و هم اکنون پاکستان از گروه‌های رادیکال در این زمینه حمایت می کند، مثلا «لشکر طیبه» یا «جیش محمد» که در هندوستان فعال  است و از سوی پاکستان حمایت می شود ، یا گروه «طالبان» و «شبکه حقانی» که در افغانستان حضور دارند.ملازهی می افزاید: اما مشکلی که درباره اعتماد نداشتن به پاکستان وجود دارد، به جریان‌هایی مربوط است که در پشت پرده از طریق استخبارات کشورهای مختلف حمایت می شود. برای مثال دستگاه‌های امنیتی کشورهای منطقه و فرامنطقه هر کدام به دلایلی از یکی از گروه‌های رادیکال اسلامی در افغانستان حمایت می کنند.
معامله بزرگی بین دستگاه‌های امنیتی آمریکا و افغانستان و پاکستان؟
وی ادامه می دهد: حتی این تردید وجود دارد که ممکن است یک معامله بزرگ بین دستگاه‌های امنیتی آمریکا و افغانستان و پاکستان صورت گرفته باشد که طالبان پای میز مذاکره بیاید و از داعش با کارکرد جدید و مسئولیت جدید بهره برداری شود تا هم منافع آمریکا تامین شود و هم رقبای آمریکا تحت فشار قرار بگیرند و با این هدف داعش به سمت مرزهای آسیای مرکزی برای تحت فشار قرار دادن روسیه و چین یا به سمت مرزهای غربی افغانستان برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران حرکت کند.
پاکستانی ها سیاست‌های دوگانه دارند
این پژوهشگر می افزاید : در مجموع حضور و پای کار بودن پاکستان بستگی به این دارد که پاکستانی ها منافع ملی خود را در چه چیز می‌بینند. پاکستانی ها سیاست‌های دوگانه دارند. آن ها در ظاهر پایبندند اما به صورت غیرعلنی به آن چیزی که منافع شان می گوید عمل می کنند . این سیاست دوگانه ایجاد تردید می کند.
ورود ایران به  منطقه بلوچستان پاکستان مشکلات را بیشتر خواهد کرد 
وی دراین باره که این ائتلاف به موضوع ورود به خاک پاکستان برای تعقیب اعضای گروهک‌های تروریستی چگونه نگاه می کند، معتقد است: احتمال این موضوع هست اما ضعیف است چرا که منطقه ای که ایران می خواهد وارد شود، منطقه بلوچستان پاکستان است و دولت این کشور در آن با مشکلات زیادی مواجه است. ارتش پاکستان در آن جا با مشکل بزرگی به عنوان ارتش آزادی خواه بلوچ  مواجه است  و نتوانسته بخش‌های زیادی از آن منطقه را تحت کنترل خود در بیاورد به خصوص مناطق مرزی که با ایران مشترک است. بنابراین گروه‌هایی می توانند در این مناطق حضور داشته باشند، که هیچ دولتی نتواند آن ها را کنترل کند و اگردولت پاکستان واقعا با این ائتلاف وارد عمل شود و اجازه بدهد نیروهای ایرانی وارد خاکش شوند، در آن صورت مشکل دیگری پیش می آید. وی می افزاید: آن مشکل این است که گروه‌های محلی پیوندی قوی تر با داعش برقرار می کنند و داعش می تواند از یک طرف مشکلاتی جدی تر را برای ایران ایجاد کند و از طرف دیگر در داخل حاکمیت پاکستان برای دولت این کشور مشکل ایجاد می شود چون وقتی یک  دولت به یک نیروی خارجی اجازه می دهد که وارد خاک کشورش شود، معنی آن این است که دولت توان ندارد در حالی که ارتش پاکستان ارتش قدرتمندی است به علاوه این که ورود ایران به منطقه سیستان و بلوچستان پاکستان ،جناح‌های ناسیونالیست بلوچ را علیه ایران تحریک می کند که تا به حال چنین وضعیتی در منطقه سابقه نداشته است.
خیلی خوش بینی وجود ندارد
ملازهی در تحلیل چشم انداز خود از این ائتلاف می گوید:خیلی خوش بینی وجود ندارد چرا که  این چهار کشور هر کدام  منافع خاصی را خود را دارند که الزاما با کشور‌های دیگر همخوانی ندارد بنابراین  این نوع ائتلاف ها  به جایی نمی رسد، مگر این که یک جریان قدرتمند تضعیف کننده امنیت شکل بگیرد و این کشورها احساس کنند اگر همکاری نکنند امنیت شان به شکل جدی به خطر می افتد ویک نگاه جمعی به مقوله امنیت منطقه پیدا کنند که در آن صورت علی القاعده کشورهای همسایه افغانستان کمک می کنند تا دولت مرکزی افغانستان یک دولت قدرتمند شود یا ارتش قدرتمندی داشته  باشد که بتواند بر سراسر مملکت اش اعمال قدرت  و گروه‌هایی مثل داعش را کنترل کند که هم اکنون  این نشانه ها وجود ندارد.
جمالی نوبندگانی: عربستان برای باج‌گیری از روسیه و چین اهداف چندگانه امنیتی دارد
جمالی نوبندگانی دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این باره به خراسان می گوید: یکی از مشکلات دنیای امروز، بحث تروریسم است؛ تروریسم سازمان یافته و حمایت شونده از سوی آمریکا و صهیونیسم و رژیم سعودی  که تبلور آن در گروه‌هایی مثل داعش، النصره و طالبان القاعده دیده می شود. در همین حال به اعتراف آقای ترامپ، آمریکا داعش را به وجود آورده و  هیلاری کلینتون نیز در کتابش به این نکته اذعان کرده  است. طالبان و القاعده هم دست پرورده‌های دستگاه‌های امنیتی به خصوص در مقطع زمانی خاصی توسط  دولت پاکستان و با حمایت‌های مالی عربستان و فتواهای مفتی‌های وهابی تشکیل شد که کشورهای مختلف هم به آن ها کمک کردند. جمالی نوبندگانی می افزاید : این ها اهداف خاصی را دنبال می کنند از جمله معرفی اسلام از نوع افراطی آن به دنیا و جلو گیری و توقف موج اسلام گرایی به خصوص در اروپا و آمریکای جنوبی. هدف دیگرشان مقابله با تشیع و  به طور مشخص نقطه هدفشان جمهوری اسلامی بود. علاوه براین  ویران کردن زیرساخت ها و تجزیه  کشورهای غیرهم سو مثل عراق و سوریه بود که  با تلاش ها و دیپلماسی نظامی جمهوری اسلامی ایران این ها موفق نشدند و شکست خوردند.وی می افزاید: درحالی که  آمریکا جبهه‌ای با عنوان جبهه ضد تروریسم ایجاد کرد که اتفاقا در حمایت از تروریسم وارد شد به شکلی که پس از شکست تروریست ها در جبهه ها ی مختلف درصدد انتقال سران تروریست ها با وسایل مختلف بر آمد. آن ها با این کار تلاش کردند که  تروریست ها  را به دیگر نقاط از جمله شمال آفریقا ، آسیای میانه و افغانستان برای حفظ مهره‌های اصلی و تجدید قوا برای تشکیل جریان‌های جدید افراطی منتقل کنند.دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه می دهد: علاوه بر این عربستان با استفاده  از مولفه‌های وهابیت که در برخی جمهوری‌های آسیای میانه مثل چچن و... وجود دارد می خواهد روسیه را در سیاست‌های منطقه ای، تحت فشار قرار دهد و باج گیری کند. همچنین فعال شدنش درکشمیر  برای فشار بر هند و پاکستان، حضورش در افغانستان برای ناامن کردن مرزهای ایران و حضورش در استان « سین‌کیانگ » چین هم برای باج گیری از چین است.بنابراین آمریکایی ها و عربستان با فعال کردن وهابیت به دنبال ناامن کردن یک منطقه بزرگ برای تحقق اهداف خودشان هستند و طبیعی است کشورهای مهم و قدرتمند منطقه همچون  روسیه ، جمهوری اسلامی ایران، چین و پاکستان به دنبال راه کارهایی برای خنثی کردن این تحرکات باشند چرا که تروریسم از نبود هماهنگی میان کشورها، برای حضور و نفوذ خود استفاده می کند.نماینده فسا در مجلس با هوشمندانه خواندن این ائتلاف می گوید : این ائتلاف اگر با جدیت دنبال شود، قطعا آسیب پذیری کشورهای حاضر در ائتلاف را در مقابل داعش و تروریسم به حداقل می رساند.وی درباره تمایل کشورهای حاضر در ائتلاف برای پرداخت هزینه نظامی وامنیتی آن می گوید:  معتقدم  به همین دلیل این کشورها هزینه ها را پرداخت خواهند کرد چراکه اگر  نمی خواستند این هزینه را بپردازند وارد این ائتلاف نمی شدند. نماینده فسا در مجلس  در این باره که آیا بهارستان در جریان این ائتلاف قرار دارد، گفت:  مجلس هنوز در جریان جزئیات این ائتلاف قرار نگرفته است و احتمالا از سوی مقامات ذی ربط مسئول در زمان خودش  در جریان قرار می گیرد.
 
   خبر مرتبط
الاخبار: پاکستان به درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل «اتاق عملیات نظامی» در مرز ایران، پاسخ منفی داد 
روسیه، چین، پاکستان و هند همگی به دنبال آن هستند تا عوامل برهم خوردن استقرار در منطقه را که با سیاست‌های آمریکا ایجاد شده است، از بین ببرند. در همین باره پاکستان به درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل «اتاق عملیات نظامی» در مرز ایران، پاسخ منفی داد. به گزارش انتخاب، الاخبار در گزارشی به قلم ولید شرارة و محمد بلوط نوشت: آمریکایی ها و سعودی ها تلاش می کنند «نسخه موک» را از سوریه به ایران منتقل کنند و جمهوری اسلامی را از طریق ایجاد یک شکاف فرسایشی توسط بلوچ‌های ایران و به راه انداختن آتش یک جنگ تازه در اقلیم بلوچستان پاکستان، ساقط کنند.براساس این گزارش،  این رسانه عرب زبان ادامه داد: «موک» یا اتاق عملیات نظامی در طول مرزها که جنگ سوریه بدون آن ادامه نمی یافت، دو هفته پیش نزدیک به تشکیل یک نسخه پاکستانی در مرزهای ایران بود. موک در امان و انطاکیه افسران آمریکایی، اردنی، سعودی، اماراتی، فرانسوی، انگلیسی و ترک را در خود جمع کرد و جنگ شکست خورده ای را برای گروه‌های معارض مسلح سوریه به راه انداخت که از اردن و ترکیه علیه ارتش سوریه اداره می شد. ولیعهد سعودی محمد بن سلمان پیش از این وعده داده بود که جنگ به داخل ایران منتقل می شود. دو گانه عربستان و آمریکا برای برانگیختن اختلافات در مناطق مرزی بین پاکستان و ایران تلاش می کنند و به دنبال آن هستند تا از طریق اتاق عملیاتی که این بار با تحریک بلوچ‌های پاکستان فعالیت می کند، جنگ را به داخل ایران بکشانند و گروه‌های متمرکز خود در پاکستان را برای انجام عملیات به خدمت بگیرند.اطلاعات رسیده بر این مسئله تاکید می کند که دولت انتقالی پاکستان این درخواست عربستان و ایالات متحده مبنی بر ایجاد یک اتاق عملیات در بلوچستانِ پاکستان را نپذیرفته است. هدف از تشکیل چنین مکانی، اشراف اسرائیل و آمریکا بر اقدامات مستقیمی بود که برای بر هم زدن استقرار و آرامش ایران انجام می شد. چیزی مشابه آن چه اکنون در سوریه در حال اجراست و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و عربستان در آن مشارکت دارند.سعودی ها و آمریکایی ها قصد داشتند عملیات نظامی را از اراضی پاکستان آغاز کنند و به دنبال آن به گروه‌هایی مسلح علیه ایران تکیه کنند. اطلاعات رسیده به الاخبار حکایت از آن دارد که این اولین بار نیست که پاکستان درخواست سعودی ها و آمریکا برای استفاده از بلوچستان به عنوان یک پایگاه پشتیبانی را رد می کند؛ پایگاهی که هدف از تشکیل آن فرسایش توان ایران است.منابع آگاه می افزایند:عربستانی ها در سال گذشته حمایت مالی خود را از شبکه مدارس و مراکز دینی وهابی که در پاکستان هستند، افزایش داد تا بتواند از آن ها به عنوان پایگاهی برای مبارزه علیه ایران استفاده کند.برخی تحلیل گران بر این عقیده اند که وجود 20 تا 30 میلیون شیعه در بین 180 میلیون پاکستانی، می تواند عامل فشار مهمی در تصمیمات اسلام آباد به نفع ایران باشد. اما این تحلیل تحولات استراتژیک عمیقی را که در موقعیت پاکستان و ائتلاف‌های آن با چین و روسیه به وجود آمده است، نادیده می گیرد .روسیه، چین، پاکستان و هند همگی به دنبال آن هستند تا عوامل برهم خوردن استقرار در منطقه را که با سیاست‌های آمریکا ایجاد شده است، از بین ببرند. این کشورها ایران را شریک خوبی برای خود می بینند و همین مسئله می تواند پاسخ خوبی باشد برای سوالی که در خصوص دلیل امتناع پاکستان مطرح می شود. پاکستان نمی خواهد موک آمریکایی سعودی از سوریه به این کشور منتقل شود تا دشمنان ایران یک پایگاه پشتیبانی برای جنگ علیه تهران داشته باشند و به دنبال آن ثبات منطقه از بین برود.
 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد