hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > درآمد میلیونی کارآفرین سبزواری با پرورش غاز؛ پرورش طیور به صرفه و درآمدزا است

درآمد میلیونی کارآفرین سبزواری با پرورش غاز؛ پرورش طیور به صرفه و درآمدزا است

کارآفرین سبزواری با تکیه بر پرورش طیور و منحصرا پرورش غاز درآمد مناسبی برای خود رقم زده است و به جوانان دیگر توصیه می‌کند وارد این وادی شوند.
برای ایجاد اشتغال حتما نباید کارخانه و سوله‌های آن‌چنانی درست کرد، برخی مشاغل به صورت سنتی و خانگی می‌توانند ضمن اشتغال و کارآفرینی، بازدهی و سوددهی خیلی خوبی هم داشته باشند.
در سال‌‌های اخیر در زمینه پرورش طیور در خراسان رضوی حرکت‌های مناسب و البته عمدتا خودجوشی با محوریت جوانان و با حمایت نهادهایی مانند بسیج سازندگی و سپاه صورت گرفته است و جوانان زیادی وارد این وادی شده‌اند.
در این میان پرندگان مختلفی در استان مورد پرورش قرار می‌گیرند که نسبتا هم بازدهی مناسبی داشته‌اند و همین مسئله سبب شده تا اقبال عمومی در زمینه پرورش پرندگان نسبت به سایر زمینه‌های مرتبط کارآفرینی بیشتر باشد.
پرورش غاز یکی از راه‌های میانبر برای سوددهی در کوتاه‌مدت، با سرمایه‌گذاری اندک است. پرورش این پرنده به خاطر ویژگی‌های فیزیولوژیکی و البته تناسب با اقلیم خراسان رضوی، بسیار آسان‌تر و به صرفه‌تر از سایر طیور است.
پرورش غاز به صورت سنتی در روستاهای ایران رواج دارد و به صورت نیمه صنعتی هم بسیار ناچیز است. این در حالی است که انواع پرورش غاز سال‌ها است که در روسیه، اروپای شرقی و شرق آسیا رواج دارد و در این صنعت بسیار پیشرفت کرده‌اند.
در چند سال اخیر پرورش غاز در روستاهای ایران توسط کارآفرینان روستایی افزایش پیدا کرده است با توجه به صرفه اقتصادی این کار انتظار می‌رود مسئولان جهاد کشاورزی طرح‌های حمایتی و تشویقی بیشتری را ارائه دهند و از کارآفرینان خرد حمایت کنند.
پرورش غاز در ایران به دلیل خصوصیات منحصر به فرد نسبت به سایر پرندگان، آسان‌تر بوده و همچنین سود اقتصادی بهتری هم دارد. پرورش غاز سود بیشتری نصیب پرورش دهندگان می‌کند.
به گفته برخی فعالان حوزه پرورش طیور، غاز از جمله پرندگان مقاوم در برابر عوامل بیماری‌زا است. پرنده‌ای که از گیاهان مرتعی تغذیه می‌کند و در دماهای پایین نیز مقاوم است و در مجموع معتقدند پرورش غاز کار زودبازده و پرسودی است.
فعالان و کارآفرینان این حوزه البته نبود سیاست‌های تشویقی و برنامه مدون از سوی مسئولان کشاورزی و نبود پشتوانه‌های لازم مانند اتحادیه را به عنوان مهمترین موانع کارآفرینی و اشتغال در این زمینه مورد اشاره قرار می‌دهند.

تجربه عینی یک کارآفرین سبزواری
یک پرورش دهنده غاز در سبزوار گفت: در یک سال اخیر پرورش غاز را به صورت جدی دنبال می‌کنم.
مسکنی ادامه داد: هر سال 30 جوجه از شمال  کشور خریداری می‌کردم و آنها پرورش داده و از گوشتش استفاده می‌کردم اما در یک سال گذشته تصمیم گرفتم این کار را به صورت جدی دنبال و تکثیر کنم.
وی با اشاره به افزایش 30 جوجه به 900 مولد در یکی دو سال اخیر گفت: این پرنده تا منفی 10 درجه راحت زندگی می‌کند و در حال حاضر این پرنده را در فضای باز پرورش می‌دهم.
یک پرورش دهنده غاز با بیان اینکه هر غاز در سال 50 تخم می‌گذارد اظهار داشت: جوجه غاز در 2 ماه به وزن ایده‌آل می‌رسد که این به معنی بازگشت سریع سرمایه اولیه است.
این کارآفرین سبزواری معتقد است در مجموع پرورش غاز بسیار به صرفه است و می‌تواند درآمد میلیونی را نصیب پرورش‌دهنده کند و البته که وی معتقد است این کار نیز سختی‌های خاص خودش را دارد و نباید تصور کرد به آسانی می‌توان به همه چیز رسید.
مسکنی معتقد است: برای این کار باید زمان گذاشت، وقت زیادی را در محل پرورش غاز صرف می‌کنم و البته زمان زیادی را نیز به مطالعه در زمینه شیوه‌های بهبود پرورش اختصاص می‌دهم زیرا در حال حاضر نمی‌توان بدون مطالعه و علم مرتبط به پیشرفت در حوزه‌های کشاورزی و پرورش طیور رسید و باید از روش‌های روز بهره گرفت.
تناسب پرورش غاز با اقلیم خراسان
کارشناس مسئول طیور جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: پرورش غاز به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و اینکه پرنده‌ای مقاوم و دارای گوشت با کیفیت است یک گونه بسیار مناسب از طیور برای پرورش است.
ریوندی با تاکید به اینکه پرورش غاز منبع درآمد خوبی به خاطر ویژگی هایش و ساده تر و به صرفه تر از سایر طیور است، عنوان کرد: پرورش این پرنده در مزارع سنتی به روش اشتغال‌زایی طرح‌های کوچک و خانگی مورد تشویق و حمایت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد