hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ۹ صفحه آلوده که پس از تماس آنها باید دست‌ها را شست!

۹ صفحه آلوده که پس از تماس آنها باید دست‌ها را شست!

رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست زدن به سطوح مشترک در مکان‌های عمومی و جلوگیری از حضور در تجمعات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ضروری است.
 رعایت بهداشت فردی و دوری از تجمعات کلید پیشگیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا است. دست زدن به سطوح مشترک آلوده یکی از کارهایی است که خطر مبتلاشدن به این بیماری را بالا می‌برد. معاونت درمان وزارت بهداشت با انتشار مطلبی تحت عنوان «پمفلت آموزشی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا برای عموم مردم» چند توصیه عمومی را منتشر کرده است؛
1- دستهایتان را مکرر با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید؛ اگر آب و صابون ندارید از ضدعفونی‌کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید (کرونا ویروس از 2 ساعت تا 9 روز می‌تواند روی سطوح باقی بماند). 
2- همیشه قبل از غذا دست‌هایتان را بشویید. 
3- هنگام سرفه یا عطسه، با دستمال جلوی دهان و بینی خود را گرفته و بعد آن را درون سطل زباله بیندازید؛ در صورت نداشتن دستمال از بخش بالایی آرنج خود استفاده کنید. 
4- از لمس چشم و صورت خود با دست‌های شسته‌نشده بپزهیزید و در صورت انجام این کار بلافاصله دست‌های خود را بشویید. 
5- از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی یا شبیه آنفولانزا دارند، خودداری کنید. رعایت فاصله حداقل یک متر با فرد بیماری که سرفه می‌کند در پیشگیری از بیماری موثر است. 
6- از شرکت در تجمعات جداً بپرهیزید و در صورت حضور در محفلی اجباری، حتماً از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست دادن با دیگران بپزهیزید. 
7- استفاده از ماسک برای عموم مردم ضرورتی ندارد؛ عمر مفید ماسک‌های یک لایه حدود 2-3 ساعت است و عمر مفید ماسک‌های فیلتردار N95، بین 8-12 ساعت
8- افراد مبتلا به بیماری‌های شبه آنفولانزا بایستی در منزل استراحت کرده و از حضور در امکن عمومی و دست دادن و روبوسی کردن با سایر افراد خودداری کنند. 
9- از مراجعه بی‌دلیل  به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، صرفاً به دلیل ترس از ابتلا به کرونا ویروس خودداری کنید. 
10- در مکان‌های شلوغ و وسایل حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید؛ در غیر این صورت دستان خود را شسته و یا ضدعفونی کنید. 
11- در مکان‌های عمومی در صورت استفاده از آسانسور، دکمه‌های آن را با دستمال کاغذی تمیز، سوآپ گوش پاک‌کن و یا خلال دندان تمیز فشار دهید و سپس آن را در کیسه زباله یا سطل زباله پدالی درب‌دار بیندازید؛ به هیچ‌وجه از انگشتان دست برای زدن دکمه آسانسور استفاده نکنید. 
12- در صورت استفاده از آسانسور، جهت ایستادن شما باید روبه درب آسانسور باشد و به هیچ وجه روبه‌روی یکدیگر نایستید. 
13- حتی‌الامکان از حضور در رستوران‌ها و اماکن غذاخوری بپرهیزید و یا از امکانات بیرون‌بر استفاده کنید. در صورت حضور در رستوران‌ها از لیوان‌های یکبار مصرف استفاده کنید؛ همچنین از قند موجود در قندان‌ها در مراکز پذیرایی استفاده نشود، مگر اینکه قندها بسته‌بندی شده باشد. 
14- در اماکن عمومی حتماً از سطل‌های پدالی درب‌دار استفاده شود و از دست برای بازکردن درب سطل زباله استفاده نکنید. 
15- 9 صفحه آلوده که پس از تماس آنها بایستی دست‌ها را سریعاً با آب و صابون به مدت 20-30 ثانیه بشویید و مواظب باشید تا شستشوی کامل، دستتان به چشم، دهان و بینی نرسد: 
  • صفحه کلید کامپیوتر و لپ‌تاب
  • موس و صفحه زیر موس
  • صفحه موبایل و گوشی تلفن
  • صفحه کلید و دکمه‌های آسانسور
  • صفحه کلید دستگاه‌های خودپرداز ATM
  • صفحه کلید دستگاه‌های کارت‌خوان 
  • زنگ اماکن عمومی و شخصی (منازل)
  • ثبت اثر انگشت حضور پرسنل در دستگاه‌های ورود و خروج
  • مهر یا استامپ
16- اشیاء و سطوحی که مرتب لمس می‌کنیم مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درب‌ها، گوشی همراه و ... را مرتباً تمیز و ضدعفونی کنید. 
17- از استفاده ظروف مشترک با افراد بیمار اجتناب شود. 
18- گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً بپزید. 
19- مصرف ویتامین C میوه و سبزی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و فرد را در مقابل ابتلا به کرونا ویروس مقاوم می‌کند. 
20- اگر به تب، سرفه، تنگی نفس، لرز بدن، سردرد، اسهال، تهوع، استفراغ و آبریزش بینی دچار شدید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید. (بعد از آخرین تماس نزدیک با فرد بیمار 14 روز مراقب این علائم باشید). 
اگر علائم بیماری مذکور را ندارید، می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را با رعایت موازین بهداشتی ادامه دهید.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد