hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| سفال لالجین زیر سایه چین

همدان| سفال لالجین زیر سایه چین

لالجین مهد سفال جهان است اما امروزه سفال چینی در این شهر جایگزین سفال اصل لالجین شده است. درحالی‌که بارها بر جمع‌آوری کالاهای چینی از شهر جهانی سفال لالجین تأکید شده اما هنوز هم بخشی از فروشگاه‌ها به عرضه کالاهای وارداتی اختصاص دارد که به نظر می‌رسد طرح نیمه‌کاره رهاشده است.

قدمت برخی صنایع‌دستی در استان همدان تا حدی است که ردپای آن را در تاریخ می‌توان دید به‌طوری‌که سفال و سفالینه‌های دست‌ساز بشر را در این زمره قرار می‌دهیم.

عنوان شهر جهانی سفال به لالجین و شهر ملی مبل و منبت به ملایر داده‌شده است همدان به‌عنوان استانی که جای‌جای آن هنری برای عرضه دارد درزمینهٔ صنایع‌دستی نیز از قافله عقب نمانده و حرف برای گفتن دارد تا آنجا که طی دو سال اخیر عنوان شهر جهانی سفال به لالجین و شهر ملی مبل و منبت به ملایر داده‌شده است.

لالجین شهر سفال و دست سازه‌هایی است که هنرمندان این دیار آن را برای معرفی خود برگزیده‌اند و زیبایی شهرشان را با آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر توسط این صنایع‌دستی دوچندان کرده‌اند اما متأسفانه علی‌رغم بارها تذکر مبنی بر جمع‌آوری سفال‌های خارجی از شهر جهانی لالجین همچنان شاهد وجود چنین کالاهایی در این شهر هستیم.

در همین خصوص رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان بابیان اینکه لالجین شهر جهانی سفال بوده و از وضعیت مطلوب در حوزه تولیدات و اشتغال برخوردار است، گفت: در راستای جمع‌آوری کالاهای وارداتی از لالجین به رئیس اداره نظارت و بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان اعلام‌شده که در این زمینه اقدام کنند.

حمیدرضا متین با اشاره به در پیش بودن میزبانی رویداد «همدان ۲۰۱۸» تأکید کرد: در این رویداد یکی از مقصدها برای گردشگری میهمانان لالجین است و باید کالاهای وارداتی از ویترین فروشگاه‌های لالجین جمع‌آوری شود.

او بابیان اینکه در راستای پاک‌سازی ویترین فروشگاه‌های لالجین از چنین کالاهایی اقدامات خوبی انجام‌شده است، گفت: اکیپ‌هایی تشکیل و بازرسی‌ها را انجام می‌دهند.

او با بیان اینکه طرح جمع‌آوری سفال‌ها تا حدودی موفق بود و فروشگاه‌ها نیز تمکین کردند، اظهار داشت: گشت سازمان صنعت، معدن و تجارت هرروز در لالجین است و آن‌هایی که تخلف عینی دارند؛ صورت‌جلسه می‌کند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی همدان نیز در خصوص اقدامات انجام‌شده برای جمع‌آوری سفال‌های خارجی از فروشگاه‌های لالجین عنوان کرد: کالاهایی که وارد لالجین می‌شود به دو صورت اتفاق می‌افتد. بخشی از کالاهای عرضه‌شده در لالجین سفال چینی است که از مبادی قانونی واردشده است علیرضا قاسمی بابیان اینکه این موضوع تازگی ندارد و قدیمی است، عنوان کرد: بخشی از کالاهای عرضه‌شده در لالجین سفال چینی است که از مبادی قانونی واردشده است.

علیرضا قاسمی بابیان اینکه برخی کالاها به‌صورت غیرقانونی وارد می‌شود، گفت: در این زمینه اکیپ مشترکی با همکاری تعزیرات، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اصناف و میراث فرهنگی تشکیل‌شده است که بازدید از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را انجام می‌دهند.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی همدان بابیان اینکه بازدید به‌صورت مستمر انجام و کالاهای غیرمجاز جمع‌آوری می‌شود، گفت: در خصوص کالاهایی که از مبادی قانونی واردشده‌اند نیز با استفاده از شگرد تشویق و درخواست موضوع به سمتی هدایت می‌شود که این کالاها از ویترین مغازه جمع‌آوری و در گوشه‌ای از فروشگاه که مشخص نباشد گذاشته شود.

قاسمی بابیان اینکه امسال به بیش از ۱۰ مورد از صاحبان فروشگاه‌ها تذکر داده‌شده است، گفت: بازدید همچنان در حال انجام است.

او با بیان اینکه بیشتر کالاها قانونی واردشده و قاچاق نیست، عنوان کرد: کلاس‌های آموزشی برای فرهنگ‌سازی در زمینه عدم عرضه کالاهای چینی برگزارشده ولی مردم و فروشندگان باید در این زمینه وارد عمل شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد