hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| روح حاکم بر شاهنامه توحید است

لرستان| روح حاکم بر شاهنامه توحید است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان گفت: فردوسی در شاهنامه به سیر و سلوک در وحدت وجود پرداخته و از همین روی باید گفت که روح حاکم بر شاهنامه توحید است.

حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان در مراسم شبی با شاهنامه گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های فکری و اندیشه‌ای فردوسی که موجب شده وی از سایر شعرا متمایز و ممتاز باشد، خرد، خردورزی و حکمت این شاعر بزرگ است که در جای‌جای شاهنامه به چشم می‌خورد.

او با اشاره به این موضوع که فردوسی مسئله خردورزی و حکمت را یک ودیعه الهی به شمار می‌آورد، افزود: در شاهنامه فردوسی منشأ تمام خوبی‌ها، پیروزی‌ها و نیکی‌ها خرد و خردورزی است و می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که شرط موفقیت و پیروی یک جامعه حاکمیت خرد و خردورزی است. حجت‌الاسلام حنان ادامه داد: حکمتی که فردوسی به آن وصف شده رابطه‌اش با فلسفه را می‌توان رابطه عموم و خصوص مطلق نامید به این جهت که هر حکمتی نوعی فلسفه است و در مقابل هر فلسفه‌ای را نمی‌توان حکمت دانست و فلسفه‌های که می‌توان آن‌ها را حکمت نامید، فلسفه‌های اشراقی، اخلاقی وایمانی هستند و در مقابل فلسفه عقلی و استدلالی در دایره حکمت قرار نمی‌گیرد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در ادامه با تأکید بر این نکته که حکمت و خردورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است، ابراز داشت: حکمت و خردورزی موجود در شاهنامه همان حکمت ایرانی است که مبتنی بر فلسفه و حکمت اشراقی است و فلسفه و حکمت اشراقی نیز بر شهود عملی و اخلاقی استوار است که بالاترین مرتبه علمی به شمار می‌رود و به معنای حضور در عالم مجردات و سیر و سلوک در وحدت وجود است و این نشان می‌دهد که فردوسی در وحدت وجود سیر و سلوک کرده و از همین روی باید گفت که روح حاکم بر شاهنامه توحید است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد