hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کاهش ۹۰ درصدی معاملات مسکن در فروردین امسال

کاهش ۹۰ درصدی معاملات مسکن در فروردین امسال

رییس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد گفت: آمار معاملات مسکن در فروردین ۹۹ بیش‌از۹۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

علی مرادزاده  در خصوص مقایسه آمار خرید و فروش مسکن در اسفند ۹۸ و ۹۷ بیان کرد: در اسفند سال ۹۸،  ۶۶۴۴ اجاره  و  ۵۶۷۴ مبایعه و در اسفندماه سال۹۷، ۶۳۸۸ اجاره و ۷۴۴۴ مبایعه منعقد شده‌ است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد افزود: آمار اسفند ۹۸ نسبت به اسفند ۹۷حدود پنجاه درصد کاهش داشته‌ است و این کاهش بیش‌تر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بود که ما دفاتر همکاران را تعطیل کردیم و غالب همکاران از ۲۰ اسفند فعالیت خود را تعطیل و هم‌چنان نیز اجازه فعالیت ندارند.
وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین آمار معاملات مسکن در فروردین ۹۹ بیش‌از ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این مقدار به این معنی ا‌ست که با وجود تعطیلی واحدها، هم‌چنان تعدادی معامله صورت گرفته است که طرفین با بنگاهیان تماس گرفته و با رعایت پرتکل‌های بهداشتی در دفتر املاک قرارداد منعقد شده ‌است.
مرادزاده در ارتباط با تعداد واحدهای متخلف عنوان کرد: تعداد واحدهایی که از قوانین تعطیلی تخطی کرده‌اند چیزی حدود کمتر از ده درصد کل دفاتر است که این واحدها نیز پلمب شده‌اند.
۳۰ درصد دفاتر املاک پس از بازگشایی به سمت ورشکستگی اقتصادی می‌روند
 رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد در خصوص احتمال ورشکستگی اقتصادی واحدها تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود حداقل۳۰ درصد از دفاتر مشاور املاک پس از بازگشایی مجدد و اعلام وضعیت خود به اتحادیه، به سمت ورشکستگی اقتصادی و جمع‌آوری کشیده ‌شوند، چرا که علاوه بر تعطیلی‌های اخیر، در حال حاضر دورنمای مثبتی از خرید و فروش ملک وجود ندارد و پس از بازگشایی دفاتر از اول اردیبهشت نیز، افزایش معاملات چشم‌گیری پیش‌بینی نمی‌شود.
وی در ارتباط با قیمت مسکن پس از پایان تعطیلی واحدها گفت: پیش‌بینی می‌شود پس از بازگشایی مجدد دفاتر تا خرداد، قیمت فروش واحدهای قدیمی‌ساز کاهش یافته و تعداد فروشندگان این نوع واحدها افزایش یابد، اما قیمت واحدهای نوساز، به‌دلیل این‌که هزینه‌های تولید پایین نیامده ‌است و قیمت ساخت این نوع واحدها گران درمی‌آید؛ افزایش یابد و این افزایش احتمالی، چیزی حدود۱۰ تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته خواهد بود.
مرادزاده درخصوص نحوه اجرایی شدن قانون مالیات برخانه‌های خالی تشریح کرد: قانون مالیات برخانه‌های خالی در صورتی که درست اجرا شود، باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد؛ اما استراتژی دولت در این زمینه هنوز مشخص نیست و تنها مالیاتی برای خانه‌هایی با رقم بالا درنظر گرفته‌شده‌ است که این رقم مالیات، آن‌قدر ناچیز است که در ماهیت کار تاثیری ندارد و مشابه مالیاتی ا‌ست که برای بحث خودرو در نظر گرفته‌ شده و گفته می‌شود کسانی که قیمت خودرویشان بیشتر از ۷۰۰میلیون تومان است؛ موظف‌اند ۳۰۰هزار تومان مالیات دهند، در حالی‌که این رقم، خرج یک باک بنزین این ماشین است.
رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک مشهد اضافه کرد: هنوز راهکاری در خصوص اجرای این قانون به اتحادیه اعلام نشده و بعید می‌دانم چنین روشی تاثیری بر قیمت ملک بگذارد، اما در مجموع کار خوبی‌ است و درصورت درست اجرا شدن، قیمت را تعدیل می‌کند.
وی در ارتباط با تعداد خانه‌های خالی در سطح استان بیان کرد: هیچ‌کس آمار دقیقی از تعداد خانه‌های خالی در استان ندارد و آماری که در خصوص تعداد این خانه‌ها در کشور داده‌ می‌شود حدودی‌ است، گفته‌می‌شود حدود یک تا یک و نیم میلیون خانه خالی در سطح کشور وجود دارد. تنها راهکاری که برای محاسبه حدودی تعداد خانه‌های خالی وجود دارد و از آن استفاده می‌شود مقایسه تعداد پروانه‌ها و تعداد خانوارهاست که اختلاف این دو، بیانگر تعداد خانه‌های خالی ا‌ست.
مرادزاده در خصوص اجرایی‌شدن این قانون در سایر کشورها گفت: این قانون تقریبا در تمام دنیا اجرا شده‌ و برخلاف کشور ما که مالیات، بحث مغفولی ا‌ست؛ توجه زیادی هم از سمت دولت‌ها و هم از سمت مردم به آن شده‌ است، مقدار این مالیات در ایران، باید حداقل چیزی حدود ۵ تا۱۰ درصد قیمت خانه باشد و این مقدار در سایر کشورها، حدود ۲۰ درصد است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد