hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > "کرونا" را با قدم هایتان به خانه نبرید

"کرونا" را با قدم هایتان به خانه نبرید

آیا می دانید ویروس کرونا قادر است تا در سطوح خارجی کفش ها، تا پنج روز فعال باقی بماند؟ بنابراین حتما به برخی نکات در ارتباط با بهداشت کفش هایتان توجه کنید تا کرونا به خانه شما قدم نگذارد...

 ویروس کرونا قادر است در سطح خارجی کفش ها تا پنج روز فعال بماند. از طرفی مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ توسط میکروبیولوژیست ها در دانشگاه آریزونا انجام شد، نشان داد که به طور متوسط ‌کف کفش حاوی ۴۲۰ هزار باکتری، ویروس و انگل است. همانطور که می دانیم با عطسه و سرفه ویروس کرونا می تواند بر روی سطوح محیط، بنشیند. سطوح بیرونی کفش ها نیز می‌توانند محل استقرار ویروس کرونا باشند. بسته به نوع مواد برای ساختن کفش، عامل بیماری زا نیز می‌تواند در قسمت های خارجی کفش باقی بماند.
انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا، دریافته است که COVID-۱۹ می‌تواند تا پنج روز روی پلاستیک زنده بماند. بنابراین قبل از ورود به خانه از آلوده نبودن کفش های خود اطمینان حاصل کنید. بنابراین با مطمئن شدن از تمیز بودن کفش ها، نگذاریم ویروس با ما، هم خانه شود.
نکات آموزشی زیر می تواند به شما در اطمینان بخشیدن  از عدم انتشار ویروس کرونا کمک کننده باشد:
- کفش‌های خود را بیرون از منزل بگذارید. به ویژه این که بدانید، عامل انتقال ویروس کرونا، مخاط و ترشحاتی است که در سطح شهر هم فراوانند. بهترین کار این است که کفش‌ها را در جا کفشی در راهرو و خارج از منزل قرار دهید.
- دستان خود را پس از تماس باکفش ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده الکلی ۷۰ درصد  بشویید.
- در دوره زمانی شیوع کرونا، از یک جفت کفش مشخص برای بیرون رفتن از منزل استفاده شود و بقیه کفش ها جمع آوری گردد تا برای ضد عفونی کردن آن راحتر باشید.
- تا حد امکان از پوشیدن کفش "بند دار" که مجبور به باز و بسته کردن مکرر آن ها و تماس دست با بند کفش هستید، خودداری کنید.
- حتماً  کفش‌هایی را که برای بیرون رفتن از منزل استفاده می کنید، داخل جاکفشی (ترجیحا درب دار) دور از محیط داخل خانه و دسترس کودکان نگه دارید.
- جاکفشی را در فاصله ای مناسب از ورودی آپارتمان یا در حیاط منزل قرار دهید و با کفشی دیگر یا دمپایی که مخصوص  داخل منزل  است فاصله بین ورودی از بیرون تا ورودی به داخل منزل را طی کنید.
- بعد از در آوردن کفش و گذاشتن آن در جا کفشی حتما قبل از دست زدن به دیگر وسایل منزل دستانتان را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون شست و شو دهید.
- توصیه می شود از جاکفشی قفل دار استفاده شود تا کفش ها از دسترس کودکان دور باشد.
- مرتباً از ضدعفونی کننده ها بر روی سطوح جاکفشی، کف و روی کفش ها استفاده کنید.
-  موقع بیرون رفتن از منزل، برای پوشیدن کفش ها ترجیحا از دستکش یک بار مصرف استفاده کنید و بعد از پوشیدن کفش دستکش ها را دور بیندازید و در صورت نپوشیدن دستکش، دستانتان را بعد از لمس کفش‌هایتان به خوبی بشویید.
-  توجه داشته باشید که کمترین بخش آلوده قسمت کفش، سطوح درونی کفش می باشد.
-  به کودکان آموزش دهید به کفش ها و جاکفشی دست نزنند.
-  به کودکان جهت پوشیدن یا درآوردن کفش هایشان و جلوگیری از دست زدن آن ها به کفش هایشان کمک کنید.
- درصورتیکه امکان بیرون گذاشتن جاکفشی و کفش ها نیست، اصول زیر را حتما رعایت کنید:
- پس از ورود به منزل کفش های خود را در جاکفشی های درب دار تعبیه شده در نزدیک در ورودی قرار دهید.
- پس از هر بار ورود و خروج جاکفشی و به ویژه نقطه ای از آن را که لمس کرده اید، ضدعفونی کنید.
- در صورت امکان یک محدوده مشخص در قسمت ورودی منزل یا آپارتمان برای درآوردن کفش تعیین کنید.
- در صورتی که امکان استفاده از جاکفشی های درب دار وجود ندارد و یا در صورت امکان دسترسی خردسالان به جاکفشی، پس از هر بار ورود به منزل کفش های خود را ضدعفونی کنید.
- برای ضد عفونی کردن یک لیوان آب سرد را با نصف قاشق وایتکس مخلوط کنید.
- از مسواک های مستعمل و یا ارزان قیمت می توانید برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. مسواک مستعمل را به محلول آغشته نموده و ته کفش را خوب ضدعفونی کنید.
- برای ضدعفونی کردن روی کفش می توانید از یک پارچه تمیز آغشته به محلولی که تهیه کرده اید نیز استفاده کنید و پارچه را روی سطوح خارجی کفش بکشید.
- کفش های ضدعفونی شده در مکانی دور از دسترس اطفال خشک شوند.
- به یاد داشته باشید که قبل و بعد از فرآیند ضدعفونی کردن کفش ها، دست های خود را به مدت ۲۰ ثانبه با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده الکلی خوب بشویید.
- در هنگام ضدعفونی کردن کفش ها می توانید از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد