hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ۱۵ درصد بیماران کرونایی دارای علائم گوارشی هستند

۱۵ درصد بیماران کرونایی دارای علائم گوارشی هستند

کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه طول دوره بیماری کووید ۱۹ متفاوت بوده و علایم آن در برخی از افراد خفیف و در برخی شدید است، ادامه داد: دل درد به تنهایی نمی‌تواند نشانه بیماری کرونا باشد اما ۱۵ تا ۱۷ درصد بیماران کرونایی علائم گوارشی از خودشان نشان می‌دهند که با سایر علائم مثل تهوع، استفراغ و اسهال می تواند همراه باشد، که باید حتما از لحاظ بیماری کرونا مورد بررسی قرار گیرند.


دکتر "سعید صحبتی" در پویش مردمی «در خانه بمانیم» درباره نحوه ضدعفونی سبزیجات و میوه جات گفت: سبزی‌جات و میوه‌جات مانند سایر مواد غذایی باید قبل از مصرف به‌ خوبی شستشو و ضدعفونی شوند اما سبزی به‌خودی خود نمی‌تواند حاوی ویروس باشد ولی نکات ایمنی در زمینه ضدعفونی سبزیجات حتما باید رعایت شود ضمن آنکه بعد از خرید تخم‌مرغ حتما باید با مایع ظرفشویی شسته، خشک کرده و سپس در یخچال نگهداری شود.
وی درباره استفاده از ماسک برای عموم مردم نیز اظهار کرد: براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، بیماران و گروه‌هایی که با بیماران کرونایی در ارتباط هستند جزء ۲ گروهی می باشند که حتما باید از ماسک استفاده کنند. بهترین نوع ماسک نیز ماسک پارچه‌ای است و استفاده از ماسک های N۹۵ نیز تنها برای کادر درمانی که دائما با بیماران در تماس و در محیط‌های بسته می باشند، توصیه می شود.
این کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه بیماران به هیچ عنوان نباید از ماسک ‌های فیلتردار استفاده کنند افزود: با توجه به گستردگی شیوع ویروس کرونا در جامعه، در چند روز اخیر توصیه شده که افراد عادی در جامعه مخصوصا اگر قرار است در جاهایی که تراکم جمعیت بالا داشته حضور پیدا کنند و عبور و مرور داشته باشند، از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنند.
این پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان آبنبات و قند خریداری شده را ضدعفونی کرد؟ بیان کرد: اینگونه مواد قابل شستشو نیستند اما توصیه می‌شود از خرید فله‌ای اینگونه اقلام خودداری شود و از نوع بسته‌بندی این اقلام تهیه گردد اما اگر مجبور به خرید فله‌ای آنها هستید قبل از مصرف به مدت ۳ شبانه روز آنها را در محیط های نسبتا گرم نگهداری و سپس مصرف کنید.
وی در پاسخ به این سوال که از بین رفتن حس بویایی و چشایی از نشانه‌های بیماری کرونا است یا خیر؟ عنوان کرد: این علایم می‌تواند نشانه‌های اولیه از ابتلا به کرونا باشد البته می‌تواند علت‌های دیگری نیز داشته باشد و در صورتی که همراه  با تب، تنگی نفس یا سرفه شود حتما باید فرد بیمار به یکی از مراکز درمانی و بهداشتی ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی در سطح شهر مراجعه کند.
صحبتی با اشاره به اینکه طول دوره بیماری کووید ۱۹ متفاوت بوده و علایم آن در برخی از افراد خفیف و در برخی شدید است، ادامه داد: دل درد به تنهایی نمی‌تواند نشانه بیماری کرونا باشد اما ۱۵ تا ۱۷ درصد بیماران کرونایی علائم گوارشی از خودشان نشان می‌دهند که با سایر علائم مثل تهوع، استفراغ و اسهال می تواند همراه باشد، که باید حتما از لحاظ بیماری کرونا مورد بررسی قرار گیرند.
این پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان احساس خستگی و ضعف را از علائم شایع بیماری کرونا برشمرد و اظهار کرد: اگر این علائم با تب و تنگی نفس همراه باشد احتمال بیماری بیشتر مطرح می‌شود لذا حتما فرد مبتلا باید به یکی از مراکز ۱۶ ساعته درمانی مراجعه کند.
کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه التهاب زبان از علایم کروناویروس نیست، تصریح کرد: مایع ظرفشویی خاصیت ضدعفونی کننده برای پوست دست دارد اما استفاده از آن به دلیل عوارض پوستی که می‌تواند ایجاد کند به‌ صورت دائم توصیه نمی‌شود.
وی سوزش چشم و خارش بینی با گلو را از علایم کووید ۱۹ ندانست و اظهار کرد: تنگی نفس به تنهایی از علائم ابتلا به کرونا نیست اما اگر همراه با تب و سرفه بود، باید در سامانه سلامت علائم خود را ثبت کند.
صحبتی درباره برخی از صحبت ها مبنی بر اینکه کووید ۱۹ با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت تصریح کرد: تجربه دانش پزشکی در زمینه بیماری کووید ۱۹ اندک است بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کنیم که با شروع گرما شیوع این ویروس قطع خواهد شد، اما با توجه به بیماری‌های خانواده این ویروس مانند سارس، انتظار داریم این ویروس نیز همانگونه عمل کند و با افزایش گرما شیوع این ویروس نیز به تدریج کاهش پیدا کند.
این پزشک و کارشناس ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: متاسفانه این روزها اضطراب ابتلا به کرونا بیشتر از ابتلا به آن را شاهدیم البته حساسیت‌های فصلی (سرفه خشک و خس خس کردن سینه)هم مزید بر علت شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد