hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > جنجالِ بیهوش‌کردن سه یوزپلنگ در پردیسان

جنجالِ بیهوش‌کردن سه یوزپلنگ در پردیسان

هنوز خاطره جابه‌جایی تلخ گور‌ها به زیستکاه جدیدشان و مرگ تعدادی از آن‌ها از یاد‌ها نرفته که خبر آمده امروز یکشنبه احتمال خطر بیخ گوش یوز‌های پردیسان۱۷ فروردین‌ماه، دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، بدون اطلاع‌رسانی و در اقدامی عجولانه تصمیم گرفته سه یوزپلنگ در اسارت پارک پردیسان تهران را بیهوش و احتمالا به سمنان منتقل کند.
ز آن‌جا که بیهوش کردن حیوانات دارای ضوابط مشخص و حساسی است، این بیم می‌رود که تنها یوزپلنگ‌های آسیایی در اسارت در جهان، تلف شوند. به همین دلیل ۲۳ روزنامه‌نگار حوزه محیط زیست در نامه‌ای به مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست نگرانی خود را از این اقدام عجولانه آن‌هم بدون اطلاع و نظارت رسانه‌ها اعلام کرده‌اند.
جنجالِ بیهوش‌کردن سه یوزپلنگ در پردیسان
متن این نامه را که رونوشت آن به عیسی کلانتری، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست هم ارسال شده، در زیر می‌خوانید:
«ضمن عرض سلام و تبریک سال نو
با نهایت تاسف پس از رسانه‌ای شدن اقدام عجولانه دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست جهت بیهوش‌سازی، معاینه و انتقال یوز‌های پردیسان به استان سمنان و وارد آوردن استرس بسیار زیاد توسط یک اکیپ کاملا غیرحرفه‌ای به تنها یوز‌های آسیایی جهان که در اسارت هستند؛ مستحضر شدیم که این اقدام عجولانه همچنان با سرعت و علی‌رغم احتمال بروز آسیب‌های جدی و حتی مرگ یوز‌ها در صبح روز یکشنبه مورخ ۱۷ فروردین ادامه پیدا کرده است.
جامعه خبرنگاری محیط زیست بدین طریق نگرانی و اعتراض جدی خود را نسبت به این اقدام کاملا غیرحرفه‌ای و غیرمسوولانه از جانب دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند.
بدیهی است که برای انجام عملیاتی با این درجه از اهمیت می‌باید شفاف عمل کرد.
اگر این طرح از پشتوانه کامل تخصصی برخوردار است، چرا از رسانه‌ها مخفی نگه داشته شده است؟
با توجه به انجام قطعی این اقدام از طرف سازمان علیرغم تمام مخالفت‌ها، حداقل انتظار آن است که سازمان محیط زیست همه مراحل را تصویربرداری کرده و تصاویر به طور کامل و غیرگزینشی در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار بگیرد تا فاجعه مرگ گورخر‌ها در اثر جابه‌جایی، که ابتدا تکذیب و سپس منجر به بی‌اعتباری بخش اطلاع‌رسانی و روابط عمومی این سازمان شد تکرار نشود.
متاسفانه جابه‌جایی یوز‌ها در زمان تعطیلی برخی رسانه‌های مکتوب و دورکاری رسانه‌های آنلاین به دلیل بحران ناشی از کرونا، نشان از بی‌توجهی و بی‌احترامی نه فقط به جامعه خبرنگاری محیط زیست ایران، بلکه به کلیه دغدغه‌مندان این عرصه است.»
امضاکنندگان نامه: فرناز حیدری، حسن ظهوری، مسعود بربر، مجید غضنفری، کیوان هوشمند، سمیرا خباز، آسیه اسحاقی، سیما پاتیمار، مهدی گوهری، نیلوفر منصوری، مهتاب جودکی، مژگان جمشیدی، رضا ساکی، حمیدرضا میرزاده، سینا قنبرپور، الهه موسوی، محسن ظهوری، مهدی آیینی، جواد حیدریان، صدرا محقق، زهرا کشوری، امین شول سیرجانی و فاطمه باباخانی.
سازمان محیط‌زیست: انتقال یوزهای ایرانی از پردیسان کارشناسی شده است
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست جابجایی یوزپلنگ‌های پارک پردیسان (کوشکی و دلبر) را اقدامی کارشناسی دانست.
شهاب الدین منتظمی با بیان اینکه این اقدام یک اقدام کاملا کارشناسی است، گفت: ماندن این حیوانات در تهران و خارج از زیستگاه خودشان، امری غیر کارشناسی است نه بازگشت به زیستگاه اصلی خودشان، برای جابجایی این حیوانات تیم کارشناسی از مدت ها قبل مطالعات را انجام داده و انتقال بهترین راه حل برای آنها بوده است.
منتظمی در ادامه با بیان اینکه پروژه تکثیر پایان نیافته، افزود: همه مطالعات و برنامه های تکثیر این گونه در زیستگاه طبیعی آنها قابل اجرا است.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش این سازمان با بیان اینکه تمامی مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح دریافت شد اظهار داشت: هماهنگی های لازم با مدیر کل سازمان دامپزشکی استان تهران انجام شده و این کار کاملا قانونی است.
منتظمی در خصوص شرایط و نحوه انتقال این دو یوزپلنگ گفت: باکس های تعبیه شده برای انتقال این گونه ها از بهترین باکس ها بوده و مخصوص حمل گربه سانان است، از طرف دیگر ما برای انتقال، شرایط مبدا، مقصد و مسیر را مورد سنجش قرار می دهیم و اگر روند بیهوشی به درستی انجام شود امروز و اگر موفقیت آمیز نبود با توجه به شرایط در فرصت مناسب دیگری جابجایی صورت می گیرد.
جمعی از خبرنگاران و فعالان عرصه محیط‌زیست امروز(یکشنبه) با صدور نامه‌ای به امیرعبدالرضا سپنجی مدیر روابط عمومی سازمان محیط زیست با انتقال «کوشکی» و «دلبر» دو یوزپلنگ نر و ماده‌ از پارک پردیسان به استان سمنان مخالفت کرده بودند.
«کوشکی» و «دلبر» سالهاست که در پارک پردیسان با هدف تکثیر در اسارت نگهداری می شوند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد