hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > نگرانی انجمن یوزپلنگ ایرانی از شیوه انتقال یوزهای پردیسان

نگرانی انجمن یوزپلنگ ایرانی از شیوه انتقال یوزهای پردیسان

انجمن یوزپلنگ ایرانی اعلام کرد: از این اتفاقات پارک پردیسان بسیار نگران هستیم و پیگیری‌های تلفنی ما تاکنون به نتیجه‌ مشخصی نرسیده است.
انجمن یوزپلنگ ایرانی با انتشار اطلاعیه‌ای درخصوص نحوه انتقال یوزپلنگ‌های پردیسان اظهار داشت: خبرهایی که از نحوه انتقال یوزپلنگ‌ها در پارک پردیسان منتشر شده موجب نگرانی عمیق افراد دغدغه‌مند شده است.

انجمن یوزپلنگ ایرانی لازم می‌داند موضع رسمی خود در این خصوص را اعلام دارد: ما نیز همچون دیگران از این اتفاقات بسیار نگران هستیم و پیگیری‌های تلفنی ما تاکنون به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده است. اما احتمالاً ذکر چند نکته دلایل این موضوع را روشن سازد.

شاید اصلی‌ترین دلیل اتفاقات اخیر و این نگرانی‌ها عدم شفافیت سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص برنامه خود برای آینده یوزپلنگ‌های در اسارت باشد. انجمن یوزپلنگ تاکنون به کرّات، به صورت شفاهی و نامه‌نگاری رسمی از مدیران سازمان خواسته است تا ضمن مشارکت تمامی کارشناسان مرتبط، برنامه‌ای شفاف برای آینده به رسانه‌ها ارائه دهد. این روندِ درست نه تنها از کارشناسی بودن روند اطمینان کامل به‌وجود می‌آورد، بلکه نگرانی‌ها از زنده‌گیری تا انتقال و شرایط جدید نگهداری به میزان قابل توجهی کاهش می‌یافت.
متأسفانه تا این لحظه اخبار و وقایع تنها از کانال‌های غیررسمی منتشر شده و نگرانی‌ها را نسبت به روند انجام معاینات، بی‌هوشی و انتقال به استان‌ها تشدید کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان، دامپزشکان و اساتیدی نیز که می‌توانستند در روند مذکور نقشی بسیار تأثیرگذار ایفا کنند، به دلایل مختلفی به مقابله با سازمان محیط زیست پرداخته و با عدم انعطاف در این مسئله، نه تنها از روند حفاظت یوزپلنگ به طور کامل کنار رفتند بلکه باعث شدند اعتماد سازمان به تمامی کارشناسان برون سازمانی کاهش بیابد.
این افراد که در تمامی جلسات اولیه برنامه‌ریزی طرح تکثیر یوزپلنگ در خارج از تهران شرکت‌کرده بودند با انجام مصاحبه‌های مکرر و از روی غرض موجب شدند سازمان محیط زیست تمامی جلسات با کارشناسان غیردولتی را متوقف کرده و مسیر خود را در سکوت و بدون مشارکت طی کند که نتیجه‌ی روشنی هم تا به اینجا نداشته است.

در انتها انجمن یوزپلنگ ایرانی و جامعه محیط‌زیست انتظار دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران، رفتاری مسئولانه اتخاذ کرده و با هم‌افزایی کارشناسان و اصحاب رسانه، اصل مشارکت را به‌کار گیرد.
انجمن همچنان پیگیر اتفاقات پردیسان خواهد بود و در صورت دست‌یافتن به اطلاعات بیشتر اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد