hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کدام غذا‌ها مانع خشکی پوست می‌شوند؟

کدام غذا‌ها مانع خشکی پوست می‌شوند؟

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت گفت: غذا‌های خیلی تند، شور و ترش می‌توانند سبب خشکی بدن و به دنبال آن خشکی پوست شوند.
در شرایط کنونی شیوع کروناویروس در جهان شست‌وشوی دست‌ها نکته بسیار مهمی است،در بسیاری از موارد شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند به شکل افراطی بروز پیدا کند، ویروس کرونا از راه پوست منتقل نمی‌شود، اما مهم است که دست آلوده در تماس با مخاط چشم، بینی و... قرار نگیرد و در صورتی که فردی با داشتن دستکش بتواند مسائل بهداشتی را رعایت کند می‌توان گفت با تعداد دفعات شست و شوی کمتر دست می‌تواند از خشکی پوست خود جلوگیری کند.
علیرضا عباسیان، معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در خصوص توصیه‌های طب ایرانی برای رفع خشکی پوست به خبرگزاری ایسنا گفت:
چون مواد شوینده دست ترکیبات قلیایی دارند یکی از توصیه‌های طب ایرانی استفاده از آب میوه‌های طبیعی ترش بر روی دست‌ها است؛ به عنوان مثال استفاده از آب لیموترش، آب نارنج، آب پرتقال و... برای مرطوب کردن دست‌ها کمک می‌کند که اگر بقایای مواد قلیایی شوینده بر روی دست‌ها وجود دارد خنثی شود و آسیب مواد قلیایی به صورت دائمی بر پوست نماند. از آنجایی که پوست لیمو نیز در ترکیبات خود به میزان اندکی دارای الکل است، بهتر است از آبِ لیمویی استفاده کنید که آب پوست آن هنگام آبگیری با آب میوه مخلوط نشده باشد.
استفاده از روغن گل بنفشه، روغن بادام شیرین، روغن کنجد و روغن زیتون به صورت موضعی می‌تواند در رفع خشکی پوست مفید باشد. فراموش نکنید که روغن‌های زیتون و کنجد باید به صورت تازه استفاده شوند؛ چراکه طبع گرم و مرطوب دارند و در صورتی که مانده باشد طبع آن‌ها به سوی گرم و خشک می‌رود و بیشتر باعث خشکی پوست خواهند شد.
ماسک خیار رنده شده و یا پوست خیار، ماسک ماست پر چرب و... از ماسک‌های مفیدی هستند که می‌توانند رطوبت از دست رفته دست‌ها را بازگردانند. استفاده از ماسک‌های قید شده هم می‌تواند به صورت تماس مستقیم با دست بوده و یا آن را روی پارچه قرار داد و در تماس با دست‌ها گذاشت.

کدام غذا‌ها به افزایش رطوبت پوست کمک می‌کنند؟

غذا‌های خیلی تند، شور و ترش می‌توانند سبب خشکی بدن و به دنبال آن خشکی پوست شوند. از سوی دیگر غذا‌های چرب‌تر که مزه خاصی ندارند و به شکل آبکی تهیه می‌شوند مانند سوپ‌ها یا شوربا‌ها رطوبت افزا هستند و بخشی از رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می‌کنند.
طیف غذا‌های خورشتی، آش‌های رقیق، اشکنه‌ها و... که دارای حجم زیادی آب است غذا‌های مفیدی برای تامین رطوبت پوست هستند؛ در نقطه مقابل این طیف غذایی، غذا‌های سرخ کردنی، کبابی، بریان شده و... خشک کننده بدن و پوست هستند.
با زیاد شدن اشعه آفتاب و قرار گرفتن در معرض آن عوارضی همچون خشکی پوست نیز از دیدگاه طب سنتی افزایش خواهد یافت.

هشدار نسبت به مصرف بی رویه گرمی‌ها

مصرف بی رویه گرمی‌جات برای کنترل کرونا، نیز مزید بر علت شده است تا افراد در کنار خشکی پوست دچار خارش‌های پوستی شوند. مصرف زیاد دارچین و زنجبیل سبب نمی‌شود کسی به کرونا مبتلا نشود بلکه تنها توصیه می‌شود به میزان کمی از این دست گرمی جات در وعده‌های غذایی گنجانده شود که در صورتی که فردی دچار حساسیت‌هایی باشد، او را از مصرف این اقلام منع خواهیم کرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد