hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مدیری و علیخانی شاکی و پیگیر

مدیری و علیخانی شاکی و پیگیر

انگار همه منتظر بودند گزارش شرق منتشر شود و آوار شوند سر سلبریتی‌ها.

 گزارشی که البته از تخلفات و ریخت‌وپاش‌های موسسه اعتباری ثامن حکایت می‌کرد. اصل تخلفاتش هم جای دیگری اتفاق افتاده بود. اما شباهت نام‌های مخفف الف.ع به احسان علیخانی و م.م به مهران مدیری برای ترکیدن بغض مردم در فضای مجازی کافی بود. در گزارش منتشر شده آمده بود که آقای الف.ع هدیه‌ای ٣ میلیاردی از ثامن‌الحجج گرفته و م.م هم ٥٨٠ میلیون هدیه گرفته و از وام حدودا سه میلیاردی‌اش تنها ٨٠٠ میلیون پس داده. عددها دود از سر مردمی که هشتشان گروی نه‌شان است بلند می‌کند. به خصوص وقتی که فکر کنند گیرندگان هدیه همان چهره‌های آشنایی هستند که در برنامه‌های خود از مشکلات می‌گویند و  در شوهای طنازانه بابت فساد و تخلف به مدیران دولتی متلک می‌اندازند. گزارش اسم از کسی نبرده بود اما هجمه در فضای مجازی چنان سنگین بود که نه احسان علیخانی و نه مهران مدیری نتوانستند سکوت کنند. احسان علیخانی در متنی که گلایه از آن می‌بارید نوشت:«من احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده تلویزیون و سینما هستم. اگر منظور رسانه‌های مجازی و غیرمجازی از (ا-ع) همان احسان علیخانی است که باید بگویم؛اشتباه گرفتید. آن دزد اموال بیت‌المال و مردم من نیستم...  جملات زهرآگین است که از دیروز به سمتم سرازیر می شود. یک راه حل ساده این بود:«سکوت کنم.»  خبر دریافت سه میلیاردی (ا-ع) که از خبر مرگ احسان علیخانی بزرگتر نیست و فراموش می شود. اما با خودم گفتم چرا باید من را با (ا-ع) اشتباه بگیرند؟ موج بعدی افشاگری که آمد، آیا من را کنار چند نام اختصاری دیگر می‌گذارند ؟
اینها توضیح من است برای کسانی که احسان علیخانی را با (ا-ع) اشتباه گرفتند و برای آنها که سعی کردند احسان علیخانی یا همان (ا-ع) را وسط بیندازند تا خودشان دیده نشوند: (ا-ع) چهره مرموزی است تا آرنج دستش به خیانت در بیت المال آلوده است. مثل خیلی‌های دیگر که دستشان در جیب مردم رفت و بعدها نه از زندان که سر از جاهای دیگر درآوردند؛ جایی شبیه کانادا.
اما من احسان علیخانی هستم تهیه کننده و مجری تلویزیون، تاکید می‌کنم تهیه کننده! در تهران زندگی می‌کنم و خانه و دفترم هم مشخص و عیان است. » او بعد از آن توضیح داد که با ثامن‌الحجج به شکل قانونی و براساس ضوابط سیما همکاری کرده. این که برای ساخت چند برنامه از این موسسه به عنوان تهیه‌کننده و نماینده سازمان پول گرفته و هزینه‌های تولید را پرداخت کرده. البته ابهاماتی هم باقی بود. این که چه رقمی جابه‌جا شده و هدیه‌ای در کار بوده یا نه. اما طبق صحبت علیخانی صحبت‌های مطرح شده در گزارش دروغ است و صداوسیما باید مبالغ رد و بدل شده را شفاف به مردم گزارش دهد. واکنشی که مسئولانه و به موقع به نظر می‌رسید.
 «متاسفم چون دروغ بیشتر از حقیقت شنیده می‌شود. متاسفم چون خبری که در مورد این موضوع منتشر شد، قطعا بیشتر از توضیح من خوانده می‌شود. از همه بیشتر برای کسانی متاسفم که راه فرار از بحران‌هایی که بعد از انواع بی‌تدبیری‌ها گرفتارش شدند را این دیدند که آبروی ما را ببرند و خودشان زیرسایه امن پست و مقامشان بنشینند. من و امثال من گوشت های قربانی خوبی هستیم برای تیتر بودن، دست به دست شدن، فحش شنیدن، دیوار کوتاه بودن در برابر مشکلات و گرفتاری مردم، مقصر تمام کمبودها و منحرف کردن حواس مردم از موضوعات و معضلات اصلی کشور...» در کنار صحبت‌های احسان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه هم دست به قلم شد و توضیح داد:«موضوع احسان علیخانی به عنوان تهیه‌کننده و چندین عنوان برنامه ساخته شده، یک کار مشترک و اسپانسری  بوده و همه موارد در چارچوب و ضوابط مشخص صورت گرفته است. این موسسه حدود ۵۰۰ شعبه داشته و در حال فعالیت بوده است؛ اینکه بعدا دچار آسیب شده و جلوی فعالیت آن گرفته شده؛ داستان دیگری است. پس از لغو مجوز، مجوز پخش تبلیغات آن در تلویزیون هم گرفته شد، احسان علیخانی صرفاً با معرفی مجموعه سیما، کاری را انجام داده و این‌ها با نظارت و کنترل شبکه بوده است. مراجع ذی صلاح هم نسبت به این قضیه اطلاع پیدا کرده‌اند، پس به نظر می‌رسد این شتابزدگی در قضاوت و انتشار خبر ناقص، بیشتر یک کار ژورنالیستی و رسانه‌ای است. شخص احسان علیخانی و همچنین سازمان صداوسیما پیگیر مطلب منتشر شده از طریق مراجع قضائی هستند و قطعاً تا شفاف‌شدن دقیق ماجرا دست از پیگیری بر نخواهند داشت.»
اما واکنش «میم.میم» چیز دیگری بود. کسی که بلافاصله نام مهران مدیری را به اذهان رساند و حالا وکیل او شکایتی از رسانه‌ منتشرکننده گزارش تنظیم کرده و ارایه داده است.

کامبیز نوروزی، حقوقدان: این گزارش مصداق  نشر اکاذیب و افترا نبود
کامبیز نوروزی، حقوقدان و نایب‌رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران درباره شکایت مهران مدیری از روزنامه شرق به «شهروند» می‌گوید که «نخستین چیزی که باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه جریان فساد فوق‌العاده گسترده شده و تمامی عرصه‌های صنعت، کشاورزی و حتی هنر را هم آلوده کرده است. نکته دیگر این است که جامعه حق دارد از مسائل مالی زندگی شخصیت‌های مشهور اعم از شخصیت‌های سیاسی، هنری و ورزشی باخبر شود. در همه جای دنیا هم این موارد مورد کنجکاوی رسانه‌ها و البته دانستنش حق رسانه است.»
او در ادامه می‌گوید که صاحب‌منصبان سیاسی و مدیران ارشد پنهانکاری می‌کنند و در نتیجه سلبریتی که بر دوش مردم مشهور شده، هم پنهانکاری می‌کند. اگر این پنهانکاری وجود نداشته باشد، می‌توان انتظار داشت اخبار درستی منتشر شود.
از سوی دیگر به گفته نایب‌رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، روزنامه اسمی از اشخاص نبرده و در نتیجه از خود گزارش می‌توان متوجه شد وجه مجرمانه ندارد؛ چون اسامی مشخص نیست و نشر اکاذیب و افترا صدق نمی‌کند. «این را هم باید اضافه کنم که یک هنرمند مثل آقای مدیری که اغلب کارهایش انتقادی بوده، باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که در مواجهه با یک رسانه برخورد حرفه‌ای رسانه‌ای داشته باشد؛ چرا که روزنامه شرق اصول اخلاق حرفه‌ای و قانون را رعایت کرده و رفتار حرفه‌ای این بود که جوابیه‌ای به روزنامه فرستاده شود. حالا می‌توان به آقای مدیری گفت که بهتر است لطف کنند و دیگر هیچ انتقادی از کسی یا ارگانی نکنند و به حداقلی از اصول حرفه‌ای پایبند باشد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد