hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قم هراسی را فیک نیوزها راه انداختند

قم هراسی را فیک نیوزها راه انداختند

فیک نیوزها دست به قلم شدند و تریبون های رسمی آنها که گویی از دارالایمان کشور خرده به دل دارند با صحه گذاشتن بربی انصافی ها تن رنجور قم را به قم هراسی لرزاندند.

رویداد ایران_زهره مهرنوروزی: این روزها که می گذرد،مردم سراسر جهان روزهای سختی را پشت سر می گذارند. خارج از مرزهای ایران «ویروس کرونا» مردم را به وحشت انداخته است. روز به روز بر تعداد مبتلایان به «کوید 19» افزوده می شود و دولت های به اصطلاح پیشرفته و متمدن با هر تدبیری که به کار می برند نمی توانند جلوی پیشرفت و انتشار این ویروس را بگیرند بهداشت جهانی نیز وارد عمل شده است و پروتکل صادر می کند.اما این ویروس تاجدار همچنان می در سراسر دنیا یکه تاز است.

دولت چین که مدتی بود در شهر11میلیونی «ووهان» با این ویروس در گیربود سرانجام در سوم بهمن ماه مجبور شد وجود این ویروس را در کشورش رسانه ای کند. درست زمانی که آمار مبتلایان رو به افزایش بود و تعداد زیادی از مردم این شهرجان باخته بودند.

 تنها راه عدم شیوع این ویروس تنفسی؛ عدم ارتباط مستقیم با مبتلایان است این نکته را پزشکان چینی اعلام کردند و در نتیجه شهر ووهان از سوی دولت قرنطینه شد. 

اما از جایی که ویروس کرونا جهانگرد است، وجود این بیماری خسارت اقتصادی قابل توجهی به چین وارد کرد، هم اکنون این مهمان ناحوانده درکمتر از دوماه از اعلام حضورش توانسته بیش از 197 کشور دنیا را آلوده و دست به گریبان کند.

در قم ماجرا از آنجا آغاز شد که در تاریخ 28 بهمن ماه پزشکان قمی که در این زمینه پیشرو همکاران خود درکشور بودند به دو بیمار با مشکلات حاد تنفسی در یکی از بیمارستان های قم بستری بودند مشکوک می شوند که مبادا این دو بیمار به کرونا مبتلا شده باشند. برای دست یابی به صحت آنچه که به آن مظنون بودند از بیماران آزمایش گرفته وبرای تشخیص نوع ویروس به آزمایشگاه مشخصی که برای این منظور در نظر گرفته شده بود در تهران ارسال کردند.

 این وقایع در حالی از سوی کادر درمانی قم رقم می خورد که بیماران تنفسی با همین نشانه ها در بیمارستان های سراسر کشور بستری بودند اما هرگز چنین شجاعتی به خرج داده نشد که آزمایشی برای تشخیص بیماری کرونا از سوی آنان گرفته شود.




 دقت نظر پزشکان قم جای تقدیر دارد. زیرا که موجب نجات ایران اسلامی شد، اما متاسفانه پروژه «قم هراسی» دقیقا از همینجا کلید خورد. برخی از مسئولان با سهل انگاری در پایش مسافران خارجی اجازه دادند بعد از چین؛ ایران به عنوان دومین کشورجهان  به این ویروس مبتلا شود وقم را منشاء انتشار ویروس کرونا در ایران معرفی کردند.

 این اتفاق ها در حالی رخ داد که چندین برابر کارگران و طلبه های چینی در قم، گردشگران و کارگران چینی در شهرها و کشورهای دیگر برای خود آزادانه می چرخیدند.

واما ادامه ماجرا...روز 30بهمن ماه جواب تست کرونا هردو بیمار که در نهایت فوت شدند مثبت اعلام شد. استاندار نگران قم نسبت به برگزاری نخستین جلسه ستادپیشگیری در استانداری اقدام کرد و انتخابات مجلس شورای اسلامی که قرار بود دوم اسفند ماه برگزار شود با وجود خطر شیوع این ویروس لغو نشد. پس از انتخابات بود که احمد امیرآبادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  برای جذب کمک های علوم  پزشکی وهوشیار کردن مسئولان کمی در اعلام آمار قربانیان کرونا در قم زیاده روی کرد که توسط رسانه ها پوشش داده شد. حرکتی که حریرچی معاون وزیر بهداشت را مجبور به برگزاری  نشست خبری کرد تا بگوید تعداد آمار قربانیان کرونا در قم  بسیار کمتر از آماری است که نماینده مجلس قم بیان کرده است. هرچند که این حرکت نماینده قم باعث شد که در سطح کشور نگاه ها به قم منفی شود

مسئولان علوم پزشکی مانند کیانوش جهانپور سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا دیگر به آسانی  در رسانه ملی؛ قم را کانون کرونا معرفی کرد، از آنجایی معما در قم حل شده بود پزشکان که برای  سلامت شهروندان اهمیت و احترام قائل بودند همه افرادی را که با مشکلات تنفسی به بیمارستان ها مراجعه می کردند بستری و نمونه خون آنها را برای تست کرونا به تهران  ارسال می کردند. از صداقت قم  ر برخورد با این بیماری همین بس که حتی در اعلام آمار مبتلایان نیز کوتاهی نکرد، بدین سان آرام آرام زمزمه قرنطینه کردن قم در سطح کشور از سوی برخی دل نگران ها به فریاد تبدیل شد و تن رنجور قم بی دفاع را می لرزاند.

اما جای بحث داشت که چرا با وجود اینکه ویروس کرونا به همه شهرهای کشور پیشتر از قم سرایت کرده و آمار مبتلایان در حال افزایش بود هنوز هجمه ها علیه قم رو به گسترش می رفت؟ آنگونه که باشگاه خبرنگاران در ۱۷ اسفندماه در مصاحبه ای از غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت منتشر کرد او چنین گفت : «شهر قم باید قرنطینه می‌شد و کسی که مانع این امر شد ظلم بزرگی به کشور کرده است.»

۱۸ اسفند ماه، شهریار برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایلنا چنین گفت: «متاسفانه در کشور ما در همان اول و به محض اینکه ویروس شناسایی شد باید قرنطینه شهرهایی همچون قم که درگیر این بیماری بودند را در دستور کار قرار می‌دادند ولی متاسفانه قرنطینه نشد و به سرعت و با حجم وسیع در کل کشور پخش شد. می‌شد این اقدام را انجام داد و افرادی که درگیر بودند را تحت قرنطینه قرار داد.»

۲۰ اسفندماه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق بهداشت، در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما عنوان کرد: «ارزیابی مجلس در خصوص نوع مقابله با کرونا به گونه‌ای است که از روز اول هم معتقد بودیم قم باید قرنطینه شود و روند مقابله باید با قاطعیت پیش می‌رفت تا از شیوع و پخش ویروس در کشور جلوگیری به عمل آید». «حاکمیت جامعه نباید اجازه دهد ناقلین ویروس به راحتی در جامعه تردد نمایند این همان کاری است که چین در قبال ویروس کرونا انجام داد» مسئولان دیگری نیز چنین نطق هایی کردند که فقط فرافکنی و فرار به جلو بود.

استاندار قم در یکی از جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران با انتقاد از «قم هراسی» ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا بیان کرد: کشف نخستین مورد ابتلا به کرونا در قم صورت گرفت و این به معنای این نیست که شیوع این بیماری از قم بوده است، بیژن سلیمان پور معاون سیاسی امنیتی استاندارقم نیز درجمع خبرنگاران عنوان کرد: ما در زمینه قم هراسی نامه ای به مقامات نوشته ایم واز آنها خواسته ایم به این قم هراسی پایان بدهند.

علی ابرازه قائم مقام علوم پزشکی قم نیز در جمع خبرنگاران گفت: قم منشاء شیوع کرونا نبوده و این استان کاشف کرونا در کشوراست. 

در همین راستا اصحاب رسانه قم در پاسخ به «قم هراسی» ایجاد شده  نامه ای را با 180 امضاء به سران سه قوه نوشته و منتشر کردند در نخستین روز از سال جدید یکی از سایت های تحیلی به نام «انصاف نیوز» با انتشار یک کارتون ونوشتن مطلبی بار دیگر قم را به منشاء شیوع کرونا متهم کرد و در پاسخ به اعتراض مردم قم به جای حذف مطالب نادرست خود مطالب پایگاه تحلیلی خبری  قمنا را که در واکنش به «انصاف نیوز» منتشر کرده بود را در این سایت خبری بازنشر و مدیران آن با بغض و کینه ای خاص، مطالب عنوان شده از سوی  قم نا را به چالش کشیدند. با صحه گذاشتن بر اقدام ناشایست و بی انصافی ها «مطالب خود که انعکاس صحبت هایی عده ای از مسئولان و نمایندگان مجلس بود را منتشر کرده و اینگونه واکنش نشان دادند « قمی ها اگر اعتراضی دارند بهتر است از مراجع قانونی اقدام کنند چرا که گفته های مسئولان در خصوص لزوم قرنطینه قم مستند است.» باز هم شهر بی دفاع قم قربانی شد. قم قربانی دقت، هوشیاری و صداقت پزشکانی شد که با ورود به هنگام خود از یک «فاجعه ملی» جلوگیری کردند. چرا که اگر وجود این ویروس درقم  کشف نمی شد کرونا بی  سرو صدا همچنان از مردم ایران  قربانی می گرفت.

مردم مومن و صبور قم در این مدت برای قطع زنجیره شیوع کرونا در کشور به تمام تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا سرتعظیم فرود آوردند.« برگزاری برنامه های مذهبی مانند نماز جمعه و جماعت را تعطیل کردند و بعد از سال ها برای نخستین بار پذیرفتند که حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز تعطیل شود، اما... تحمل ندارند که عده ای که ظاهرا خرده حساب هایی با دارلایمان ایران دارند وجهه شهرشان را مخدوش کنند واز مقامات  قضایی می خواهند که به رسانه هایی مانند «انصاف نیوز» که در این شرایط حساس با انتشارچنین مطالبی دل شهروندان قم را به درد می آورند برخورد جدی داشته باشند. شرایط کشور ویژه است، بی شک از این دوران که عبور کنیم حتما باید افراد زیادی پاسخگوی«قم هراسی» و کوتاهی کردن در زمینه شناسایی زود هنگام وجود کرونا در ایران باشند ناگفته پیداست که متهم کردن قم به کانون کرونا یک فرا فکنی بیش نیست. اما تا آن موقع باید صبر کرد.

اما این را بدان قم عزیز؛ مهم نیست که دیگران چگونه به تو نگاه می کنند. مهم نیست که دیگران درباره تو چه می نویسند. مهم این است که ما اهالی قم دوستت داریم وبا افتخار پای تمام مشکلات این شهر ایستاده ایم و برای درخشیدن دوباره نامت تلاش می کنیم.

 قم این شهر همیشه میزبان دوباره میزبان  هزاران زائر و مسافری خواهد بود که از اقصی نقاط ایران  و جهان به اینجا می آیند ودر حرم بانوی کرامت (س) آرام می گیرند. قم عزیز ما دوستت داریم ومثل همیشه عاشقانه به پایت ایستاده ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد