hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > لرستان| یک هفته بدون آب

لرستان| یک هفته بدون آب

مشکل قطعی آب تراژدی تکراری است که اهالی روستاهای شهرستان پلدختر را در این فصل و در تب‌وتاب گرما به دنبال آب کشانده تا اهالی این روستاها علاوه بر تحمل گرمای طاقت‌فرسا با معضل قطعی آب آشامیدنی هم‌دست و پنجه نرم کنند. اهالی روستای «پران پرویز» از توابع شهرستان پلدختر، بار دیگر در اوج گرمای تابستان با قطعی آب مواجه شد.

 یکی از اهالی روستای پران پرویز گفت: نبود آب، زندگی و کارهای روزمره ما را مختل ساخته و با وجود گرمای زیاد و طاقت‌فرسا باید برای تهیه آب آشامیدنی به این در و آن در بزنیم. ایوب بازوند افزود: ما مجبور هستیم با وجود دمای بالای هوا با طی کردن مسافتی هر روز آب آشامیدنی خود را به‌وسیله گالن و دبه از ساکنان آن بخش از روستا که از مقدار کمی آب برخوردار هستند تأمین کنیم.

اقدام عملی برای رفع مشکلات صورت نگرفته است

دهیار روستای پران پرویز اظهار داشت: این روستا با ۳۱۷ خانوار و بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت بیش از یک هفته است که در گرمای طاقت‌فرسا و ۵۰ درجه فصل تابستان با قطعی و افت شدید فشار آب آشامیدنی مواجه است. سجاد کریمی فر افزود: ۳۰ درصد از اهالی روستای پران پرویز با قطع کامل آب آشامیدنی و مابقی با افت شدید فشار آب روبرو هستند که در اوج گرما ۳۰ درصد به ۵۰ درصد (نیمی) افزایش پیدا می‌کند. وی گفت: اهالی این روستا با وجود قطعی آب در این فصل از سال برای روشن کردن کولرهای آبی جهت خنک کردن خود آب در دسترس ندارند بنابراین برای رفع این مشکل، استحمام و سایر مصارف غیر آشامیدنی مجبور به استفاده از آب از رودخانه کشکان هستند که این امر با وجود گرما زندگی را به کام روستائیان تلخ کرده است. دهیار روستای پران پرویز گفت: مشکلات موجود در این روستا را بارها به گوش مسئولان مربوطه رسانده‌ایم اما تاکنون اقدام عملی برای رفع آن صورت نگرفته است.

ساخت مسکن عامل افت فشار آب

مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان پلدختر اظهار داشت: آب آشامیدنی بیش از ۲ هزار مشترک روستایی با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر، از ۲ حلقه چاه مجتمع «سقای کربلا» در روستای «گل گل» تأمین می‌شود.

مرتضی کائیدی افزود: این چاه‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته در مدار هستند که انشعابی از این آب برای روستای «پران پرویز» می‌رود؛ اما مشکل اصلی افت فشار در این روستا به دلیل ساخت مسکن در بالاتر یا هم‌سطح مخزن آب است که مجوز ساخت از سوی شرکت نداشته‌اند. وی خاطرنشان کرد: برخی افراد با وجود نداشتن مجوز اقدام به ساخت خانه و مسکن در این بخش روستا کرده‌اند که به‌طور طبیعی آب به آن‌ها نمی‌رسد و موجب افت فشار در سایر قسمت‌های روستا نیز می‌شود. او گفت: این قطعی و افت فشار آب به دلیل گرمای شدید و به‌تبع افزایش مصرف آب است که به‌مرور با خنک شدن هوا تا حدودی برطرف خواهد شد که توصیه می‌شود اهالی در این برهه زمانی در مصرف آب آشامیدنی صرفه‌جویی کنند. او افزود: برای رفع این مشکل شرکت آب و فاضلاب روستایی روزانه آب در اختیار دهیاری قرار می‌دهد که با تانکر بین اهالی بخش بالادست روستای پران پرویز توزیع می‌شود. کائیدی خاطرنشان کرد: مشکل حاد مجتمع «سقای کربلا» این است که اهالی روستاها، آب آشامیدنی را به مصرف احشام می‌رسانند و باغات و باغچه‌های خود را با این آب، آبیاری می‌کنند و در بعضی نقاط اقدام به نصب انشعاب غیرمجاز می‌کنند که موجب کاهش فشار آب می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد