hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

چگونه آنفلوآنزا را از کرونا تشخیص دهیم؟

این روزها همه‌جا حرف از کروناست و هر کس که سرفه‌ای می‌کند، بی‌اختیار اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد این است که "نکند من هم کرونا گرفته باشم"؛ آیا واقعا اینگونه است؟.

 هر سرفه‌ای ناشی از کرونا نیست. این نکته بسیار مهم است که شما بتوانید در زمانی که احساس کردید علائم بیماری کرونا را دارید، ابتدا آن را از بیماری‌های مشابه و شایع که علائم مشابهی دارند تشخیص دهید.
دلیل اهمیت این تشخیص نیز در این است که مراجعه به مراکز درمانی که به‌صورت بالقوه، مکان‌هایی با سطح آلودگی بالای ویروسی و میکروبی (در مقایسه با سایر مکان‌های عمومی)  محسوب می‌شوند، خطر ابتلای شما به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
بنابراین توجه داشته باشید که اگر بیماری شما، یک بیماری ساده مثل آنفلوانزا باشد، با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی، کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌ها، ناخواسته خود را در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار داده‌اید.
آنفلوانزا چیست؟
آنفلوانزا عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌هاست که عموماً از نظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود؛ ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهانی بروز می‌کند. شایع‌ترین علائم آنفلوانزا عبارت‌اند از لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی. البته ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند. بیشتر افراد مبتلا به آنفلوانزا در ظرف چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند. عوارض جدی آنفلوانزا در هر سنی ممکن است دیده شود، ولی در کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.
نحوه انتشار آنفلوانزا چگونه است؟
ویروس آنفلوانزا عمدتا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد، اما از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آن‌ها دست زده است نیز منتقل می‌شود. بیماران مبتلا به آنفلوانزا از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به ویروس آنفلوانزا شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و هم‌زمان ویروس را به دیگران منتقل کنند.
چگونه از آنفلوانزا پیشگیری کنیم؟
با تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا،  دوری از بیماران مشکوک به آنفلوانزا، شستن مرتب دست‌ها، دست نزدن به چشم‌ها، بینی یا دهان، مراقبت از خود، ورزش و تغذیه مناسب و... می‌توان از آنفلوآنزا پیشگیری کرد.
اگر آنفلوانزا گرفتیم چه‌کار کنیم؟
- اگر علائم آنفلوانزا را دارید به مدرسه یا محل کار نروید.
- در خانه استراحت کنید، آب فراوان بنوشید، از سیگار و موارد مشابه بپرهیزید.
- بیشتر افرادی که آنفلوانزا می‌گیرند نیاز به مراجعه پزشکی ندارند.
در عین حال در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:
در کودکان: تند شدن تنفس کشیدن و سخت نفس کشیدن، کبودی پوست، مشکل در نوشیدن مایعات، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد و مشکل در بیدار شدن از خواب، تحریک‌پذیری بیش‌ازحد، تب بالا و دانه‌های پوستی فراوان، درصورتی‌که علائم در حال بهبود باشد ولی ناگهان تب و سرفه شدید دوباره شروع شود.
در بزرگسالان: مشکل در نفس کشیدن، درد قفسه سینه یا شکم‌درد هم‌زمان، گیجی و خواب‌آلودگی، استفراغ‌های شدید، درصورتی‌که علائم در حال بهبود باشد ولی ناگهان تب و سرفه شدید دوباره شروع شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد