hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > شرایط انتقال بیماران کرونایی به نقاهتگاه‌ها در تهران/ قطع زنجیره کرونا با «خانه نشینی»

شرایط انتقال بیماران کرونایی به نقاهتگاه‌ها در تهران/ قطع زنجیره کرونا با «خانه نشینی»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه امروز هر ایرانی باید خود را به عنوان یک بیمار در نظر بگیرد، گفت: البته این بدان معنا نیست که حتما بیمار باشیم، بلکه باید ضمن رعایت نهایت مراقبت‌های بهداشتی، از انتقال و گسترش چرخه انتقال بیماری پیشگیری کنیم که ماندن در خانه، مسافرت نرفتن و عدم شرکت در اجتماعات از مهمترین راهکارها برای قطع چرخه انتقال ویروس در شرایط کنونی است.
دکتر میرهاشمی  با اشاره به پاندمی جهانی کروناویروس، اظهار کرد: با وجود در دسترس بودن و پیشرفت امکانات تشخیصی ویروس شناسی و مطالعات رادیولوژی، واقعیت این است که هیچ یک از این روش‌های تشخیصی به صورت صد در صدی منجر به تشخیص بیماری نشده و در حال حاضر درمان بیماری صرفاً بر اساس علائم بالینی انجام می‌شود.
 
اهمیت رعایت اصول ایزولیشن تا بیش از دو هفته بعد از بروز عوارض

وی در این رابطه توضیح داد: ممکن است فردی بدون علامت بوده و با وجود درگیری متوسط ریه بر اساس تصاویر رادیولوژی، ویروس کرونا را در بدن خود داشته باشد، بنابراین این فرد نیازی به انجام درمان‌های پیچیده نداشته و با کمی استراحت و مراقبت‌های شخصی و عمومی جهت پیشگیری از انتقال بیماری، بهبود پیدا می کند. البته  باید اصول ایزولیشن در منزل را تا بیش از دو هفته بعد از بروز علائم رعایت کند.
 
دکتر میرهاشمی با اشاره به علایم اصلی عفونت ویروسی کرونا یعنی سردردهای شدید، تب و لرز،  سرفه های خشک، دردهای عضلانی، احساس کرختی وعلائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ که البته  در برخی بیماران مشاهده شده،  اظهار کرد: در صورتی‌که فردی تمام این علایم را داشت، برای پیشگیری از انتقال باید تمام اصول بهداشتی و مراقبتی را رعایت کند، ولی اگر این مسئله منجر به اختلال در روند زندگی وی نشده و تنگی نفس حاد ندارد، مطلقا نیازی به بستری و یا حتی مصرف دارو ندارد.
 
تجویز دارو برای مبتلایان به کرونای خفیف توصیه نمی‌شود

وی با بیان اینکه مصرف دارو در موارد خفیف در هیچ جای دنیا شایع نیست، عنوان کرد: چراکه اثرگذاری این داروهای پیشنهادی در از بین بردن ویروس قطعی نبوده و عوارض آن در برخی افراد متناسب با بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند خطرناک باشد، بنابراین دارو در موارد خفیف مطلقا توصیه نمی‌شود.
 
میرهاشمی با اشاره به افراد دارای علائم شدیدتر، اظهار کرد: بسیاری از این بیماران نیز با درمان‌های نگهدارنده و حمایتی یعنی مسکن‌های مجاز مانند استامینوفن و قرص‌های سرماخوردگی، می‌توانند دوره بیماری را به راحتی طی کنند. با این حال گاهی برای برخی از این افراد داروهای توصیه شده برای کروناویروس مانند تامیفلو تجویز می‌شود ولی توصیه می‌شود افراد فاقد علایم حاد تنفسی دارو مصرف نکنند.
 
داروهای علامتی کرونا برای چه بیمارانی تجویز می‌شود؟

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اکثر این داروها توسط  سازمان غذا و دارو برای توزیع در اختیار معاونین غذا و داروی دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اولویت با بیماران بدحال بستری دربیمارستان‌هاست. علاوه بر این از آنجاکه اثرات این داروها به صورت قطعی مشخص نیست، توصیه می‌شود این داروها تنها برای مواردی استفاده شود که شدت بیماری در حداکثر میزان خود قرار دارد و در واقع با کمک این داروها شانسی برای درمان این افراد ایجاد می‌شود.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه داروهای خاص کروناویروس تنها در چند داروخانه محدود توزیع می‌شود، مطرح کرد: این داروخانه‌ها برای بیماران سرپایی معرفی شده ولی تعداد داروهایی که در اختیار آنها قرار گرفته بسیار محدود است. در عین حال گاها متاسفانه نسخه‌های تکراری و تقلبی نیز در این بین دیده می‌شود و به همین دلایل سهمیه این داروخانه ها بسیار سریع تمام می‌شود.
 
اکثر بیماران کرونایی بدون دارو و بستری بهبود می‌یابند

وی در این رابطه توصیه کرد: در صورتیکه علایم بیماری منجر به آسیب واضح در روند زندگی طبیعی فرد نشده و تنگی نفس شدید ایجاد نکرده و فعالیت‌های معمول خود را با استراحت انجام می‌دهند، دارویی مصرف نکنند، چراکه این افراد تقریباً در۱۰۰ درصد موارد بدون هیچ داروی ویروسی بهبودی خود را بدست می‌آورند.
 
 دکتر میرهاشمی با اشاره به بیماران دارای علائم پیشرفته با تنگی نفس شدید و غیرقابل تحمل، اظهار کرد: این افراد نیازمند بستری و مصرف دارو هستند و گرچه در عرصه بستری نیز دسترسی به برخی داروها محدود است، با این حال منابع در داروخانه‌های بیمارستانی یک مقدار بیشتر است. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود که با حفظ کلیه اصول بهداشتی و ایمنی به مراکز درمانی مراجعه کنند تا نسبت به بستری و درمان آنان تصمیم‌گیری شود.
 
ارایه توصیه‌ به بیمارانی که دوره درمان خود را در منزل سپری می‌کنند

دکتر میرهاشمی با ارایه توصیه‌ به بیمارانی که دوره درمان خود را در منزل سپری می‌کنند، عنوان کرد: استراحت و مصرف مایعات گرم و در صورت وجود تب و بدن‌درد مصرف استامینوفن و ادالت کلد،‌ بهترین راه برای درمان در داخل منزل است، چراکه حداقل ضرر برای این داروها تعریف شده است. همچنین توصیه شده که افراد از مصرف مسکن‌هایی مانند بروفن اجتناب کنند، چراکه عوارض گوارشی و ناراحتی‌های معده به دنبال داشته و  به خصوص در مورد افراد دارای سابقه آسم، مصرف این داروها شدیدا ممنوع است.
 
منع مصرف کورتون و انتی بیوتیک در بیماران کرونایی

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف کورتون در این بیماری و سایر بیماریهای ویروسی به شدت خطرناک است، گفت: همچنین تجویز آنتی‌بیوتیک نیز باید تنها بنا به تشخیص پزشک باشد، در غیر اینصورت به هیچ عنوان مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی‌شود، چراکه اگر روی این بیماری یک بیماری باکتریال نیازمند مصرف انتی بیوتیک  سوار شود، مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک منجر به مقاومت میکروبی در فرد می‌شود.
 
چه کسانی به نقاهتگاه‌ها منتقل می‌شوند؟

دکتر میرهاشمی  با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته شده در دانشگاه برای گذراندن ایمن دوران نقاهت بیماران، تصریح کرد: طی هماهنگی بسیج جامعه پزشکی، نیروهای مسلح، مجموعه‌ بیمارستانی و معاونت بهداشت دانشگاه، نقاهتگاه‌هایی در نظر گرفته شده که طی آن بیمارانی که درمان‌های علامتی اولیه آنان در بیمارستان‌ها بهتر شده، می‌توانند دوران نقاهت خود را در این مراکز بگذرانند، البته این تسهیلات برای بیمارانی که به هر دلیل امکان ایزولیشن آن‌ها در منازل وجود ندارد در نظر گرفته شده، به عبارت دیگرافراد بی بضاعت که فضای مسکونی آنها محدود و اعضای خانواده زیادند و یا افراد بی سرپرست به این مراکز منتقل می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه در مجموعه دانشگاه 3 مرکز نقاهتگاهی ایجاد شده که نشانی آنها بر روی سایت دانشگاه قرار گرفته، عنوان کرد: شرایط انتقال به این نقاهتگاه‌ها به تمامی افرادی که در بیمارستان کاندید ترخیص هستند، ارایه می شود و در نهایت افرادی که امکان طی دوران نقاهت آنان در خانه فراهم نیست، توسط تیم دانشگاهی به نقاهتگاه منتقل می‌شوند.
 
فعلا ظرفیت بخش دولتی پاسخگوی بیماران کرونایی است

دکتر میرهاشمی در بخش دیگر این گفت‌وگو در رابطه با ظرفیت بیمارستان‌ها برای پاسخگویی به بیماران کرونایی، اظهار کرد: قریب به ۷۰ بیمارستان (20 بیمارستان دولتی و۵۰ بیمارستان خصوصی) تحت نظارت و در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کنند ولی در حال حاضر  از  طرفیت تخت‌های معمولی و ویژه بخش دولتی برای خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی  استفاده می‌شود، البته در این میان بیمارستان‌های نهادهای مختلف از جمله ارتش، سپاه، بیمارستان بقیه الله، بعثت، گلستان و ناجا نیز خدمات بسیار خوبی ارائه می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به عنوان مجموعه‌ای از جامعه پزشکی همیشه حامی بخش دولتی بوده است، عنوان کرد: بسیاری از این مراکز از همان ابتدا برای ارایه خدمت در این عرصه نسبت به تخلیه بخش‌های ویژه خود جهت بستری بیماران کرونایی اعلام آمادگی کردند، با این حال خوشبختانه هنوز نیازی با استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی احساس نشده است.
 
اگر مردم رعایت نکنند ظرفیت درمانی کشور قادر به پاسخگویی نخواهد بود

به گفته دکتر میرهاشمی، با این حال اگر پیک بیماری افزایش پیدا کند، مطمئنا مجبوریم از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم و  فکر نمی‌کنم هیچ مجموعه‌ای در بخش خصوصی خواهان ارایه خدمت در این عرصه نباشد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه فعلا ظرفیت بخش دولتی پاسخگوی بیماران کرونایی است، گفت: اگر مردم با حساسیت بالا اصول بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کرده و در خانه‌ها بمانند، به نظر می‌رسد که سرعت بیماری روند کندتری گرفته و شیب ابتلا سرازیر شود، دراین صورت دیگر نیازی به استفاده از بقیه ظرفیت دولتی نیز وجود نخواهد داشت. با این حال اگر مردم رعایت نکنند و از حضور در اجتماعات و مسافرت‌ها پرهیز نکنند، ظرفیت کادر درمانی قادر به پاسخگویی به سیل بیماران نخواهد بود.
 
تقدیر از خدمات و تلاش ستودنی کادر درمان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه ضمن تقدیر از خدمات و تلاش ستودنی کادر درمان، با بیان اینکه متاسفانه بخشی از پرسنل ما حین خدمات رسانی درگیر بیماری می‌شوند، اظهار کرد: تا به این لحظه حدود 120 نفر از کادر درمان دانشگاه جدای از پزشکان، در حین خدمات رسانی درگیر کرونا شده‌اند، در این میان بسیاری از پزشکان و روسای بیمارستانی ما نیز درگیر شده‌اند.
 
جذب نیروهای داوطلب درعرصه درمانی

وی ادامه داد: با توجه به محدود شدن تعداد نیروها، از ظرفیت سایر نیروها با توان بیشتری استفاده می‌شود، به گونه‌ای که همکاران تلاشگر ما مسئولانه از وجود خود برای ارایه خدمت به بیماران گذشته‌اند که در این رابطه جا دارد درعرصه ملی و دانشگاهی از تلاش‌های صادقانه و بی‌وقفه این عزیزان به بهترین وجه ممکن تقدیر شود.
 
دکتر میرهاشمی در خاتمه با اشاره به پروسه جذب نیروهای داوطلب درعرصه درمانی، اظهار کرد: البته هنوز به بحران کمبود نیرو مواجه نشده ایم که این مهم به مدد تلاش شبانه‌روزی همکاران و مدیریت بهینه اداره‌های پرستاری و توزیع نیروهای تخصصی دانشگاه در جهت جایگزینی صحیح نیروها محقق شده است.
 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد