hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در اپیدمی کرونا

پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در اپیدمی کرونا

در اقدامی جالب وبسایت «ایموجی پدیا» (Emojipedia) که پایگاه خاص اخبار مربوط به این شکلک‌ها است، به بررسی کاربرد آن‌ها در میان کاربران در ارتباط با موضوع کروناویروس پرداخته است.
 این روز‌ها گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، تمام شئون زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است. کرونا در روز‌های اخیر محور اصلی گفتگو‌های ماست و روزی نیست که آن را بدون اشاره به کرونا به پایان رسانده باشیم. در این میان فضای مجازی سهم بسزایی در این مهم سازی کرونا در ارتباطات ما ایفا کرده است و این عرصه پر است از خبرها، عکس ها، فیلم‌ها و البته البته ایموجی‌هایی است که ما در اشاره به کرونا منتشر می‌کنیم. در اقدامی جالب وبسایت «ایموجی پدیا» (Emojipedia) که پایگاه خاص اخبار مربوط به این شکلک‌ها است، به بررسی کاربرد آن‌ها در میان کاربران در ارتباط با موضوع کروناویروس پرداخته است.

بیش از ده سال است که ما آدم‌ها با «ایموجی»‌ها خو گرفته‌ایم و ترجیح می‌دهیم به جای استفاده از واژه‌ها و بیان احساساتمان برای یکدیگر شکلک‌های کوچک بفرستیم. صورتک‌های رنگی که به جای ما لبخند می‌زنند، گریه می‌کنند و عصبانی می‌شوند؛ صورتک‌هایی که زحمت همه عواطف ما را به دوش می‌کشند. ایموجی یا شکلک در واقع تصاویر مفهومی و صورتک‌هایی هستند که در پیام‌های مجازی و تارنما‌های جهانی استفاده می‌شود که در واقع به معنای خط تصویری است. کلمه اموجی در زبان ژاپنی به معنای تصویرنگاشت است و از دو بخش تصویر شخصیت ساخته شده است.

ایموجی‌ها نماد‌هایی برای انتقال لحن و تُن صدا، حالت چهره و زبان بدن هستند و می‌توانند به شکلی مختصر روایت‌گر داستان‌هایی باشند که به تمامی زبان‌ها قابل فهم هستند. در واقع زبان ایموجی، یکی از زبان‌های رایج است و خوب است بدانید که این شکلک‌ها در عصر حاضر به یک زبان بین المللی برای بیان احساسات تبدیل شده‌اند. با شیوع گسترده کروناویروس در جهان، این زبان بین المللی وارد عرصه بیان مفاهیم در خصوص این اپیدمی شده است. نگرانی‌های جهانی از اپیدمی کروناویروس باعث شده است که به طور طبیعی بسیاری از مردم درباره آن صحبت کنند و احساسات خود از این مسئله بیان کنند که بخش مهمی از این انتقال مفاهیم، در فضای مجازی و به وسیله ایموجی‌ها صورت می‌گیرد.

وبسایت ایموجی پدیا در راستای بررسی کاربرد ایموجی‌ها در موضوع شیوع بیماری کرونا، بیش از ۲۰۰ هزار پیام با کلید واژه‌های «کروناویروس» و «کووید-۱۹»، در زبان‌های مختلف را جمع آوری کرده، تا از لابه لای آن‌ها پرکاربرد‌ترین ایموجی‌ها را شناسایی کند. نمودار زیر ایموجی‌هایی را که اغلب در توییت‌های مربوط به کروناویروس یافت می‌شود نشان می‌دهد.

پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در عصر شیوع کرونا
 
بر اساس این داده‌ها که از ۲۰۵۵۷۶ نمونه توییت منحصر به فرد در ۷ و ۸ مارس ۲۰۲۰ جمع آوری شده، در بالای جدول دو ایموجی خنده دار، ماسک پزشکی، چهره‌ای متفکر و ایموجی‌های میکروب دیده می‌شوند. در پایین لیست نیز ایموجی دست‌های چسبیده، چهره وحشت زده، پرچم ایتالیا و نماد‌های هشدار دهنده، دیده می‌شوند.

نکته جالب توجه در این نتایج، وجود دو ایموجی خندان در زمره پر کاربردترین ایموجی‌ها در وضعیت نگران کننده شیوع کرونا است. کابرد این ایموجی‌ها در فضای اضطراب ناشی از گسترش کرونا، فرضیه‌های مختلفی را به دنبال داشته است. نخست اینکه برخی معتقدند که اصولاً این دو ایموجی پرکاربرد‌ترین ایموجی‌ها در میان کاربران هستند، بنابراین به طور طبیعی این دو کماکان در صدر استفاده هستند. فرضیه دوم معتقد است که در وضعیت گسترش کرونا، کاربران به طور فزاینده‌ای با اخبار مربوط به این بیماری شوخی می‌کنند و به همین دلیل استفاده از این دو ایموجی افزایش یافته است. برخی نیز ترکیبی از این دو عامل را دلیل در صدر قرار گرفتن این دو شکلک خندان در این جدول می‌دانند.

وبسایت ایموجی پدیا برای سنجش نتایج این خود، به بررسی بیش از ۱۳۲ هزار پیام دیگر پرداخته است که محتوایی غیر کرونایی دارد. نتایج این بررسی دوم نشان می‌دهد که میزان کاربرد ایموجی‌ها در دو دسته پیام ها، یکسان نیست با این حال ایموجی با اشک خنده کماکان در دو نتیجه در صدر بود.

پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در عصر شیوع کرونا
میزان تفاوت ایموجی ها در جدول پیام های کرونایی 

همچنین ایموجی پدیا در این بررسی خود میزان استفاده کاربران از ایموجی پرچم کشور‌ها را نیز به نمایش گذاشته است که بر اساس این نتایج، پنج کشور اول در این ۲۰۵ هزار پیام به ترتیب؛ ایتالیا، چین، آمریکا، فرانسه و اسپانیا بودند.

پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در عصر شیوع کرونا
 
در این میان سه ایموجی صورتک با ماسک، میکروب و سر بانداژ شده، طی یک ماه گذشته با استفاده چشمگیر کاربران مواجه شده اند و پیش از این چندان محبوب و پر کاربرد نبوده اند.

پر کاربرد‌ترین ایموجی‌ها در عصر شیوع کرونا
 
نکته جالب توجه این تحقیق وبسایت ایموجی پدیا این است که کاربران سیستم‌های عامل اپل، بیش از دیگر کاربران ایموجی شبیه به ویروس کرونا را به کار برده اند و کاربران دیگر سیستم‌های عامل به طور معمول از تصاویر میکروبی برای نشان دادن ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد