hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > افزایش ناگهانی شیوع اختلال در حس بویایی و چشایی طی یک ماه اخیر

افزایش ناگهانی شیوع اختلال در حس بویایی و چشایی طی یک ماه اخیر

یک فوق تخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه در یک ماه گذشته بیش از سال‌های پیش شاهد اختلال در حس بویایی و چشایی بوده‌ایم گفت: در این خصوص دو فرضیه مطرح است.

محبوبه جلالی اظهار کرد: در یک ماه گذشته شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرده است که در سال‌های گذشته چنین موضوعی را شاهد نبوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه همزمانی افزایش مراجعه مردم به واسطه اختلال در حس بویایی و چشایی با شیوع ویروس کرونا فرضیه‌هایی را مطرح کرده، توضیح داد: فرضیه اول این است، با توجه به اینکه ویروس کرونا به عصب فرد مبتلا حمله می‌کند، قادر است حس بویایی و چشایی او را با مشکل موقتی مواجه سازد.
وی افزود:  البته به صورت قطعی نمی‌توان اعلام کرد هر فردی که بویایی و چشایی خود را از دست داده به کرونا مبتلا شده است؛ چرا که هر فردی که به بیماری کویید-۱۹ مبتلا می‌شود، حس چشایی و بویایی خود را از دست نمی‌دهد.
وی با اشاره به فرضیه دوم ادامه داد: با توجه به این که طی هفته‌های اخیر میزان استفاده از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده افزایش پیدا کرده، استفاده این مواد اثرات مخربی بر سیستم عصبی برخی از مردم گذاشته و باعث شده آنها با اختلالات مطرح شده مواجه شوند.
این فوق تخصص گوش، حلق و بینی گفت: اگر فرضیه اول صحیح باشد، فرد پس از بهبودی و گذراندن دوره نقاهت مجددا سلامت حس چشایی و بویایی خود را به دست می‌آورد و اگر فرضیه دوم هم درست باشد، اگر فردی که به کرونا مبتلا نیست مصرف مواد شوینده و ضدعفونی کننده را بعد از اتمام این اپیدمی قطع کند، به وضعیت عادی بر می گردد.
جلالی اضافه کرد: کرونا بیماری نوپدیدی است و اطلاعات ما درباره ویژگی‌های آن کم است به همین دلیل باید محتاطانه با آن برخورد کنیم و تا جایی که امکان دارد تمام اصول بهداشت عمومی و فردی را تا قطع شدن زنجیره شیوع آن رعایت کنیم.
وی ادامه داد: طبق تجربه این ویروس کمتر افراد زیر ۲۰ سال را درگیر می کند ولی حتی مواردی از ابتلای نوزادان به این بیماری نیز گزارش شده به همین دلیل است که می‌گوییم این ویروس قابل پیش بینی نیست.
وی گفت: در این شرایط بهترین کار این است که مردم اصل قرنطینه خانگی را رعایت کنند و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد