hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > وعده پایان پوسیدگی دندان یک میلیون و 200 هزاردانش آموز برای امسال

وعده پایان پوسیدگی دندان یک میلیون و 200 هزاردانش آموز برای امسال

 فروردین سال 94 بود که وزیر بهداشت در جریان رونمایی از طرح تحول سلامت دهان و دندان اعلام کرد: طرح تحول سلامت دهان و دندان شامل خدمات پیشگیری از آسیب های دندانی در بین دانش آموزان می‌شود و طی یک سال و نیم تمام بچه‌های دبستانی کشور تحت پوشش طرح سلامت دهان قرار می‌گیرند.
به گفته ‌سید حسن قاضی‌زاده هاشمی بر مبنای این طرح کودکان زیر 14 سال تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و در استفاده از خدمات دندان پزشکی حمایت می شوند. اکنون با گذشت بیش از سه سال از اجرای این طرح رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت اعلام کرد: شاخص Dmft که نشان دهنده تعداد دندان‌های پرشده، کشیده و پوسیده است، پیش از اجرای طرح تحول سلامت دهان و دندان در کودکان ۱۲ ساله 09/2 بود که با اجرای آن هم اکنون به 84/1  کاهش پیدا کرده است. به عبارتی می توان گفت هر بچه 12 ساله ایرانی تقریبا 84/1 دندان پوسیده دارد. حمید صمد زاده در گفت وگو با خراسان ادامه داد: درباره میزان خرابی دندان بزرگ سالان آمار جدیدی نداریم اما بر اساس آمار مربوط به سال 91 ، در رده سنی 35 تا 45 سال ، به طور متوسط هر فرد  2/13  دندان خراب دارد  و هر سه سال یک بار یک دندان پوسیده یا کشیده شده یا خراب به تعداد این دندان ها اضافه می شود بنابراین ما باید بتوانیم در سن شش سالگی که سن رویش دندان است برنامه پیشگیری را به خوبی اجرا کنیم. وی خاطرنشان کرد: آمارهای بین‌المللی می گوید که اگر بتوانیم در سنین 6 تا 14 سال که زمان رویش دندان به صورت کامل است از پوسیدگی دندان ها پیشگیری کنیم و این موضوع علاوه بر فرهنگ سازی نیازمند استفاده از خدمات فلوراید تراپی است. وی افزود:  برنامه ریزی کرده‌ایم تا پایان سال ۱۴۰۰ با اجرای برنامه هایی که پیش بینی کرده ایم میزان پوسیدگی دندان در گروه هدف را  به یک برسانیم به نحوی که در دهان هر بچه ۱۲ ساله یک دندان پوسیده، پر شده یا کشیده شده وجود داشته باشد که هم اکنون این عدد دو دندان است.
طرح سلامت دهان و دندان 7 میلیون دانش آموز
صمدزاده همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه بین وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت به منظور ارتقای سلامت دهان و دندان هفت میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی کشور که باید  تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند گفت: بر اساس این تفاهم نامه در حوزه آموزش، مطالب آموزشی و وسایل کمک آموزشی در اختیار آموزش و پرورش و مدارس قرار گرفته است و به کارکنان این دستگاه آموزش های لازم داده شده ضمن آن که  حدود 45 هزار نیرو مراقب سلامت، بهورز و کاردان آموزش دیدند تا خدمات سطح یک شامل آموزش، غربالگری و انجام وارنیش فلوراید را برای دانش آموزان انجام دهند.
شناسنامه الکترونیک دهان و دندان 
وی افزود: علاوه بر این به منظور کاهش پوسیدگی دندان ها یکی از مهم ترین برنامه‌های ما برای کودکان زیر ۱۴ سال که به اجرا درآمد  استفاده از ترکیبات فلوراید و آموزش بهداشت دهان و دندان است. استفاده منظم از ترکیبات فلوراید ۲۵ تا ۴۵ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند و اکنون سالانه دانش آموزان تحت پوشش این برنامه دو نوبت فلوراید دریافت می کنند. وی اضافه کرد: علاوه بر این شناسنامه الکترونیک سلامت دهان و دندان را برای دانش آموزان اجرا کردیم که نیاز درمانی آن ها به خدمات در سامانه ثبت می شود . این امر در سیستم یکپارچه بهداشت ادغام شده است و به دانش آموزان خدمات داده می شود.رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت  همچنین اعلام کرد: کار جدیدی که قرار است امسال انجام دهیم اجرای طرح  دهان و دندان عاری از پوسیدگی برای دانش آموزان پایه ششم ابتدایی است که بر مبنای این طرح مشکلات پوسیدگی دندان یک میلیون و 200 هزارنفر دانش آموز دوره ابتدایی کشور برطرف می شود. مقدمات این طرح در حال آماده شدن است و از ابتدای مهرماه با شروع سال تحصیلی آغاز می شود.
طرح ها رایگان انجام می شود
صمدی افزود: دستاورد دیگر طرح تحول سلامت دهان و دندان مربوط به  گروه سنی زیر شش سال در مقاطع سنی صفر تا سه سال و سه تا شش سال  است که این گروه سالانه حداقل یک نوبت معاینه می شوند و برای آن ها خدمات پیشگیری اتفاق می افتد . وی اضافه کرد: علاوه بر این در قالب طرح تحول سلامت توانستیم خدمات بسته خدمتی سطح دو را که شامل ترمیم ، کشیدن، فلوراید تراپی و جرم گیری دندان های شیری و دایمی برای کودکان هدف زیر 14 سال ، مادران باردار وشیرده در مناطق محروم  و شهرهای زیر 20 هزار نفر است ،به صورت رایگان انجام بدهیم . خوشبختانه این طرح از شش ماه پیش عملیاتی شد . وی با بیان این که برای اجرای این طرح ها اعتبارات خوبی در حوزه دهان و دندان هزینه شده است تاکید کرد:تمام بسته های خدماتی سطح یک به صورت رایگان برای گروه های هدف رایگان انجام می شود و دیگر خدمات نیز بر پایه تعرفه دولتی محاسبه می شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد