hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > برای درمان بیماری‌های ویروسی خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید

برای درمان بیماری‌های ویروسی خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید

یک متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: آنتی‌بیوتیک‌هایی که به طور معمول برای عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند روی ویروس‌ها تاثیر ندارند. ویروس‌هایی داریم که داروهای ویژه دارند ولی خیلی از آنها داروی خاصی ندارند و درمان‌ها علامتی یا ساپورتی است.

 دکتر بهنام فرهودی با اعتقاد بر اینکه بیماری‌های ویروسی نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند و به هیچ‌وجه نباید بدون نظر پزشک از این داروها استفاده کرد، گفت: مصرف بی‌مورد آنتی‌بیوتیک در نهایت می‌تواند منجر به عوارض شود، بار مالی داشته باشد و در دراز مدت باعث ایجاد مقاومت‌های دارویی میکروبی شود.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از عوارض مصرف آنتی‌بیوتیک تغییر دادن میکروب‌های بدن است. بخش بزرگی از وزن بدن ما میکروب‌هایی هستند که دارند با ما زندگی می‌کنند و برای ما سودمندند. حتی ممکن است میکروب مضر نیز به علت مصرف آنتی‌بیوتیک مقاوم شده و به فرد دیگری منتقل شود.
وی با بیان اینکه در عفونت‌هایی که ویروسی هستند نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک نداریم، ادامه داد: مردمی که در فصل‌های مختلف علائم سرماخوردگی دارند بیشترشان نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارند و آنها نباید پزشک را برای تجویز این دارو تحت فشار قرار دهند.
این متخصص عفونی ادامه داد: آنتی‌بیوتیک بشر را از بسیاری از مرگ‌ها نجات داده است. اگر آنتی‌بیوتیک‌ها به موقع و به درستی مصرف شوند می‌توانند حیات‌بخش باشند به همین جهت است که ما از استفاده نادرست آن می‌ترسیم. استفاده درست به تشخیص پزشک بستگی دارد، در واقع تشخیص است که مشخص می‌کند آیا بر اساس شواهد علمی بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد یا ندارد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا مصرف آنتی‌بیوتیک باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود، اظهار داشت: به هیچ‌وجه آنتی‌بیوتیکی نداریم که به طور ویژه برای تقویت سیستم ایمنی تجویز شود.
دکتر فرهودی  که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد در خاتمه سخنان خود، تاکید کرد: بدون نظر پزشک به هیچ‌وجه نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد و پزشکان نیز نباید تحت تاثیر جو یا فشار بیمار به تجویز آنتی‌بیوتیک روی بیاورند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد