hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرا باید در خانه بمانیم؟

چرا باید در خانه بمانیم؟

این روز‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا تمامی رسانه‌ها و همه پزشکان و پرسنل درمان تاکید بر این دارند که در خانه ماندن را رواج دهیم.
حمید ابوسعیدی متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان  گفت: با توجه به اینکه کشو ایران جزو پنج کشوری است که ویروس کرونا در آن شیوع زیادی داشته؛ دلیل اینکه همه پزشکان و پرسنل درمان و کادر پزشکی و تمام شبکه‌های جهانی تاکید بر این دارند که در خانه بمانیم این است که برخورد کمتری و یا تماس کمتری با افراد دیگر داشته باشیم.
او افزود: وقتی که ما بیرون از منزل می‌رویم و برای خرید به سوپرمارکت مراجعه می‌کنیم مطمئناً با افراد بیرون تماس بیشتری پیدا می‌کنیم بنابراین اگر فردی در خارج از منزل در تماس نزدیک با ما باشد و بیماری کرونا ویروس را داشته باشد مطمئناً به ما هم منتقل خواهد کرد بنابراین وقتی که در منزل می‌مانیم این ماندن در منزل باعث می‌شود که با افراد غریبه تماس کمتری داشته باشیم و این تماس کمتر احتمال انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.
ابوسعیدی بیان داشت: پس باید یادمان باشد در منزل ماندن به این معنا نیست که همیشه ما در منزل باشیم و دو الی سه نفر بیرون از منزل در پی انجام کار‌ها و خرید باشند و آن‌ها مرتب به داخل منزل بیایند و به راحتی با افرادی که در داخل منزل هستند تماس داشته باشند، یادمان باشد آن‌هایی که در داخل منزل هستند و خودشان را قرنطینه کردند و تماس کمتری با بیرون دارند حتی با افرادی که در منزل خودشان زندگی می‌کنند با آن‌ها هم باید تماسشان را کاهش دهند.
او تصریح کرد: باید همه افراد فاصله یک الی دو متر را حداقل رعایت کنند و نکته دوم این است که افرادی که مریض می‌شوند مثلاً سرفه می‌زنند یا تب دارند آن‌ها حتماً باید در منزل بماند و قرنطینه باشند برای اینکه اگر دچار عفونت کرونا ویروس باشند با در خانه ماندن و قرنطینه خود این ویروس را در سطح جامعه و شهر و خیابان و کوچه پخش نکنند و در واقع ویروس در بدن آن‌ها باقی بماند و کم کم که بیمار سلامتی خودش را پیدا می‌کند ویروس هم از بین برود.
متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تجربه‌ای که در کشور چین الان نشان داده است به ما ثابت کرد که ماندن در منازل کاملا انتقال ویروس را کم می‌کند و باعث می‌شود که ویروس به این راحتی نتواند خودش را منتقل کند و می‌بینیم که در کشور چین در حال حاضر این بیماری تقریباً کنترل شده است.
او افزود: فرض کنید که در یک شهری زندگی می‌کنید که هزار تخت بیمارستانی دارد، باید شیوع انتقال ویروس را کاهش دهید این مسئله باعث می‌شود که تعداد افراد کمتری درگیر بیماری شوند و تخت‌های بیمارستانی خالی می‌مانند تا افرادی که به بیماری مبتلا شدند وارد بیمارستان‌ها شوند و می‌توانند از اقدامات درمانی و دارویی حداکثر استفاده را کنند؛ بنابراین زمانی که انتقال ویروس بالا باشد تخت‌های بیمارستانی پر می‌شود، تخت‌های آی سی یو پر می‌شوند و نتیجه این پرشدن تخت‌ها زدن بیمارستان صحرایی و پشت سر آن، به خاطر کمبود پزشک، پرستار و در عین حال بودجه لازم، میزان مرگ و میر ما بالا می‌رود پس بنابراین باید برای اینکه میزان مرگ و میر را کنترل کنیم و بالا نرود، تا حد امکان باید سعی کنیم در منازل بمانیم و بیرون نیاییم تا افراد کمتری در جامعه درگیر بیماری کرونا شوند و مراجعه کنندگان به بیمارستان‌ها کاهش یابد.
ابوسعیدی تصریح کرد: ما باید بدانیم که داریم به سمت فصل گرما می‌رویم امیدوار هستیم در این یکی دو ماه آینده با توجه به رفتن به سمت فصل گرم و هوای گرم، از واکنش و عملکرد ویروس کاسته شود و از بیماری زا بودنش کم شود؛ بنابراین هر چقدر در منازل بمانیم و درگیری ما کمتر باشد احتمال اینکه این ویروس ضعیف‌تر شود زیاد است و این مسئله باعث می‌شود که باز دوباره مرگ و میر کمتری را شاهد باشیم.
او گفت: هر چقدر بیشتر در منازل بمانیم و خیابان‌ها خلوت‌تر باشد باعث می‌شود که علاوه بر مرگ و میر کمتر و انتقال بیماری کمتر پرسنل و و یا دانشمندان و محققینی که شبانه روزی دارند روی موضوع واکسن و دارو کار می‌کنند این فرصت را پیدا کنند تا طی این مدت دو سه ماه واکسن و داروی ویروس کرونا را بسازند و وارد بازار کنند بنابراین با مرگ و میر کمتر، ما به جنگ ویروس کرونا خواهیم رفت.
ابوسعیدی افزود: مواردی پیش می‌آید که ما برای خرید کردن اقلام ضروری به بیرون از منزل می‌رویم اولاً باید یادمان باشد که همه جا باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم، از دست‌دادن خودداری کنیم، اگر سرما خورده‌ایم و سرفه میزنیم و یا تب داریم حتما ماسک داشته باشیم، وقتی که به منزل برمی‌گردیم از نکات مهمی که باید همیشه مدنظرمان باشد این است که روزانه سوئیچ ماشین، کلید و موبایل خود را با مواد ضدعفونی کننده استریل کنیم تا اگر احتمالاً ویروس روی این وسایل قرار دارد از بین برود.
او بیان داشت: بعد از انجام کار‌ها و ضدعفونی کردن سطوح دست‌های خود با آب و صابون به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه به طور کامل بشوییم و با دستمال‌های یکبار مصرف خشک کنیم و بعد لباس هایمان را در بیاوریم؛ پس در ابتدا لباس هایمان را در نمی‌آوریم، اول دست‌های خود را شسته و بعد لباسهایمان را عوض می‌کنیم.
او با اشاره به نزدیک شدن به ایام عید و خرید کردن گفت: همه ما همچون سال‌های گذشته انتظار داریم که از خانه هایمان بیرون برویم، با خیال راحت در خیابان‌ها و بازار‌ها خرید کنیم و شاهد شهر و خیابان‌هایی شلوغ باشیم شاهد، اما همانطور که می‌دانیم امسال فرق می‌کند، در واقع به خاطر بیماری کرونا ما باید سعی کنیم که همچنان قبل از عید شرایط قرنطینه را حفظ کردیم و در خانه‌ها بمانیم و در واقع برای بعد از عید و این ایام هم باید به همین شکل باشد و وضعیت را حفظ کنیم.
ابوسعیدی افزود: تا حد امکان باید سعی کنیم که به مسافرت نرویم، باید رعایت کنیم و بدانیم هر گونه نقل مکانی می‌تواند مسائل جدی و بیماری را ایجاد کند.
او بیان داشت: در ایام نوروز تا می‌توانیم از منزل خارج نشویم و به طور کامل باید از روبوسی کردن و دست دادن در ایام کاملاً خودداری کرد و باید فاصله دو متر را از یکدیگر داشته باشیم و حفظ کنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد