hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان رضوی| گره کور طرح ترافیک مشهد

خراسان رضوی| گره کور طرح ترافیک مشهد

ترافیک در کلان‌شهرهای کشور موضوع جدیدی نیست اما دامنه آن هر روز گسترده‌تر می‌شود به‌طوری‌که در حال حاضر شهر مقدس مشهد از ترافیک گسترده رنج می‌برد. جمعیت ۳ میلیونی مشهد و سفر سالانه ۲۵ میلیون زائر داخلی و خارجی به این شهر باعث شده تا ترافیک در خیابان‌های مرکز مشهد خصوصا در اطراف حرم مطهر رضوی کلافه کننده باشد و باعث اتلاف زمان زیادی از زائران و مجاوران شود. 

البته طی سال‌های گذشته توجه مدیریت شهری به توسعه حمل‌ونقل عمومی سریع در محدوده مرکزی شهر بوده به‌صورتی که در حال حاضر خطوط اول و سوم « بی آر تی» مشهد که دارای خط مجزا برای رفت‌وآمد هستند از این منطقه شهر عبور می‌کنند و مسافران بدون معطلی در ترافیک به‌سرعت خیابان‌های شلوغ شهر را می‌پیمایند. علاوه بر این چند ایستگاه خط سوم قطار شهری مشهد نیز که عملیات احداث آن در حال انجام است در خیابان‌های شلوغ هسته مرکزی مشهد جانمایی شده است؛ اما طرح ترافیک هم به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود. محدوده اجرای طرح ترافیک مشهد شامل خیابان فدائیان اسلام، خیابان بهار، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان شهید هاشمی نژاد، میدان راه‌آهن، بلوار شهید کاوه، میدان شهید کاوه، میدان شهید گمنام، بلوار وحدت، خیابان ۱۷ شهریور است. طبق آمارهای سازمان ترافیک شهرداری مشهد روزانه ۶۰ تا یک‌صد هزار خودرو وارد محدوده طرح زوج و فرد خودرو مشهد می‌شوند که ۱۷ دوربین نظارتی وظیفه کنترل عبور و مرور را بر عهده داشته و به‌صورت میانگین ۷ تا ۱۲ هزار خودرو نیز به‌صورت غیرمجاز وارد طرح‌شده که هرکدام ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

ساکنان محدوده طرح استثناء نیستند

یکی از ساکنان محدوده اجرای طرح ترافیک مشهد می‌گوید: اجرای طرح ترافیک در مشهد چند سال پیش آغاز شد و در ابتدا برای ساکنان برچسب‌های خاصی که مجوز ورود به طرح بود صادر می‌شد و بعدا با اجرای طرح زوج و فرد، این مجوزها نیز صادر نشد و ساکنان باید مانند دیگر شهروندان یک روز در میان وارد طرح ترافیک شوند. شهروند دیگری می‌گوید: معمولا زائران تمایل دارند در هنگام ورود به مشهد با خودروی شخصی تا نزدیکی حرم مطهر رضوی بیایند و به دلیل اینکه اطلاع درستی از اجرای طرح ترافیک ندارند توسط دوربین‌ها ثبت تخلف جریمه می‌شوند.

اجرای فعلی طرح ترافیک دستاوردی ندارد

در همین رابطه رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی مشهد اظهار می‌کند: اجرا طرح ترافیک در مشهد طرح بسیار خوبی بود که در آغاز عملکرد خوبی داشت اما کوچک بودن محدوده اجرایی این طرح از عملکرد آن کاسته است. مجتبی بهاروند می‌افزود: اگر بخواهیم در این طرح موفق عمل کنیم، باید محدوده آن را حداقل تا میدان فردوسی گسترش داده و علاوه بر اعمال محدودیت زوج و فرد بودن ماشین‌ها، در ساعاتی از روز باید محدودیت تردد را اعمال کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی مشهد تصریح می‌کند: ترافیک و آلودگی هوا در مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر کشور، هر روز در حال افزایش است و برای موفق اجرا کردن طرح ترافیک باید محدوده آن را افزایش داد تا از مشکلاتی که ترافیک و آلودگی در آینده ایجاد می‌شوند پیشگیری کرد. باید مواردی که در ادامه این طرح مصوب شده‌اند اجرا شوند تا محدوده طرح ترافیک در مناطق مشهد گسترش داده شود. بهاروند ادامه می‌دهد: طرح ترافیک برای همه باید یکسان باشد، پس مانند شهر تهران استثنایی وجود نخواهد داشت.

افزایش محدوده اجرای طرح ترافیک

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز می‌گوید: طرح افزایش محدوده طرح ترافیک و افزایش هسته مرکزی شهر به شورای همتای استان ارائه‌شده است و طی برگزاری جلسات متعددی در شورای ترافیک استانداری خراسان رضوی در دست بررسی قرارگرفته است اما هنوز مصوبه‌ای در این مورد صادر نشده است. هادی عطار زاده می‌افزاید: به‌موجب اجرای این طرح هسته مرکزی شهر از سمت غرب تا بلوار کلاهدوز، جنوب تا بلوار احمدآباد، شمال تا بلوار راه‌آهن و شرق تا محدوده خیابان امام خمینی (ره) ادامه خواهد یافت. وی تصریح می‌کند: طرح ترافیک در هسته مرکزی مشهد به‌صورت زوج و فرد و بدون پرداخت عوارض اعمال می‌شود. نتایج اجرای این طرح حاکی از کاهش ترافیک و قفل‌شدگی در هسته مرکزی شهر و به‌علاوه آن کاهش آلودگی هوا در این محدوده شده است. مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه تمایزی برای زائران در طرح ترافیک وجود ندارد ابراز می‌کند: این طرح برای همه است و میان زائران و مجاور تفاوت وجود نخواهد داشت. زائران هم موظف هستند با رعایت زوج و فرد بودن پلاک ماشین‌های خود در محدوده هسته مرکزی شهر تردد کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد