hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سودجویی با فروش الکل متانول به‌‌ نام اتانول!/ مصرف متانول منجر به دیالیز، نابینایی و مرگ

سودجویی با فروش الکل متانول به‌‌ نام اتانول!/ مصرف متانول منجر به دیالیز، نابینایی و مرگ

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی با هشدار نسبت به مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا گفت: اتانول و متانول به هیچ‌وجه نباید خورده شوند؛ در صورت مصرف متانول فرد ممکن است نابینا یا نیازمند دیالیز و دچار مرگ شود. افراد سودجو متانول را به‌نام اتانول به فروش می‌رسانند!
دکتر حسین حسنیان مقدم با بیان اینکه الکل متیلیک یا متانول خاصیت ضدعفونی‌کنندگی خیلی کمی دارد، اظهار کرد: الکل متانول، ماده خوبی برای ضدعفونی کردن نیست.
وی افزود: الکل‌ها بر پایه اتانول 90 درجه، مشکلی برای پاک کردن سطوح ندارند؛ در کل هر الکلی که داخل خود اتیلیک یا اتانول داشته باشد، می‌تواند خاصیت ضدعفونی‌کنندگی داشته باشد.
حسنیان ادامه داد: الکل اتیلیک یا همان اتانول برای ضدعفونی‌کردن دست و پوست نیز به‌کار می‌رود اما مشکلی که به وجود می‌اورد، خشک کردن پوست است؛ به‌ همین دلیل در ساخت محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست به الکل اتانول، مواد روغنی مانند وازلین اضافه می‌شود که جلوی خشکی پوست گرفته شود.
وی در پاسخ به این سؤال که در صورت در دسترس نبودن الکل ضدعفونی‌کننده دست، چگونه می‌توان دست‌ها را با اتانول ضدعفونی‌ کرد، تصریح کرد: در صورت در دسترس نبودن این محلول‌ها، می‌توان فقط از الکل "اتانول" برای ضدعفونی کردن پوست دست استفاده کرد و پس از آن، برای جلوگیری از خشکی پوست، دست را با روغن زیتون، بادام یا وازلین، نرم و مرطوب کرد.
این فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت هشدار داد: اگر روی الکلی نوشته شده باشد "متانول" نباید برای ضدعفونی کردن دست و سایر اعضای بدن از آن استفاده شود و استفاده از آن برای سطوح نیز تاثیر خیلی کمی در ضدعفونی‌ کردن دارد و کاربرد متانول برای چراغ الکلی است.
وی با اشاره به عوارض مصرف و آشامیدن متانول تاکید کرد: برخی افراد از روی ناآگاهی، برای پیشگیری از کرونا، متانول خورده‌اند که باید توجه داشت، مصرف فرآورده‌های الکلی چه اتانول و چه متانول تاثیری در پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد، علاوه بر اینکه متانول در ضدعفونی‌کردن سطوح تاثیر چندانی ندارد، عوارض استفاده خوراکی متانول، شامل نابینایی و مرگ است.
حسنیان افزود: عوارض مصرف متانول معمولاً تا 24 ساعت پس از مصرف ظاهر می‌شود؛ در صورت مصرف متانول، باید فرد سریعاً به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کند تا آنتی‌دوت‌تراپی و احیا برای او انجام شود، برخی افراد نیز ممکن است نیازمند دیالیز شوند. 
وی با اشاره به سودجویی‌های صورت گرفته در زمینه فروش الکل‌ها تصریح کرد: الکل متانول به‌خودی خود رنگی نیست اما ماده رنگی به آن توسط کارخانجات اضافه می‌شود که افراد متوجه شوند این الکل قابل شرب نیست؛ برخی افراد سودجو به الکل‌های حاوی متانول، وایتکس اضافه می‌کنند تا بی‌رنگ شود و متانول را تحت عنوان اتانول به فروش می‌رسانند‌!
وی با اشاره به تفاوت‌های الکل اتانول و متانول خاطرنشان کرد: باید مردم به برچسب روی الکل‌ها توجه کنند و در صورتی که روی آن نوشته شده باشد الکل اتیلیک یا اتانول، می‌توانند از آن برای ضدعفونی سطوح استفاده کنند اما هیچ یک از انواع الکل چه اتانول و چه متانول نباید آشامیده شوند زیرا فرد را دچار عارضه می‌کنند.
وی درباره نحوه تشخیص تقلبی بودن الکل‌ها خاطرنشان کرد: الکل متانول بو ندارد و اگر الکلی بو نداشت، به معنی این است که متانول است و مناسب ضدعفونی‌کردن سطوح نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متذکر شد: شعله الکل‌های اتانول و متانول اختلاف چندانی با یکدیگر ندارد و بنابراین از روی رنگ و میزان شعله آتش حاصل از الکل‌ها، نمی‌توان نوع الکل را تشخیص داد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد